Opinie: "OPPO en Xiaomi cirkelen als twee gieren boven kadavers"

Opinie: "OPPO en Xiaomi cirkelen als twee gieren boven kadavers"

Dynamische markt

De smartphonemarkt verandert en dat is helemaal niets nieuw, want we zijn al jaren gewend dat de markt heel dynamisch is. Zo maakte Nokia de afgelopen jaren Android-toestellen nadat het eerder nog eigen Symbian-telefoons maakte en vervolgens onder de vleugels van Microsoft terecht kwam. Al onthouden we vandaag vooral dat Nokia sterke verliezen heeft geleden in West-Europa. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van Canalys. De vijfde grootste fabrikant op ons continent heeft een marktaandeel van 2 procent en het zag zijn verkoop dit jaar met 19 procent krimpen vergeleken met een jaar eerder.

In feite is het niet alleen Nokia dat in de klappen deelt, want Samsung en Huawei zagen hun verkoop nog meer afnemen met respectievelijk 21 procent en 40 procent. Huawei vecht op dit moment trouwens twee oorlogen tegelijk: een tegen de gevolgen van de lockdown-maatregelen door het coronavirus en de andere met zichzelf door de beperkingen met HMS.

Beeld van de cijfers

Bron: Canalys

Baguette in het gezicht

Met de opkomst van het coronavirus krijgt ieder merk zijn deel dat zou je denken, maar toch merk je dat elke fabrikant een eigen parcours afleggen. Zowel in Europa als wereldwijd zien we dat Xiaomi alleen maar gunstige cijfers kan voorleggen. Wereldwijd steeg het marktaandeel van vierde grootste fabrikant met 6,1 procent terwijl de drie grootste bedrijven, inclusief Apple, elk moeten inleveren.

Je ziet dat Wiko volledig overkop gaat. In Nederland was het natuurlijk Philips dat de doodsteek gaf, maar het van oorsprong Franse bedrijf kreeg dit jaar ook in zijn thuisland een stevige baguette in het gezicht. Wiko is ondertussen goed voor voor een marktaandeel van 4 procent in Frankrijk (verkoop -54 procent), maar dat is ooit heel anders geweest. In schril contrast heb je Vivo, dat jarenlang alleen op China heeft gefocust, en er nu in slaagt om in één jaar tijd wereldwijd een marktaandeel op te eisen van maar liefst 7,4 procent. Dat blijkt uit gegevens van IDC. Vivo is nu de vijfde grootste speler.

Beelden van de grafieken

Bron: Canalys

Niet enkel verliezers

Het is dus duidelijk dat er niet enkel verliezers zijn in deze uitdagende tijd. Xiaomi is een merk dat doorgaans inzet op sterke specificaties bij telefoons in ruil voor je geld, en op massale online-verkoop. We hadden in Nederland dankzij webshops zoals Belsimpel die telefoons via grijze import aanbieden - en niet te vergeten de Kruidvat natuurlijk - al Xiaomi's zonder dat het bedrijf voet aan wal had gezet in Nederland. Ook vandaag springt Xiaomi nauwgezet om met zijn middelen, want het bedrijf voert het grootste deel van zaken en communicatie in Nederland vanuit Spanje en het Verenigd Koninkrijk. Xiaomi komt nu wel met fysieke winkels in Nederland, maar dat lijkt zeker niet het speerpunt te zijn van Xiaomi's strategie.

Beelden van de Xiaomi Mi 10 Pro

Strenge, oude CEO

Hoewel je Xiaomi in de eerste plaats associeert met voordelige telefoons werkt het bedrijf nog steeds aan zijn branding. Je krijgt tijdens evenementen ook geen strenge, oude CEO te zien die onsamenhangend praat over de nieuwe telefoons in gebroken Engels - sorry Richard Yu en Dj Koh - maar wel afwisselend een jonge man en vrouw die hun 'Mi Fans' met enthousiasme toespreken.

Beelden van de telefoon

Xiaomi pakt ook uit met een hele lading verschillende submerken die allemaal beweren dat ze onafhankelijk werken. Poco presenteert op 12 mei zijn nieuwe vlaggenschip wat gezien zijn prijs-kwaliteitsverhouding en een mogelijk kale Android-ervaring wel een eigen schaarste aan fans zal kunnen overtuigen, en hetzelfde geldt ongetwijfeld voor Black Shark, Mi CC en andere submerken. Een mens is tenslotte een groepsdier dat maar al te graag zo'n merk aan zijn identiteit verbindt om erbij te horen. Wie morgen de Poco F2 Pro koopt, heeft in zijn hoofd niet bij hetzelfde merk gekocht dat eerder de ietwat teleurstellende Mi 10 Pro op de markt heeft gebracht. Kortom de verschillende submerken versterken elkaar.

Andere kam, niet dezelfde

Toch kan je de opkomende fabrikanten niet allemaal over één kam scheren. Hier in Nederland zien we vooral OPPO en Xiaomi opkomen, maar beide bedrijven houden er een verschillende strategie op na. OPPO wil zich liever profileren als een Chinese versie van Samsung, namelijk een merk dat het wil uitpakken met kwaliteit in de eerste plaats.

Beelden van de telefoon

Verder kiest OPPO ook veel minder voor een 'blitzkrieg-strategie', maar wel een aanpak die eerder geleidelijk verloopt. Eerst moest het merk zich nog duidelijk oriënteren in de Nederlandse markt, met de originele Find X die niet met veel enthousiasme werd onthaald door de achterblijvende software en de hoge prijs. Vorig jaar zagen we OPPO dan succesvoller te werk gaan, met in de eerste plaats de Reno-toestellen in het hogere middensegment, en dit jaar lijkt het merk er volledig voor te gaan. We hebben nooit in Nederland een grotere line-up gezien van OPPO met telefoons in elke prijsklasse. Van de A5 tot de Find X2 Pro die zich als een echte dark horse onder de vlaggenschepen begeeft. Nu Nederland goed begint te lopen, breidt het merk dit jaar geleidelijk uit naar België en een paar andere Europese landen.

Drie scenario's

De smartphonemarkt kent een onzeker tijd en nooit eerder was het voor analisten moeilijker om te voorspellen waar het dit jaar eindigt met de verkoopcijfers. De marktonderzoekers van IDC spreken over drie verschillende scenario's waarmee we 2020 kunnen afsluiten. Het meest gunstige spreekt over een jaarverlies van 10 procent, maar volgens wereldwijde cijfers, is de wereldwijde markt alleen in het eerste kwartaal van dit jaar al 11,7 procent gekrompen. In andere scenario's lezen we een daling van 26,8 procent of zelfs 47,1 procent. Dat zijn ongeziene klappen als je weet dat dat er in februari vorig jaar werd uitgekeken naar een eerste groei van 6,4 procent in 2020, na de lange dalende curve die al langer bezig was.

Beelden van de grafiekenBron: IDC

Pot met geld

We kunnen dus verwachten dat de dynamische smartphonemarkt alleen nog meer in stroomversnelling gaat, of we het nu willen of niet. Merken die het moeilijker hebben en het bijvoorbeeld minder moeten hebben van online verkoop gaan daar dit jaar nog meer hinder van ondervinden, en het omgekeerde geldt aan de andere kant van de medaille voor merken die nu al een werkende groeistrategie in handen hebben.

In dit artikel spraken we al over de verliezers bij de vijf grootste merken in West-Europa, maar toch leert de geschiedenis ons dat we eerder naar de kleinere merken moeten kijken. Denk aan bijvoorbeeld Sony, Alcatel of een LG. Sommige van die bedrijven schuilen achter een stevige pot met geld wereldwijd, maar hoe lang investeren zij nog in een verlieslatende bedrijfstak als de wereldeconomie al voor een uitdaging staat? Kunnen ze wel blijven rekenen op verse centjes dankzij de verkoop van televisies of spelcomputers?

Realme X50 5G-foto's

Gieren en kadavers

Hier in Nederland, vliegen Xiaomi en OPPO dit jaar als twee gieren boven (potentiële) kadavers, en de vraag is welke merken zich aansluiten bij de gieren of bij de kadavers. Er wordt al langer gefluisterd over een komst van Vivo in Europa, en ook Realme is sinds vorig jaar officieel beschikbaar in Nederland. Hoe gaan zij het doen?

Een ding is wel zeker, want zelfs 'kadaver' zijn, hoeft lang gelukkig niet zo erg te zijn als de benaming doet vermoeden. Zelfs de oudste hoopjes botten waaraan geen stukje vlees meer te bespeuren valt, kunnen bijvoorbeeld nog uitstekende virtual reality-headsets maken.

Lees meer over:
Opinie

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meest gelezen

Beste Android-apps in de Google Play Store week 27

In 'Beste Android-apps' bespreken we elke keer een selectie aan toffe apps die je kunnen inspireren. Dit keer een video-edit...

Bij aanschaf van de Samsung Galaxy S22 krijg je nu tijdelijk 100 euro retour

Samsung geeft tijdelijk 100 euro retour bij aanschaf van de Galaxy S22, S22+ of S22 Ultra. De actie geldt tot en met 31 juli...

Arlo Go 2 review: slimme beveiligingscamera met wifi en 4G

Smarthomemerk Arlo heeft in mei van dit jaar een nieuwe beveiligingscamera gelanceerd, de Arlo Go 2. Dit is een buitencamera...

Xiaomi 12S-serie officieel: alle specificaties op een rij

Xiaomi heeft de Xiaomi 12S, de Xiaomi 12S Pro en de Xiaomi 12S Ultra in China onthuld. De Xiaomi 12S-serie is het eerste resu...

'Samsung Galaxy S22 Ultra is de meest populaire Note in jaren'

De geruchtenverspreider Ice Universe stelt dat de Samsung met zijn Galaxy S22 Ultra op schema ligt voor wat betreft verkopen....

Xiaomi Smart Band 7 Pro officieel: nu met gps, NFC en groter scherm

Xiaomi heeft een Pro-versie van zijn Smart Band 7 Pro in China voorgesteld. De Mi Band 7 Pro komt met een breder scherm, NFC...

Samsung brengt beveiligingsupdate van juli nu al uit

Samsung heeft de beveiligingsupdate van juli nu al uitgebracht. Google moet zijn Pixel 6-telefoons nog van de update voorzien...

Samsung Galaxy XCover 6 Pro komt naar Nederland voor 609 euro

Samsung heeft de Galaxy XCover 6 Pro aangekondigd voor Nederland. De rugged Xcover-smartphone is de krachtigste tot nu toe in...

Huawei Watch Fit 2 review: luxe fitnesstracker is verrassend goed

Sinds 15 juni is de Huawei Watch Fit 2 te koop in Nederland. De nieuwe rechthoekige fitnesstracker van Huawei is de opvolger...

Lees meer

Net binnen

Huawei Watch Fit 2 review: luxe fitnesstracker is verrassend goed

Sinds 15 juni is de Huawei Watch Fit 2 te koop in Nederland. De nieuwe rechthoekige fitnesstracker van Huawei is de opvolger...

Samsung Galaxy XCover 6 Pro komt naar Nederland voor 609 euro

Samsung heeft de Galaxy XCover 6 Pro aangekondigd voor Nederland. De rugged Xcover-smartphone is de krachtigste tot nu toe in...

Samsung brengt beveiligingsupdate van juli nu al uit

Samsung heeft de beveiligingsupdate van juli nu al uitgebracht. Google moet zijn Pixel 6-telefoons nog van de update voorzien...

Xiaomi Smart Band 7 Pro officieel: nu met gps, NFC en groter scherm

Xiaomi heeft een Pro-versie van zijn Smart Band 7 Pro in China voorgesteld. De Mi Band 7 Pro komt met een breder scherm, NFC...

'Samsung Galaxy S22 Ultra is de meest populaire Note in jaren'

De geruchtenverspreider Ice Universe stelt dat de Samsung met zijn Galaxy S22 Ultra op schema ligt voor wat betreft verkopen....

Lees meer