Hugo Barra: Xiaomi wordt het meest gekopieerd van alle Chinese bedrijven

Sander Tuit
Sander Tuit
18 januari 2015, 12:00
2 min leestijd

Xiaomi

Lees verder na de advertentie.

Het bedrijf Xiaomi bestaat pas sinds 2010, maar heeft in korte tijd in zijn thuisland een enorm marktaandeel weten te bereiken. Na het uitbrengen van de eerste Xiaomi-smartphone in 2011 is het erg hard gegaan. Afgelopen jaar zou het bedrijf maar liefst 60 miljoen smartphones hebben verkocht. 

In 2013 maakte Hugo Barra de overstap van Google naar Xiaomi. Bij Google was hij één van de belangrijkste topmensen van het Android-team en Xiaomi zag in hem dan ook een goede kandidaat om de internationale aspiraties van het bedrijf te vervullen.

Interview 

In het videointerview met de BBC omschrijft Barra het bedrijf voor de mensen die het nog niet kennen. Hij noemt Xiaomi een ‘Google-achtig softwarebedrijf’, gecombineerd met een ‘Apple- en Samsung-achtig hardwarebedrijf’ en gedeeltelijk heeft hij daar zeker gelijk in. Wanneer je echter voortdurend beschuldigd wordt van het kopiëren van Apple- (en Samsung-)producten is dat misschien wat onhandig uitgedrukt.

Op de vraag wat Barra te zeggen heeft op de beschuldigingen van het kopiëren van producten van anderen, geeft hij een ontwijkend antwoord. Barra geeft aan dat Xiaomi misschien wel het meest gekopieerd wordt van alle Chinese bedrijven. Niet wat betreft producten, maar wel de strategie van het bedrijf. Xiaomi heeft geen eigen winkels en verkoopt zijn producten alleen online. In plaats van geld uit te geven aan marketingbudgetten, doet Xiaomi vooral (of uitsluitend) zijn marketing via sociale-media-kanalen. 

Er zijn momenteel inderdaad verschillende bedrijven die een soortgelijke strategie nastreven. OnePlus (voortgekomen uit Oppo) deed dat succesvol met de OnePlus One en Huawei probeert dit in Europa en de VS nu ook met het merk Honor. Deze bedrijven gebruiken ook uitsluitend sociale media als marketinginstrument en verkopen hun producten alleen online.

Er wordt ook nog kort gesproken over de arbeidsomstandigheden in de fabrieken waarin Xiaomi-producten worden gemaakt. Foxconn, de fabrikant die onder meer Apple-producten maakt, kwam in het verleden vaak negatief in het nieuws. Ditzelfde Foxconn maakt ook Xiaomi-producten, maar Barra zegt dat, voor zover zij kunnen zien, de omstandigheden in de fabrieken redelijk zijn. Voor Xiaomi zelf zijn de werktijden van 9:30 uur tot 21:30 uur ’s avonds, met daarin een uur lunchpauze. Volgens Barra zijn de medewerkers zo gedreven en vinden ze hun werk zo belangrijk dat ze er zelf voor kiezen vaak nog tot ruim daarna op kantoor te zijn.

Het interview kan hier worden bekeken.

Nieuwe producten

Deze week kondigde Xiaomi een aantal nieuwe producten aan, waaronder de Xiaomi Mi Note en Mi Note Pro. Deze phablets hebben erg goede specificaties, zien er erg strak uit en zijn omgerekend al verkrijgbaar vanaf respectievelijk 315 en 450 euro. Daarnaast heeft het bedrijf ook een nieuwe tv-box aangekondigd en een hoofdtelefoon voor audiofielen.

In het interview laat Barra weten dat het waarschijnlijk nog een paar jaar duurt voordat Xiaomi zijn internationale aspiraties ook gaat laten gelden op westerse markten.

Bron: BBC

Lees meer over

Op de hoogte blijven?

Volg Androidworld nu ook op WhatsApp

Download de nieuwe Androidworld-app!

Reacties

3

Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten

Plaats een reactie
18 januari 2015, 17:33

‘Mensen zijn zo gedreven dat ze na kantoor uren doorwerken’ . Wat een bullshit. Zeg er dan niets over

18 januari 2015, 14:58

Mensen horen van elkaar te kopiëren. Dat noemen ze van elkaar leren.
Het is verschrikkelijk dat er wetten zijn die bedrijven als Apple nog beschermen ook met hun onzin.

18 januari 2015, 13:27

Je hoeft je niet te schamen als je Apple kopieert. Bij Samsung is Apple zelfs een obsessie