Samsung Galaxy S25 Ultra: nu met upgrade voordeel tot €633

Nederland maakt software-updates vanaf 27 april verplicht: wat betekent het?

Sebastien Marien
Sebastien Marien
27 april 2022, 9:30
2 min leestijd
Nederland maakt software-updates vanaf 27 april verplicht: wat betekent het?

Lees verder na de advertentie.

Het is vanaf woensdag 27 april voor Nederlandse verkopers verplicht om hun digitale producten van software- en beveiligingsupdates te voorzien. Of het nu gaat om een robotstofzuiger, een aangekochte app of een slim horloge: verkopers moeten ervoor zorgen dat het product kan blijven werken.

Verplichte updates

De Europese Unie werkt al langer aan nieuwe wetten om digitale producten langer te laten meegaan en verkopers te verplichten om updates te voorzien en reparaties mogelijk te maken op lange termijn. Nederland heeft Europese richtlijnen in een nieuwe wet gegoten en daarom zijn software-updates in ons land vanaf nu verplicht voor verkopers.

De wet werd door de Eerste Kamer goedgekeurd en gaat in vanaf woensdag 27 april. Hoe lang verkopers updates moeten garanderen voor digitale producten hangt af van de proportionaliteit, zo staat te lezen op de website van de Rijksoverheid. De duur van de ondersteuning hangt af van wat redelijk is voor de consument. Een game die je voor 20 euro hebt gekocht, moet bijvoorbeeld minder lang ondersteuning krijgen dan een slimme thermostaat van 200 euro. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) is de toezichthouder op de naleving van de regels.

Bewijslast bij de verkoper

Verder gaat ons land nog meer doen voor de consument dankzij een verlenging van de zogenaamde omkering van de bewijslast. Dat begrip wil zeggen dat wanneer er na de verkoop problemen zijn met een product, dat het aan de verkoper is en niet aan de consument om aan te tonen dat het product bij de levering goed werkte.

De verkoper diende eerst tot zes maanden na de verkoop aan te tonen dat een product bij de levering in orde is, maar vanaf 27 april moet hij dat tot een jaar na de verkoop kunnen aantonen. Als een product niet voldoet dan is het aan de handelaar om het te vervangen of het gebrek te herstellen. Als zulke oplossingen niet mogelijk zijn, dan moet de koper het aankoopbedrag terugkrijgen of beide partijen kunnen overeenstemmen met een prijsvermindering.

Wat denk jij van deze wetswijziging in het voordeel van de consument? Is het goed dat Nederland op papier zet dat software-updates verplicht zijn? Denk je dat de consument ook sterker in zijn schoenen staat bij een gebrek of verwacht je dat de wet minder makkelijk toepasbaar is in de praktijk? Laat het ons weten in de reacties onderaan dit artikel.

Het populairste Nederlandse nieuws

Bedankt voor de tip, Ronald!

Lees meer over

Op de hoogte blijven?

Volg Androidworld nu ook op WhatsApp

Download de nieuwe Androidworld-app!

Reacties

19

Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten

5 mei 2022, 21:06

ik snap het wel

28 april 2022, 13:52

Goede voornemen maar ik zie dat niet werkelijkheid worden.

27 april 2022, 23:24

Dit is een stap in de goede richting.
Dan kunnen ze zorgen dat hun spullen beter werken. En de beveiliging wordt ook beter.
Minder kans op te worden gehackt.

27 april 2022, 21:42

Ik vind dat een goede zaak. Ik ben het intussen met mijn computers en smart watches zo gewend deze updates te krijgen, dat ik al bijna niets anders verwacht.

27 april 2022, 21:27

Natuurlijkis het beter voor de consument qua updates. De merken zullen vanaf nu dan wel hogere prijzen gaan rekenen voor hun verplichte updates bij aanschaf.

27 april 2022, 19:37

Hoe kan Nederland in iets verplichten aan de internationale tech-giganten?

Gewist profiel
27 april 2022, 15:03

We gaan het zien ik geloof er niet zo in. Als je wat koopt bij bv MM en je heb problemen vraag ik toch af of je een nieuwe gaat krijgen laad staan dat je geld terug krijgt MM is niet zo mederwerkend. En dat zijn veel bedrijven in de wereld. En deEU vertrouw ik oom niet met hun regels.

27 april 2022, 13:35

Goede zaak, er wordt een hoop elektronische rommel verkocht met een Chinees Export logo erop. Hopelijk verdwijnt die rommel uit de markt.

27 april 2022, 11:54

Dus als ik het goed begrijp dan is bijvoorbeeld Coolblue verantwoordelijk voor de updates als ik daar een telefoon koop?

Wat nou als ik als particulier mijn telefoon doorverkoop? Ben ik dan verantwoordelijk?

Ik hoop dat ik het mis heb want anders is dit gewoon foute boel in mijn ogen. Z