Heel wat jongeren hebben de gewoonte om een antwoord op hun vragen te zoeken via TikTok of Instagram. 40 procent van de Gen Z-jongeren gebruikt deze apps eerder dan een zoekopdracht in Google. Instagram speelt ook al in op de trend met de integratie van kaarten in zijn app.
Instagram en TikTok
Een oplossing voor heel wat vragen is maar een zoekopdracht van je verwijderd. Alleen is de vraag in welke dienst die zoekopdracht plaatsvindt. Voor heel wat smartphonegebruikers is dat in Google, maar voor Gen Z-jongeren die 25 jaar zijn of jonger, is ook TikTok en Instagram een hulpmiddel. 40 procent van de jongeren kiest eerder voor deze apps dan voor Google, dat blijkt uit cijfers van Business Insider.
TikTok dient als een handige en visuele oplossing voor simpele problemen, terwijl jonge gebruikers Instagram dan weer inzetten om bijvoorbeeld een leuk restaurant te zoeken. Je krijgt dan meteen te zien welke gerechten de chefs uit hun koksmuts toveren. Meta, het moederbedrijf van Instagram, is zich ook bewust van deze trend. In een Story op Instagram maakte CEO Mark Zuckerberg bekend dat Instagram binnenkort een kaartfunctie krijgt waarmee je de accounts van lokale horecazaken kan vinden, dat weet TechCrunch.

De kaartfunctie van Instagram
Kijk op reclame
Verder hebben jongere mensen ook een andere kijk op reclame in producten. Recent deed SurveyMonkey in Nederland een onderzoek naar de tolerantie ten opzichte van reclame op streamingdiensten als Netflix. Dat onderzoek kwam er niet toevallig. 58% van millennials (26-41 jaar) zou een overstap naar een abonnement met reclame overwegen, tegenover 34% van babyboomers (58-76 jaar), 42% van Gen X (42-57 jaar) en 48% van Gen Z (25 jaar of jonger). Reclame is dus populairder bij jongere mensen, maar wel iets minder bij de jongste gebruikers.
Merk jij ook dat je soms sociale media-apps gebruikt om allerlei dingen op te zoeken, in de plaats van een zoekmachine als Google? Laat het ons weten in de reacties.
- Volg Androidworld op Instagram
- Volg de slechte grappen van de Androidworld-redactie ook op Instagram