Naar content
Trending apps
  • Inbox by Gmail

  • Maps: Navigatie en OV

  • WhatsApp Messenger

  • Messenger

  • Facebook

Trending games
  • Dr. Mario World

  • Harry Potter: Wizards Unite

  • Breaking Bad: Criminal Elements

  • The Elder Scrolls: Blades

  • Ghostbusters World

Trending smartphones
  • Microsoft Surface Duo

  • OnePlus 7T Pro

  • Nokia 7.2

  • Xiaomi Mi 9T Pro

  • Samsung Galaxy Note 10 Plus

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S6

  • Samsung Galaxy Tab A 10.5

  • Samsung Galaxy Tab S4

  • Samsung Galaxy Tab S3 9.7

  • Asus Zenpad 3S 10

Interessant wel

Onderzoek: Honor en Huawei hebben minst vaak reparatie nodig

· 10 juni 2019

Volgens een Franstalig onderzoek hebben de smartphones van Huawei en Honor binnen hun tweejarige garantieperiode het minste aantal reparaties nodig. Deze cijfers zijn gebaseerd op 130.000 reparaties van de firma Darty, waaronder de Nederlandse (web)winkel BCC valt.

Huawei en Honor nummer 1

Volgens een onderzoek van Harris Interactive hebben de smartphones van Honor en Huawei de minste reparaties nodig en zijn daarmee de betrouwbaarste smartphones. In het onderzoek zijn de cijfers van 130.000 reparaties geanalyseerd van Franse multinational Fnac Darty. Hieronder vallen onder andere Darty France in Frankrijk met 222 winkels, het Nederlandse / Belgische BCC met 75 winkels en Vanden Borre, een verkoper met 62 winkels. 

Onderzoek Honor Huawei reparaties

Rechtsonderzoek staat de rangschikking van reparaties

Uit deze cijfers blijken een aantal zaken. Binnen de garantieperiode van 2 jaar die in Europa geldt hoeven smartphones van Honor de minste reparaties te ondergaan, gevolgd door Huawei. Apple eindigt op plek 3. Exacte cijfers over het aantal reparaties per merk worden helaas niet gegeven. Deze cijfers geven niet aan welke smartphones de minste problemen hebben: het kan zijn dat er relatief gezien minder mensen een Honor of Huawei hebben en daardoor minder vaak een reparatie nodig is. Ook de gemiddelde verkoopprijs is niet meegenomen in deze rangschikking. Daarom is het goed om kritisch naar deze cijfers te kijken voordat er een oordeel aan kan worden gehangen. Ook is het momenteel goed nadenken voordat je een Honor of Huawei koopt vanwege de onzekerheid over lange termijn upgrades. 

40% van alle reparaties had in ieder geval te maken met het niet meer functioneren van een smartphone. Daarnaast blijkt dat 34% van alle reparaties op te lossen waren zonder onderdelen, bijvoorbeeld een reset van de software of een update uit te voeren. 54% van de reparaties benodigde wel onderdelen zoals een nieuw scherm of nieuw moederbord. 12% van de smartphones moest compleet omgeruild worden. Ten slotte houdt 43% van de fabrikanten hun smartphone 2,2 jaar in hun assortiment. 

Honor 20 Pro

Honor 20 Pro

Een ander leuk feitje komt uit de gemiddelde leeftijd van een smartphone. Mensen doen gemiddeld 3 jaar met hun smartphone. Dit in tegenstelling tot wat vroeger het geval was toen 2 jaar gangbaarder was. In België doen mensen gemiddeld zelfs 4,3 jaar met hun smartphone, 43% langer dan Fransen. Uit een AW Poll van vorig jaar bleek al 32% van jullie je smartphone op dat moment tussen de 1 en 2 jaar hadden, terwijl 24% deze 2 en 3 jaar had, met slechts 13% een smartphone die ouder was dan 3 jaar. Volgens het onderzoek doen mensen gemiddeld 7,4 jaar met hun TV en 6,1 jaar met hun laptop. Kortom, we doen steeds langer met onze elektronica en gezien de ontwikkeling hiervan is dat niet meer dan logisch.

Spelfouten, taalfouten of inhoudelijke fouten ontdekt? Stuur dan een mailtje naar de auteur van dit artikel!

Reacties (10)
Bezig met laden van reacties...