Naar content
Trending apps
  • Inbox by Gmail

  • Maps: Navigatie en OV

  • WhatsApp Messenger

  • Messenger

  • Facebook

Trending games
  • Ghostbusters World

  • Asphalt 9: Legends - 2018’s New Arcade Racing Game

  • Pokémon Quest

  • PUBG Mobile

  • Super Mario Run

Trending smartphones
  • OnePlus 6T

  • Huawei Mate 20 Pro

  • Google Pixel 3 XL

  • Samsung Galaxy Note 9

  • Nokia 7 Plus

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab A 10.5

  • Samsung Galaxy Tab S4

  • Samsung Galaxy Tab S3 9.7

  • Asus Zenpad 3S 10

  • Sony Xperia Z4 Tablet

Snel, hip en beter voor het milieu

NIU maakt trendy e-scooters die je kunt updaten via een app

· 13 juni 2018

Een mens moet zich kunnen verplaatsen om te werken en vrienden en familie te bezoeken. Dat verplaatsen is in de steden in loop van de jaren steeds moeilijker geworden. Steeds meer bedrijven buigen zich over dat mobility-vraagstuk. De e-scooter-fabrikant NIU is er daar een van.

Mobility

Het maakt een enorm verschil waar je woont, in een stedelijk of landelijk gebied, of je problemen met het verkeer hebt. Woon je in de Randstad dan heb je dagelijks te maken met files, opstoppingen, overvol openbaar vervoer en dergelijke. Dat wordt door meerdere factoren veroorzaakt, ten eerste zijn veel bedrijven nog steeds niet overgestapt op flexibele werktijden waardoor iedereen op hetzelfde moment in de auto stapt, de economie groeit en er is dus meer verkeer op de weg en wat dacht je van alle lege plekke.  Meer dan de helft van de auto's in de file hebben plek voor vier personen terwijl er maar een persoon in zit. Een verspilling van ruimte en middelen. Naast de tijd voor de reiziger en de economische schade voor de economie heeft het milieu ook zwaar te lijden onder het verkeer. Voor velen is reizen in de randstad niet meer leuk.

NIU escooter logo

Het bedrijf NIU is opgericht met als doel dit dit probleem aan te pakken. Dat willen ze onder andere doen door mooie, snelle en hippe e-scooters te maken. Onder de slogan #unlockyourcity hield het bedrijf een evenement in Parijs waar twee nieuwe modellen van hun scooters werden aangekondigd. De oprichters van NIU stonden ook aan de wieg van techgiganten zoals Baidu en Xiaomi en zijn dus ervaren ondernemers die heel goed weten waar ze mee bezig zijn. Het bedrijf heeft zich ten doel gesteld om 'urban mobility' opnieuw vorm te geven en daarmee het leven beter te maken. Het ziet zich naast een tech-merk ook als een lifestyle-merk en dat moet je terugzien in de modellen die het bedrijf maakt. NIU produceert e-scooters die je vrijheid geven, efficiënt zijn, comfortabel, groen en stylish. Met de scooters mikt het bedrijf vooral op de mensen die binnen de stad of er net buiten reizen. 

NIU N-GT

De NIU N-GT

Tijdens het evenement presenteerde NIU twee nieuwe modellen aan de aanwezige pers. De NIU N-GT is een e-scooter met een topsnelheid van 70 km/uur en een bereik van 100 kilometer, beperk je je tot een  topsnelheid van 45 km/uur aan dan tik je de 160 km aan. Men zal deze e-scooter wel gaan voeren in Nederland maar dan mag je hem alleen rijden met een motor-rijbewijs, er zal ook een versie komen die beperkt is tot 45 km/uur.

Een iets eenvoudiger model is de NIU M+, deze heeft een topsnelheid van 45 km/uur maar maakt gebruik van dezelfde techniek als die van de NIU N-GT.

NIU M+

Over techniek gesproken daar zitten deze elektronische scooters vol mee. Het mechanische gedeelte heeft een motor van Bosch en flinke accu's die op 14 verschillende manieren beschermd worden tegen bijvoorbeeld overbelasting.  Deze accu's hebben een 'gewone' usb-lader en wanneer de accu leeg is laadt je hem binnen 3.5 uur weer op. De accu kun je uit de scooter tillen en in huis neer zetten om op te laden. Op de NIU N-GT zitten remmen met dubbele schijven en bij beide scooters wordt de energie die bij het remmen vrijkomt weer gebruikt voor het aandrijven van de scooter.

App NIU

Naast het mechanisch gedeelte heeft de e-scooter 15 sensoren die elke minuut veel data naar de server sturen. Elke NIU-scooter wordt standaard met een Vodafone 4G-simkaart geleverd zodat er altijd een verbinding is met de server en dus de app. De Android- en iOS-app is erg belangrijk bij NIU. Het geeft de gebruiker namelijk veel informatie over de ritten die gedaan zijn, de toestand van de accu en wanneer de scooter onverhoopt gestolen wordt dan kun je hem zo terugvinden. Om de data van de 15 sensoren te verwerken maakt de scooter gebruik van een chipset voorzien van ARM-kernen. 

Opvallend aan de e-scooters is dat men via de app de software van de scooter kan updaten. Dat kennen we onder andere van Tesla, ook dit bedrijf kan door een Over The Air-update uit te voeren nieuwe en/of verbeterde functionaliteiten toevoegen aan het voertuig. NIU doet exact hetzelfde en zal voornamelijk updates pushen die een verbetering van het accu-gebruik opleveren.

De e-scooter levert door zijn de altijd actieve (alleen tijdens rijden) verbinding heel veel data op. Deze data kan NIU weer gebruiken om de techniek te verbeteren. Natuurlijk ligt het delen van data tegenwoordig  heel erg gevoelig. Het bedrijf voldoet aan de GDPR en je hebt als gebruiker de controle over welke data je wel en niet wil delen met NIU. Het is wel duidelijk dat data de sleutel tot de verbetering van het product van NIU is.

Gaat NIU slagen in zijn opzet?

Het valt niet te ontkennen dat we een probleem hebben met de mobiliteit in de Randstad en soms ook daarbuiten. Een Belgisch onderzoek heeft aangetoond dat wanneer 10% van de automobilisten een scooter, motor of fiets zou pakken het 40% file zou schelen.  NIU biedt een scooter aan die op een zuinige maar snelle elektrische motor rijdt en er ontzettend leuk uitziet. Ik heb een aantal rondjes op de NIU N-GT mogen rijden en de acceleratie van een elektrische scooter is echt heel gaaf. Gecombineerd met de digitale techniek die zoveel mogelijk maakt zoals de eerder genoemde updates via de app maakt dat ik er wel enthousiast van kan worden. Ik zie het wel gebeuren dat er veel (vooral jonge mensen) zich verplaatsen op een e-scooter. 

Er is altijd een 'maar' en dat is in dit geval misschien de prijs. De NIU M+ kost €2599 en dat is wel wat meer dan van een bromscooter. Wat betreft onderhoud heb je een een elektrisch scooter weinig tot geen kosten. Er zitten weinig mechanische onderdelen in een e-scooter en dus kan er ook minder stuk gaan. Daarnaast kost het opladen van een NIU M+ ongeveer een euro aan stroom en daar rij je dan minimaal 100 km mee.  Een bromscooter zou 1 op 30 rijden en dan kom je op ongeveer 5 euro per 100 kilometer. Als laatste is er natuurlijk nog een enorm voordeel voor het milieu en veel minder geluidsoverlast. 

De grootste kostenpost van een e-scooter zijn de accu's deze zorgen voor meer voor de helft van de productiekosten. Wanneer de kosten voor accu's met een hoog rendement gaan zakken zullen ook de kosten voor e-scooters zoals die van NIU zakken. De druk op de accu-industrie is hoog omdat veel fabrikanten overstappen naar elektrische aandrijving en de vraagt naar goede accu's stijgt. De toekomst is elektrisch en of dat met e-scooters van NIU is gaan we zien.

Spelfouten, taalfouten of inhoudelijke fouten ontdekt? Stuur dan een mailtje naar de auteur van dit artikel!

Reacties (18)
Bezig met laden van reacties...