Naar content
Trending apps
  • Google Meet

  • Google Duo: videogesprekken van hoge kwaliteit

  • Maps: Navigatie en OV

  • WhatsApp Messenger

  • Messenger: gratis sms'en en videobellen

Trending games
  • Fortnite

  • Minecraft Earth

  • Dr. Mario World

  • Harry Potter: Wizards Unite

  • Breaking Bad: Criminal Elements

Trending smartphones
  • Huawei P30 Pro New Edition

  • OPPO Find X2 Pro

  • Nokia 8.3

  • Samsung Galaxy A51

  • Poco F2 Pro

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S6

  • Samsung Galaxy Tab A 10.5

  • Samsung Galaxy Tab S4

  • Samsung Galaxy Tab S3 9.7

  • Asus Zenpad 3S 10

AW Special: Lief bedrijf, zo hoort je Androidapp eruit te zien

· 06 januari 2011

Bedrijven beginnen Android steeds serieuzer te nemen. Dat mag ook wel met de groei die Android heeft gezien de laatst maanden. Bedrijven zien er dan ook wel het nut van in om een app te maken voor Android. Echter, wat nog opvallend vaak voorkomt is dat de iPhone-versie van de app wordt gepakt en overgezet naar Android. Dit levert vaak een wat knullige app op die niet thuis lijkt te horen op het Androidplatform. Ik laat in dit artikel zien hoe het wél moet.

Waarom gebeurt het

Wat ik en waarschijnlijk ook velen van jullie zich afvragen is waarom er vaak voor wordt gekozen om de iPhone-app vrijwel onaangepast over te zetten naar Android. Een argument zou kunnen zijn dat het gewoon makkelijk is om dit te doen, aangezien Android het niet zo nauw neemt met de ontwerpen van apps. Het kost waarschijnlijk minder tijd en moeite om de app regelrecht over te zetten. Echter, als je besluit dat er een app voor Android moet komen, doe het dan goed.

Hoe moet het niet

Er zijn veel voorbeelden te noemen van apps die rechtstreeks van de iPhone komen. Eén van de meest recente voorbeelden is de Telegraaf-app waar we onlangs over schreven. Sommigen van jullie merkten (terecht) op dat het jammer is dat de Telegraaf gewoon haar iPhone-app heeft overgezet naar Android. Een mooie aanleiding voor mij om een probleem te beschrijven waar ik me al een tijd aan erger, met als resultaat dit artikel. Nog een voorbeeld is de Marktplaats-app, die ook stikt van de iPhone-achtige design elementen. Ook bij de Thuisbezorgd.nl-app en de Rabobank-app zie je iPhone-elementen terugkomen. Wat moeten Androidgebruikers nu met een terugknop op hun scherm? Daar hebben we een fysieke knop voor die prima werkt! Waarom zou je opties die prima in een menu kunnen in hemelsnaam constant op het scherm laten zien? Daar hebben we menu's voor die te bereiken zijn via een fysieke knop. Enkele screenshots van hoe het eigenlijk niet moet:

Hoe moet het wel

Android biedt prima opties om een mooie interface voor je app te maken. Een Android-app lijkt niet op een iPhone-app en dat is iets wat bedrijven zich moeten gaan realiseren. Een Android-app gebruikt bijvoorbeeld een ActionBar bovenaan, met een paar handige knoppen. Opties worden opgeborgen in een menu dat bereikbaar is via een fysieke knop. Een terug-knop op het scherm is niet nodig, want daarvoor hebben we ook een fysieke knop.

Voorbeeld: Telegraaf

Nu kan ik natuurlijk van alles roepen, maar het zou oneerlijk zijn als ik niet met een voorbeeld zou komen van hoe het ook zou kunnen. Voor het voorbeeld neem ik de onlangs uitgebrachte Telegraaf-app. Met behulp van Pencil heb ik een nieuwe interface ontworpen voor de app, die voldoet aan de richtlijnen van Android. Stiekem heb ik ook wat functionaliteit toegevoegd die er eigenlijk al in had moeten zitten.
  • De app maakt gebruik van de eerdergenoemde ActionBar. In de ActionBar kan een developer knoppen kwijt om snel een actie uit te voeren.
  • De app maakt nu gebruik van een nieuw beginscherm, waar snel gekozen kan worden voor een categorie nieuws. De ActionBar heeft hier een knop om artikelen te zoeken.
  • Wanneer een categorie is geselecteerd verschijnt een lijst met artikelen. Voor de titel van de categorie maak ik gebruik van een header die weinig ruimte in beslag neemt. De ActionBar heeft aan de linkerkant een knop die je terugbrengt naar het beginscherm van de app. Aan de rechterkant bevinden zich een refresh- en een zoekknop. Categorieën zijn snel bereikbaar via een menu. Door het wegstoppen van de categorieën in het menu wordt er ruimte bespaard op het scherm.
  • Als een artikel is geselecteerd verschijnt er een deelknop op de ActionBar. Android biedt prima mogelijkheden om makkelijk dingen te kunnen delen. Dit had dus eigenlijk al in de app moeten zitten en met de ActionBar is er een prima plek voor een deelknop. De zoomknoppen zijn nu de standaard zoomknoppen van Android en bevinden zich (zoals we gewend zijn) onderin het scherm.
  • Teruggaan naar een vorig scherm gaat uiteraard via de terug-knop op je Androidtelefoon.
Hieronder het resultaat. Voor de duidelijkheid: het gaat hier om een ontwerp, de app is niet in deze vorm te downloaden.

Doe een beetje moeite

Zoals je ziet biedt Android prima middelen om een goede interface neer te zetten zonder al te veel moeite. Nu is het aan bedrijven om het belang in te zien van apps die binnen hun besturingssysteem passen. Een regelrechte iPhone-port voelt al gauw half af en doet vermoeden dat er weinig aandacht is besteed aan de app, ook als dit niet het geval is. Hierbij dus een oproep aan bedrijven om te kiezen voor een app die écht bij Android hoort. Laat zien dat je Android serieus neemt en steek wat moeite in deze groeiende markt!

Spelfouten, taalfouten of inhoudelijke fouten ontdekt? Stuur dan een mailtje naar de auteur van dit artikel!

Reacties (58)
Bezig met laden van reacties...