'Meta moet toestemming vragen voor gebruik data voor advertenties'

'Meta moet toestemming vragen voor gebruik data voor advertenties'

Jelle Passchier

door Jelle Passchier

Laatst geüpdatet

Meta, het moederbedrijf van onder andere Facebook en Instagram, zal straks alleen persoonlijke advertenties mogen tonen als gebruikers hiervoor toestemming geven. Dat staat in een besluit van EDPB, de Europese privacytoezichthouder, dat opgedoken is. Wat houdt dit precies in?

Meta en persoonlijke reclame

Alles wat jij op je smartphone doet en op sociale media deelt, vertelt veel over wie jij bent. Je bekijkt er video’s en afbeeldingen, je deelt er je verhalen, je doet er je aankopen mee enzovoort. Deze informatie is natuurlijk erg interessant voor advertentiebedrijven als Google en Facebook. Zij kunnen er namelijk een goede profielschets van jou mee maken. Vervolgens zullen ze je persoonlijke advertenties laten zien die passen bij jouw interesses. Met deze advertenties verdienen deze bedrijven veel geld.

Al deze data haalt Meta uit alles wat jij deelt op hun platformen zoals Facebook en Instagram. Meta houdt bijvoorbeeld bij hoelang je naar een bepaald bericht kijkt en waar je precies op klikt. Het bedrijf verzamelt echter ook data door middel van je ID. Op Android heb je bijvoorbeeld AAID ofwel Android Advertising ID. Dit is een ID die aan jouw smartphone gekoppeld is en dat onder andere informatie bevat over welke websites je bezocht hebt en welke apps je gebruikt. Door dit ID kunnen apps ook onderling data met elkaar uitwisselen. Apple besloot in 2021 om dit een halt toe te roepen. Gebruikers kregen vanaf toen een melding als een bepaalde app gegevens van je wilde verzamelen, zij konden er vervolgens voor kiezen om dit tracken niet toe te staan. Sinds Android 12 zit er ook zo'n soort functie in Android, je leest er hier meer over. Meta lijkt dit zelfde nu ook te moeten gaan doen bij hun platformen.

Gerelateerde artikelen

Meta moet ook toestemming vragen

Volgens Reuters moet Meta hun gebruikers namelijk ook toestemming gaan vragen voor het gebruiken van hun gegevens voor advertentiedoeleinden. Dit zal blijken uit een uitspraak van de Europese privacytoezichthouder EDPB. Als gebruikers dit weigeren, mag Meta geen persoonlijke data meer verzamelen en zo dus geen persoonlijke advertenties meer tonen. De verwachting is dat veel mensen op de vraag of Meta data mag verzamelen 'Nee' antwoorden en dit zal qua inkomsten een flinke klap voor het socialmediabedrijf kunnen worden.

De zaak waarin de EDBN een besluit heeft genomen is in 2018 aangespannen door de Oostenrijkse privacyactivist Max Schrems. Hij gaf aan dat onder andere Facebook Ireland persoonlijke gegevens doorspeelde naar Meta in de Verenigde Staten. Volgens Reuters krijgt Schrems gelijk en mag Meta vanaf nu niet zomaar meer persoonlijke gegevens verzamelen en doorspelen. Gebruikers zouden een duidelijke keuze moeten krijgen of ze wel of niet persoonlijke data met Meta willen delen. Het bedrijf mag het niet wegstoppen in een algemene verklaring.

Wat vind jij van het feit dat Meta nu duidelijk toestemming moet vragen voor het gebruik van persoonlijke data voor advertentiedoeleinde? Laat het weten in de comments onder dit artikel.

Gerelateerde artikelen

0 reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Nieuws

Dit vind je misschien ook leuk