NS WhatsApp-nummer
Volgens de Nederlandse Spoorwegen is de serviceverlening in deze tijden anders dan reizigers gewend zijn. Zo is het persoonlijk contact met bijvoorbeeld de hoofdconducteur minder vanzelfsprekend. Daarom wil het vervoersbedrijf reizigers de mogelijkheid blijven bieden om altijd direct met NS in contact te komen mocht er zich iets voordoen in de trein: "Deze bijzondere tijden vragen om bijzondere oplossingen."
De NS komt daarom met een telefoonnummer dat reizigers kunnen gebruiken via een WhatsApp of SMS melding kunnen doen van een onveilig gevoel of overlast in NS-treinen. Het nummer is 06-13181318. Als je een berichtje naar dit nummer stuurt, sta je direct in contact met de NS-Meldkamer, die per situatie zal inschatten welke opvolging nodig is. De NS geeft aan dat het soms al voldoende is als een reiziger zich gehoord voelt. Soms wil een extra omroep van de hoofdconducteur ook wel eens helpen. Uiteraard zal er in situaties waarin spoedeisende hulp geboden is, altijd 112 gebeld moeten worden.
Minder mensen in de trein
“De afgelopen tijd reizen minder mensen met de trein. Daarmee ziet de treinreis er anders uit dan onze reizigers gewend zijn. Met deze service willen we reizigers de mogelijkheid bieden altijd onze hulp in te roepen waar nodig. Zo zorgen we samen voor een prettige en veilige treinreis”, stelt Marjan Rintel, lid Raad van Bestuur van NS.
De NS is afgelopen jaar, op verzoek van staatssecretaris Stientje Van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat), al gestart met een proef waarbij reizigers via WhatsApp of sms kunnen melden als zij zich onveilig voelen in de trein of op het station. De proef bleek een succes te zijn en kan nu dus tijdens de coronacrisis ingezet worden. Via de informatieschermen in de trein worden reizigers op het telefoonnummer gewezen.
