Onderzoek: interesse voor Huawei-telefoons met 60% gestegen in Nederland

Onderzoek: interesse voor Huawei-telefoons met 60% gestegen in Nederland
Volgens een onderzoek is het vertrouwen van Nederlandse consumenten in de smartphones van Huawei, ondanks het handelsverbod, het afgelopen jaar niet afgenomen.

Vertrouwen in Huawei

Uit onderzoek van Telecompaper is gebleken dat  vertrouwen van Nederlandse consumenten in Huawei-telefoons niet is gedaald maar juist is gestegen: "Het aantal Nederlanders dat aangeeft voor de aanschaf van hun volgende smartphone te kiezen voor een Huawei is tussen het tweede kwartaal van 2018 en nu (Q2 2019) met 60% gestegen."

Vlak voor de crisis werden werd voor het eerst in anderhalf jaar een stijging in de interesse voor Huawei smartphones waargenomen. Tijdens de crisis en alle negatieve berichtgeving heeft deze stijging zich doorgezet. Volgens het onderzoek gaf in het tweede kwartaal 8% van de consumenten aan dat hun volgende smartphone een Huawei wordt.

In een jaar tijd is het aantal Nederlandse consumenten dat aangeeft dat hun volgende smartphone een Huawei wordt met 60% gestegen. Deze stijging komt volgens Telecompaper overeen met de momenten waarop er een piek te zien was in de negatieve berichtgeving rondom Huawei. 

Onderzoek vertrouwen in Huawei

Marktaandeel Huawei

De negatieve berichtgeving heeft ook geen negatieve invloed gehad p het martkaandeel van Huawei: "De eerste twee kwartalen van 2017 lag het marktaandeel van Huawei op 7% om vervolgens tot en met het derde kwartaal van 2018 stabiel op 8% te blijven. Op dit moment, Q4 2018 en Q1 2019, heeft 9% van de Nederlandse consumenten een Huawei smartphone."

Begin juni onthulde Huawei-oprichter Ren Zhengfei dat het bedrijf te maken kreeg met een enorme daling in verkoop van 40 tot 60 procent, en dat het bedrijf daardoor de komende twee jaar een verlaging in omzet verwachtte van 30 miljard dollar. Walter Ji, het hoofd van consumer business bij de West-Europese tak van Huawei, gaf in een interview met Androidworld aan dat die cijfers over de periode direct nadat het nieuws bekend raakte  gingen. Volgens Walter Ji kregen klanten weer vertrouwen in het bedrijf. Toch heeft Huawei zijn doel om de grootste smartphonefabrikant te worden in juni uitgesteld.

De uitkomst van onze AW Poll over dit onderwerp geeft een andere uitslag weer. Naar aanleiding van de Huawei-crisis zal meer dan de helft van de stemmers (54%) minder geneigd zijn om een Huawei-toestel te kopen. 

Huawei AW Poll uitslag

[readmore articles="200224,200467"]

Deze cijfers stroken ook niet de stelling van professor Tom Evens van de Universiteit Gent die in een interview met Androidworld aangaf dat Huawei als merk op minder loyaliteit kan rekenen van zijn klanten vergeleken met merken als Apple of Samsung: "Huawei is over het algemeen geen love brand, want de meeste mensen kopen zo'n toestel gewoon omdat ze een sterke prijs-kwaliteitsverhouding hebben. Als je dat vergelijkt met de loyaliteit die Apple-gebruikers hebben, dat is bijna iets sektarisch. Als met Apple iets dergelijks zou gebeuren, dan zouden fans en gebruikers zich meteen achter het bedrijf scharen, maar bij Huawei kunnen klanten de naam al amper uitspreken."

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties