Chinese ambassadeur: als Duitsland Huawei blokkeert, slaat China terug

Huawei Duitsland
Het begint inmiddels te dringen: landen en provider(s) moeten de keuze maken of ze Huawei uit hun 5G-netwerk willen weren. In Duitsland ligt er momenteel wetgeving op tafel, waardoor Huawei uit het netwerk geweerd zou kunnen worden. Er wordt niet specifiek over ‘Huawei’ gesproken, maar de randvoorwaarden van de wetgeving geven wel aan dat het ‘op maakt gemaakt is’ voor de fabrikant. China lijkt niet gediend te zijn van zulke stappen, zo blijkt uit een uitspraak van Wu Ken: een Chinese ambassadeur. China zou immers hard terugslaan als Duitsland de ‘protectionistische’ maatregelen door zou voeren.
Met 5G om de hoek, moeten bedrijven keuzes maken over netwerkapparatuur
[readmore articles="203699,203767"]
Ken was aanwezig tijdens een evenement van het Duitse zakenblad Handelsblatt, aldus Bloomberg. Tijdens de bijeenkomst, heeft de ambassadeur zich uitgelaten over de consequenties van eventuele uitsluitingen van Huawei in het toekomstige 5G-netwerk. Hij richtte zelfs een directe aanval uit op de Duitse auto-industrie. Volgens Ken, was de Chinese afzetmarkt goed voor ongeveer 7 miljoen auto’s; een vierde deel van de totale afzet van de Duitse auto-industrie in 2018. In zijn uitspraken, impliceert hij dat een blokkade van Huawei in Duitsland, een importblokkade van Duitse auto’s in de richting van China op kan leveren.
‘Pure protectionisme’
Vergelijkbaar met eerdere uitspraken van de Huawei-topmannen, wijst Ken in de richting van het aloude protectionisme. Ken ontkent dat Huawei namens de Chinese overheid zou kunnen en willen spioneren. Of er uiteindelijk een blokkade komt op de netwerkapparatuur van het Chinese Huawei, is nog onbekend. Bondskanselier Merkel heeft eerder aangegeven dat ze beperkende voorwaarden door zou willen voeren. Zowel voor de handelsrelatie met China, als voor de telecomproviders, zou het een slechte zet zijn – en als de uitspraak van Ken klopt, krijgt de auto-industrie ook een harde klap te verwerken.
China zou de import van Chinese auto's mogelijkerwijs willen blokkeren
[readmore articles="204015,203790"]
Voor de Duitse telecomproviders, zou het betekenen dat de kosten voor een toekomstig 5G-netwerk een stuk hoger uitvallen. Ze moeten dan immers in zee met twee concurrenten van Huawei: het Finse Nokia en het in Zweden gebaseerde Ericsson. In Nederland zou een volledige blokkade van de Chinese fabrikant niet op de planning staan – het is Huawei wel verboden om nog apparatuur aan te leveren voor de kern van het 5G-netwerk. KPN heeft eerder al aangegeven met Huawei in zee te gaan, maar zal de Huawei-apparatuur niet in de kern van het 5G-netwerk toepassen. Voor de andere providers, moet een besluit nog vallen.
Plaats reactie
0 reacties