Sommige fabrikanten, zoals Xiaomi, hebben de afgelopen jaren goede zaken gedaan. Andere partijen doen het ‘iets’ minder goed en lijden vaak flinke verliezen. Het laatstgenoemde was in 2020 wederom het geval voor LG: ondanks dat de verkoopaantallen zijn gestegen, werd er een flink verlies vastgesteld.
Succes LG Velvet
Na jaren van rode cijfers wist het Zuid-Koreaanse LG met de Velvet weer een lichtpuntje te vinden. In een zee van midrange-telefoons wist de Velvet zich staande te houden met prima prestaties, en dat voor een schappelijke prijs. Eén telefoonlijn die goed loopt is echter niet voldoende om groene omzetcijfers tevoorschijn te toveren. Hoewel de verkoopaantallen stegen, moest LG eveneens een stijging van het verlies waarnemen.
Gerelateerde artikelen
Het vierde kwartaal van 2020 leverde jaar-op-jaar (YoY) een stijging op van vijf procent: gedurende het vierde kwartaal van 2020 verkocht het vijf procent meer telefoons dan in hetzelfde kwartaal één jaar geleden. Tegelijkertijd is het een daling in verkoopaantallen in vergelijking met het derde kwartaal, toen het nog negen procent meer telefoons wist te verschepen. LG zegt dat dit met een tekort aan 4G-chips en een daling in de verkopen van high-end telefoons te maken heeft.
Wederom verlieslijdend
Wat de winstcijfers betreft laat LG's mobiele divisie in het vierde kwartaal een daling zien van 18 procent ten opzichte van het derde kwartaal. Op jaarbasis ziet LG zijn winstcijfers met 16 procent teruglopen. Onder de streep verloor LG ongeveer 751 miljoen dollar: het verlies ligt daarmee iets lager dan in 2019, toen LG nog ongeveer 860 miljoen dollar moest wegschrijven voor zijn mobiele divisie. Met het blijvende verlies lijkt de onzekerheid over LG's toekomst op de smartphonemarkt alsmaar toe te nemen.

In de kwartaalrapportage concludeert LG dat het zijn “huidige en toekomstige concurrentiepositie objectief overweegt en de koers nader bekijkt”. In een vooruitblik over de toekomst stelt LG dat het ‘verwacht dat verkopen zullen stijgen tot niveau' voor het corona-tijdperk’. LG zegt daarnaast dat de concurrentie alsmaar zal toenemen. Of LG's mobiele divisie in zijn huidige vorm tegenop gewassen is, blijft nog onbekend. Na eerder te hebben gezegd de mobiele divisie niet te verkopen, kwam het Koreaanse bedrijf daar recent op terug.
Toekomst LG-telefoons
Hoe de toekomst van LG eruit komt te zien, lijkt dus nog onzeker. Dat LG een nieuwe strategie nodig heeft om winstgevend te worden, is wel duidelijk. Het afgelopen jaar probeerde LG dit zelfstandig te bewerkstelligen met zijn gloednieuwe Velvet en Wing: twee telefoons die veel aandacht kregen.
Gerelateerde artikelen
Dat blijkt achteraf niet voldoende om LG Mobile Communications winstgevend te maken. Denk jij dat LG zijn mobiele divisie zal verkopen? Laat het ons weten in de reacties onderaan het artikel.