Naar content
Trending apps
  • Inbox by Gmail

  • Maps: Navigatie en OV

  • WhatsApp Messenger

  • Messenger

  • Facebook

Trending games
  • Ghostbusters World

  • Asphalt 9: Legends - 2018’s New Arcade Racing Game

  • Pokémon Quest

  • PUBG Mobile

  • Super Mario Run

Trending smartphones
  • OnePlus 6T

  • Huawei Mate 20 Pro

  • Google Pixel 3 XL

  • Samsung Galaxy Note 9

  • Nokia 7 Plus

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab A 10.5

  • Samsung Galaxy Tab S4

  • Samsung Galaxy Tab S3 9.7

  • Asus Zenpad 3S 10

  • Sony Xperia Z4 Tablet

Nokia is voor iedereen

Interview met Pekka Rantala (HMD Global): 'Het jaar van de come-back is over en we zijn er nog lang niet'

· 21 juni 2018

We hebben van Nokia de kans gekregen om naar Helsinki en Londen af te reizen en te spreken met een aantal mensen uit het management. Ons eerste gesprek was met Pekka Rantala en hij is de CMO van HMD Global.

CMO

Pekka Rantala is de Chief Marketing Officer (CMO) van HMD Global. HMD heeft het exclusieve recht om mobiele telefoons onder de naam Nokia uit te brengen. Namens dit bedrijf ontving hij een aantal collega's en 6 journalisten uit Europa waaronder Androidworld. Doel van deze tweedaagse ontmoeting was het toelichten van de activiteiten van HMD Global en een kennismaking met de mensen achter het bedrijf. Tot en met 2011 heeft Pekka bij het 'oude' Nokia gewerkt waarna hij na enkele omzwervingen bij Rovio terecht kwam. Dat bedrijf kennen we als de maker van het immens populaire Angry Birds, en Rantala was daar mede verantwoordelijk voor de bioscoopfilm die er gemaakt is van de game. 

Hij ziet wel wat parallellen tussen Rovio en Nokia: "Ook dit bedrijf heeft veel pogingen gedaan om aan de top te komen. Pas na het uitbrengen van meer dan 50 games kwam de grote hit Angry Birds." Daarmee refereert hij aan de tweede kans die Nokia krijgt na het mislukte avontuur met Microsoft. Na een aantal omzwervingen kwam de geboren Fin weer bij Nokia terecht "...Maar geen moment voelt het als een déjà vu, de business en het gedrag van de consumenten is enorm veranderd."

HMD Global Logo

Snelle groei

In 2016 kreeg HMD Global de merkenrechten in handen van Nokia en ging het samen met partners Google, Qualcomm en Foxconn aan de slag om het merk opnieuw op te bouwen. En dat lukte beter dan dat ze ooit hadden durven dromen. Na een voorzichtige lancering in China kwam het merk officieel naar buiten op het Mobile World Congress 2017 en heeft het sindsdien alleen maar een stijgende lijn gezien. Men wist dat het een competitieve markt zou worden zeker omdat nieuwe spelers zoals Xiaomi en OnePlus ook net de wereldmarkt hadden betrden: "Wij richten ons niet op de concurrent, maar we zijn op de markt voor de consument." zegt de CMO. "Het is nog vroeg, we hebben het goed gedaan in het eerste jaar, maar we moeten nederig blijven. Je zal ons hier niet horen opscheppen over hoe goed we wel niet zijn."

Trots zijn ze wel bij HMD Global, in het eerste jaar werden er 70 miljoen toestellen verkocht. Op de vraag waar dat snelle succes nu vandaan komt geeft Pekka Rantala aan dat hij denkt dat het verschillende factoren zijn die bijgedragen hebben aan het succes. Het belangrijkste volgens de Fin is het feit dat iedereen Nokia kent en vooral ook weet wat het merk inhoudt. "Dat opende veel deuren voor ons, ook bij retailers en providers." De tweede factor is dat men het leuk vindt dat het een Europees bedrijf is. HMD Global komt uit Finland en Nokia vindt zijn oorsprong ook in Finland dus het was een soort thuiskomen. "De markt was ook een beetje saai geworden, er zat weinig verandering in met alleen maar dezelfde spelers. Dat is nu wel anders."

De derde factor is de samenwerking met Google, het gebruik van Android One op de toestellen en de belofte van het geven van drie jaar lang maandelijks een veiligheidsupdates en twee jaar lang versie-updates. Ook onderschrijft Rantala onze mening dat de over-all timing perfect was: "Dat kregen we keer op keer te horen, jullie komen op het juiste moment."

Mensen zijn belangrijk

Wanneer je terugkijkt is het bedrijf HMD Global heel snel uit de grond gestampt. Er was helemaal niets en alles moest opnieuw ingericht worden. Voor elke discipline moesten mensen aangenomen worden en ook de IT vormde een enorme uitdaging. Het was voor het bedrijf overigens geen probleem om aan gekwalificeerd personeel te komen: "Zodra het gerucht ging dat HMD Global er zou komen stond de telefoon roodgloeiend, we hadden het geluk dat we uit de beste mensen konden kiezen." Veel oud-Nokia werknemers zijn teruggekeerd naar het bedrijf waar ze met veel plezier gewerkt hadden.

Verder werd het team aangevuld met verse geesten die verjonging en nieuwe ideeën moesten brengen.  De mensen en het team staan centraal bij HMD Global. Het bedrijf heeft voor heel West-Europa een team van 38 mannen en vrouwen en dat is erg klein. Iedereen doet het werk dat normaal door meerdere personen wordt gedaan, dan is het belangrijk dat er een hecht team is: "We zijn een mensenmerk, het menselijke aspect is enorm belangrijk."

Verkochte telefoons

In het eerste jaar verkocht het bedrijf wereldwijd dus 70 miljoen telefoons. Belangrijk om te melden is dat het grootste gedeelte van die 70 miljoen bestaat uit feature-phones en de rest uit smartphones. Wat de verdeling precies is tussen beide uitvoeringen wil hij niet zeggen. "We zijn in Europa de nummer 1 wanneer het om feature-phones gaat." En dat is een markt die volgens Pattala niet krimpt, zoals zoveel mensen denken, maar juist stabiel blijft.

Deze grote aantallen feature-phones die het bedrijf verkoopt geeft het bedrijf "brandstof' (geld) om de smartphones te ontwikkelen en de toestellen naar meer markten te brengen. Daarbij schept het ook mogelijkheden want van al die miljoenen mensen die een Nokia feature-phone gebruiken zullen een flink aantal binnenkort overstappen naar een smartphone. De kans is groot dat dat dan ook een Nokia zal zijn. Dat is niet alleen een mooi gegeven voor HMD Global maar ook voor alle partners zoals providers.

Op dit moment zijn de modellen van Nokia in 91 verschillende landen te koop en dat waren er in februari nog maar 80. Rantala zegt dat er onlangs in Antarctica een activatie gesignaleerd is van een Nokia-telefoon terwijl het merk daar niet verkrijgbaar is. Door de authenticiteit van het merk hoeven de sales-mensen van HMD Global niet al te veel moeite te doen om nieuwe markten aan te boren. De groei komt het bedrijf als het ware aanwaaien, maar dat kost ook heel veel geld.

De toekomst

Ondanks een omzet van 1,8 miljard euro in het eerste jaar leed het bedrijf rond de 50 miljoen euro verlies. "We hadden veel eenmalige aanloopkosten," zegt de Fin. Daarom heeft het bedrijf onlangs een financieringsronde afgesloten waarin 100 miljoen werd opgehaald. Daarbij kreeg het bedrijf een 'Unicorn' waardering en dat betekent dat HMD Global meer dan een miljard dollar waard is als het vandaag verkocht zou worden. Overigens is dat niks vergeleken bij de waardering van 69,4 miljard dollar van Xiaomi. Het geld van de investeringsronde zal worden gebruikt om te groeien, niet alleen als organisatie maar ook in de producten. "We zullen naast nieuwe modellen vooral investeren in het vernieuwen van de bestaande range producten."

Pattala sluit het gesprek wederom af met het feit dat ze ontzettend blij zijn met het behaalde resultaat maar dat ze zeker niet naast hun schoenen gaan lopen. "Er is nog veel werk te doen," besluit de goedlachse en gezellige CMO van HMD Global.

Spelfouten, taalfouten of inhoudelijke fouten ontdekt? Stuur dan een mailtje naar de auteur van dit artikel!

Reacties (12)
Bezig met laden van reacties...