Het is vanaf woensdag 27 april voor Nederlandse verkopers verplicht om hun digitale producten van software- en beveiligingsupdates te voorzien. Of het nu gaat om een robotstofzuiger, een aangekochte app of een slim horloge: verkopers moeten ervoor zorgen dat het product kan blijven werken.
Verplichte updates
De Europese Unie werkt al langer aan nieuwe wetten om digitale producten langer te laten meegaan en verkopers te verplichten om updates te voorzien en reparaties mogelijk te maken op lange termijn. Nederland heeft Europese richtlijnen in een nieuwe wet gegoten en daarom zijn software-updates in ons land vanaf nu verplicht voor verkopers.
De wet werd door de Eerste Kamer goedgekeurd en gaat in vanaf woensdag 27 april. Hoe lang verkopers updates moeten garanderen voor digitale producten hangt af van de proportionaliteit, zo staat te lezen op de website van de Rijksoverheid. De duur van de ondersteuning hangt af van wat redelijk is voor de consument. Een game die je voor 20 euro hebt gekocht, moet bijvoorbeeld minder lang ondersteuning krijgen dan een slimme thermostaat van 200 euro. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) is de toezichthouder op de naleving van de regels.
Bewijslast bij de verkoper
Verder gaat ons land nog meer doen voor de consument dankzij een verlenging van de zogenaamde omkering van de bewijslast. Dat begrip wil zeggen dat wanneer er na de verkoop problemen zijn met een product, dat het aan de verkoper is en niet aan de consument om aan te tonen dat het product bij de levering goed werkte.
De verkoper diende eerst tot zes maanden na de verkoop aan te tonen dat een product bij de levering in orde is, maar vanaf 27 april moet hij dat tot een jaar na de verkoop kunnen aantonen. Als een product niet voldoet dan is het aan de handelaar om het te vervangen of het gebrek te herstellen. Als zulke oplossingen niet mogelijk zijn, dan moet de koper het aankoopbedrag terugkrijgen of beide partijen kunnen overeenstemmen met een prijsvermindering.
Wat denk jij van deze wetswijziging in het voordeel van de consument? Is het goed dat Nederland op papier zet dat software-updates verplicht zijn? Denk je dat de consument ook sterker in zijn schoenen staat bij een gebrek of verwacht je dat de wet minder makkelijk toepasbaar is in de praktijk? Laat het ons weten in de reacties onderaan dit artikel.
Het populairste Nederlandse nieuws
- Samsung opent Nederlandse pop-up store in Westfield Mall
- NS-app krijgt 2 nieuwe functies voor OV-fietsen
- 3 dingen die je moet weten over EU-wet voor uitwisselen van data
- ’32 procent van Nederlanders vermijdt liever collega’s online’
Bedankt voor de tip, Ronald!
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
ik snap het wel
Goede voornemen maar ik zie dat niet werkelijkheid worden.
Dit is een stap in de goede richting.
Dan kunnen ze zorgen dat hun spullen beter werken. En de beveiliging wordt ook beter.
Minder kans op te worden gehackt.
Ik vind dat een goede zaak. Ik ben het intussen met mijn computers en smart watches zo gewend deze updates te krijgen, dat ik al bijna niets anders verwacht.
Natuurlijkis het beter voor de consument qua updates. De merken zullen vanaf nu dan wel hogere prijzen gaan rekenen voor hun verplichte updates bij aanschaf.
Hoe kan Nederland in iets verplichten aan de internationale tech-giganten?
Gewoon door er een wet of wettelijke regeling voor te maken. Kans is natuurlijk aanwezig dat ze niet aan NL willen gaan leveren maar dit is een EU regeling dus effe lastiger om die markt buiten spel te zetten.
We gaan het zien ik geloof er niet zo in. Als je wat koopt bij bv MM en je heb problemen vraag ik toch af of je een nieuwe gaat krijgen laad staan dat je geld terug krijgt MM is niet zo mederwerkend. En dat zijn veel bedrijven in de wereld. En deEU vertrouw ik oom niet met hun regels.
Als je iets koopt bij MM ben je m.i. niet goed bezig. Ik betaal liever iets meer met service dan minder en 0 service.
mwoah.. 1x binnen de garantieperiode een mobiel moeten laten repareren bij de MM en dat ging eigenlijk goed. Mijn favoriete winkel is het ook niet maar tot nu toe geen slechte ervaring op dat gebied.
Jij vertrouwt helemaal niemand en dan is het logisch dat je er niks in ziet. Een beetje vertrouwen heb je toch wel nodig.
Het is overigens Europa die nu veel werk maakt van het inperken van de macht van de big tech….
Goede zaak, er wordt een hoop elektronische rommel verkocht met een Chinees Export logo erop. Hopelijk verdwijnt die rommel uit de markt.
Dat is een extra voordeel wat er bij komt inderdaad
Dus als ik het goed begrijp dan is bijvoorbeeld Coolblue verantwoordelijk voor de updates als ik daar een telefoon koop?
Wat nou als ik als particulier mijn telefoon doorverkoop? Ben ik dan verantwoordelijk?
Ik hoop dat ik het mis heb want anders is dit gewoon foute boel in mijn ogen. Z
Het is niet zwart op wit duidelijk in de tekst van de Rijksoverheid, maar dit lijkt wel om professionele verkopers te gaan. Het tweede gedeelte over de omkering van de bewijslast is ook niet toepasbaar op particuliere verkoop. Als je iets tweedehands koopt op Marktplaats, weet je dat er altijd een risico aan verbonden is. En anders moet je refurbished of nieuw kopen.
Dus weer halve vage maatregelen / regels waar de politiek / Europa bekent om staan.
Zoals ik het begrijp, als ik bij CoolBlue een Oneplus koop dan is OnePlus gewoon verantwoordelijk voor die updates. Anders moeten ze gewoon niet aan Europa leveren. Net zoals de laatste Pixel officieel niet in Nederland te koop is, zou die OnePlus dan in heel Europa ‘officieel’ niet te koop mogen zijn.
Dat is tenminste hoe ik het begrepen had maar verbeter mij gerust als ik het mis heb.
En Coolblue zegt tegen OnePlus, ” we doen alleen zaken met je wanneer je deze updates regelt” want Coolblue heeft belang bij klanten die blij zijn.
Zullen een hoop zaakjes zijn die dat niet zullen zeggen. Ik zie dit niet gaan werken.
De keuze van phones zal een stuk kleiner worden in Europa. Alleen de grote jongens blijven over waar de kleintjes Europa zullen overslaan.
Ik 1000% voor lange updates (vanaf de release datum), maar dit moet wereldwijd geregeld worden.