Naar content
Trending apps
  • Google Duo: videogesprekken van hoge kwaliteit

  • Gmail

  • Maps: Navigatie en OV

  • WhatsApp Messenger

  • Messenger: gratis sms'en en videobellen

Trending games
  • Fortnite

  • Minecraft Earth

  • Dr. Mario World

  • Harry Potter: Wizards Unite

  • Breaking Bad: Criminal Elements

Trending smartphones
  • POCO X3

  • Samsung Galaxy Note 20 Ultra

  • Google Pixel 4a

  • OnePlus Nord

  • Samsung Galaxy A51

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S6

  • Samsung Galaxy Tab A 10.5

  • Samsung Galaxy Tab S4

  • Samsung Galaxy Tab S3 9.7

  • Asus Zenpad 3S 10

Tijd om beter op te letten?

‘Klachten over sms-fraude verdubbeld naar 15.000 stuks per maand’

· 28 september 2019

E-mail lijkt zijn beste tijd te hebben gehad voor lokale fraudeurs. Die kiezen er nu juist voor om sms-fraude toe te passen: ze vragen per sms om in te loggen 'bij je bank'. Onderzoek wijst uit, dat het aantal klachten over deze vorm van sms-fraude inmiddels over de kop is gegaan.

Betaalvereniging Nederland

Betaalvereniging Nederland voert steeds onderzoek uit naar vormen van fraude, die worden gebruikt door kwaadwillende. Sms-fraude lijkt steeds populairder te worden, zo blijkt uit onderzoek voor Omroep Max-programma Meldpunt. Volgens de brancheorganisatie registreerde het begin 2019 ongeveer 7.000 klachten per maand, dat is inmiddels gestegen tot 15.000 klachten per maand. Daarmee is de vorm van sms-fraude dus razendsnel aan het groeien. Dat blijkt ook uit een vergelijking met 2018, in dat jaar lagen de aantallen een stuk lager: het ging toen om enkele honderden klachten per maand.

Niet alleen de brancheorganisatie ziet een stijging, ook de politie laat van zich weten. De politie laat weten, dat het aantal aangiften dit jaar zijn ‘verdriedubbeld’. Hoeveel aangiften in 2019 precies over de sms-fraude gaan, heeft de organisatie niet laten weten. In verreweg de meeste gevallen is het de ‘bank’ die je een sms’je stuurt. Er zijn ook nog andere varianten in omloop, zo meldt de Fraudehelpdesk. Volgens het meldpunt voor internetfraude, zijn er ook sms’jes in omloop, die uit naam van de Belastingdienst of het CJIB worden verstuurd – let daar alvast op als je een raar sms’je ontvangt.

Spoofing-methode

Wat vaak zo vervelend is aan de sms’jes: gebruikers kunnen ze niet onderscheiden van de sms’jes die banken en andere organisaties naar je toesturen. Dat heeft te maken met de technologie die de kwaadwillende gebruiken – genaamd spoofing. Met spoofing kunnen ze hun telefoonnummer laten lijken op die van de bank. Krijg je een sms’je van de kwaadwillende, dan staat daar de naam van een bank bij, terwijl de bank helemaal niet betrokken is bij het bericht. Meestal is het gemakkelijk te controleren, door contact op te nemen met de organisatie als je plots een vreemd sms’je binnenkrijgt.

Sim-swapping

Kwaadwillende doen hun best om je gegevens te bemachtigen

Begin augustus publiceerde RTL Nieuws, onder toeziend oog van techjournalist Daniël Verlaan, een onderzoek van de sms’jes die zogenaamd uit naam van de bank komen. Volgens Verlaan zijn de gegevens van de ontvangers, vaak afkomstig van callcenters die de gegevens verkopen. Daarnaast is het duidelijk geworden dat je nooit een link zal ontvangen van je bank, niet via sms óf e-mail, zo gaf Gijs Boudewijn – adjunct-directeur bij Betaalvereniging Nederland – toentertijd aan in het artikel. Een gewaarschuwd mens telt voor twee, heb jij zo'n fraude-situatie al eens mee moeten maken?

Spelfouten, taalfouten of inhoudelijke fouten ontdekt? Stuur dan een mailtje naar de auteur van dit artikel!

Reacties (23)
Bezig met laden van reacties...