Uit onderzoek blijkt dat gegevens van Europese internetgebruikers door online advertentiebedrijven dagelijks gemiddeld 376 keer gedeeld worden. Deze gegevens omvatten onder andere de internetgeschiedenis en informatie over welk apparaat je gebruikt. De ICCL, Irish Council for Civil Liberties, spreekt over een groot datalek.
Datalek, Google de schuldige?
Uit een rapport, dat is gepubliceerd door de ICCL, blijkt dat de gegevens van Europese internetters door online datahandelaren onderling worden gedeeld. Dit gebeurt volgens ditzelfde rapport onder andere op veilingen van advertentieruimtes op apps en websites. Op deze veilingen worden dagelijks gegevens en data van én over Europese internetgebruikers 376 keer gedeeld. Dit gebeurt ook als je hiervoor geen toestemming hebt gegeven. Hierdoor noemt de ICCL het een groot datalek.
Vooral Google speelt volgens ICLL hierin een grote rol, door meer dan 4500 bedrijven toegang te geven tot zijn RTB-systeem. Dit is een techniek waarbij een advertentieruimte in bijvoorbeeld apps ‘last minute’, op het moment dat jij een desbetreffende app of pagina opent, worden verhandeld. Zie het als een soort marktplaats van digitale advertenties, waarin advertenties automatisch en via algoritmes de juiste doelgroep weten te vinden. Advertentiebedrijven moeten hiervoor systemen bedenken en inzetten, die snel de juiste mensen weten te bereiken. Doordat Google de bedrijven toegang geeft tot deze ‘algehele marktplaats’, kunnen bedrijven hun data over gebruikers onderling met elkaar delen. Hierdoor ontstaat er één grote databank met hierin gegevens en data van gebruikers. Volgens de ICCL is het RTB-systeem hiermee: ”Het grootste datalek ooit geregistreerd. Het volgt en deelt wat mensen online bekijken en hun echte locatie 178 biljoen keer per jaar in de VS en Europa.” Het volledige rapport is via deze link te lezen en te downloaden.

Iets tegen te doen?
In het onderzoek is gekeken naar de datahandel van Google in de afgelopen dertig dagen. Google heeft nog niet gereageerd op het rapport. Wil jij nou niet online gevolgd worden, of er in ieder geval voor zorgen dat dit een stuk lastiger zal zijn? Lees dan even dit artikel waarin we de vijf beste ‘privacyvriendelijke’ browsers bespreken.
Thanks, Patrick!
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
“Dom”? Dom om te denken dat een datalek de normaalste zaak van de wereld is.
Goh wat een verrassing. Dit is toch al jaren bekend bij gebruikers. Helaas heb je sommige diensten nodig. Maar elke website, elk bedrijf zijn graaiers. Je prive leven is nog nooit zo openbaar geweest als tegenwoordig. Facebook, Google, Amazon, Bol maar ook je plaatselijke detailhandel zoals AH en Jumbo en je garage en de kapper, etc etc .. allemaal datagraaiers.
@Katty :AdBlockPlus ???
Oplossing is niet moeilijk, gewoon alle reclame en advertenties onmiddellijk verbieden. Zijn we tenminste van die ellende af.
Tuurlijk joh, en dan kunnen wij gratis voor jou gaan werken, want ja jij hebt er toch recht op? Want je betaald toch voor je internet. Domme opmerking…
“ In het onderzoek is gekeken naar de datahandel van Google in de afgelopen dertig dagen. Google heeft nog niet gereageerd op het rapport. Wil jij nou niet online gevolgd worden, of er in ieder geval voor zorgen dat dit een stuk lastiger zal zijn? ”
Geen Smartphone, Meta of Alfabet gebruiken.???
Don’t kill the messenger please??
Helemaal waar
En daarom een VPN en AdBlocker / tracker Block gebruiken. Het spijt me voor de inkomsten die misgelopen worden, maar mijn eigen privacy / veiligheid vind ik toch belangrijker.
Over VPN’S gesproken .. iemand ervaring met surfshark (snelheid etc). Mijn NordVpn is bijna afgelopen.
Wanneer je veilig wil zijn moet je helemaal niks gebruiken.
Dat vind ik een onzin reactie. Jij laat thuis je voordeur toch ook niet open staan? Daar zorg je toch ook voor extra beveiliging.
Zo bedoel ik het niet. Er zijn andere wegen om iets te doen dan via de techreuzen. Helemaal veilig is het nooit.
Het maakt verschil of je deur in Rotterdam Zuid staat of ergens in een klein dorpje in Groningen.
Het verbaasd mjj 0.0 dat gegevens gedeeld worden en zoveel
Mij verbaast het helemaal niet.
Ja dat bedoelde ik. Het woordje niet vergeten ?
Helaas zie ik nog steeds advertenties die totaal niet relevant voor me zijn, zelfs op androidworld: ik zie info over reizen, verzekeringen, … maar vooral vaak over auto’s. Ik ben niet in auto’s geïnteresseerd, ook niet in zelfrijdende. Ik denk niet dat ik m’n rijexamen zou kunnen afleggen of een verzekeraar vinden kan die me zal toelaten voor een ongevallenpolis. Dat data gedeeld wordt, vind ik niet zo fijn, maar dat is haast onvermijdbaar. Wat ik met bovenstaande vooral wil zeggen, is dat ik niet op advertenties klik en ze (ook op androidworld) irritant in de weg vind zitten. Het is zelfs voor mij een reden om te overwegen hier wat minder vaak te komen.
Katty, advertenties zijn nodig om bedrijven als Androidworld draaiende te houden. Intern doen we er veel aan om deze advertenties zo relevant mogelijk te maken. Helaas zijn we hiervoor ook afhankelijk van derden partijen.
Jammer dat je zegt dat je daardoor wat minder wil langskomen, zeker omdat het bij andere partijen zeker niet minder is. De enige manier waarop we jou zouden kunnen helpen is door een advertentievrije omgeving aan te bieden. Ben je bereid daar voor te betalen?
Nee, aan betalen begin ik niet. Ik wil overzicht houden over m’n inkomsten en uitgaven. U geeft dus duidelijk aan waarom dit soort data van gebruikers gedeeld wordt en zelfs wat voor u het nut daarvan is.
Maar waarom niet in het profiel de kans geven om bepaalde types advertenties te mijden? Ik zie advertenties of ik nu wel of niet inlog. Ik kan ook m’n instellingen over cookies b.v. niet opslaan in m’n profiel. En als we het dan toch over uw website hebben: waarom kan ik via de app wél inloggen met m’n google-account en niet op uw website? Ik zou b.v. m’n huidige profiel graag willen gebruiken met m’n google-inloggegevens, zodat cookie-instellingen etc. centraal bewaard worden. Geen idee of m’n huidige profiel op aw aan m’n google-account gekoppeld kan worden, dat scheelt weer inloggegevens onthouden. Dank bij voorbaat voor de info.
Ook vind ik de advertenties op een onhandige plek staan, ze belemmeren mij om de artikels vlot te lezen. Ofwel is dat omdat m’n schermleessoftware =nvda erover struikelt?
‘Aan betalen begin ik niet’, wanneer je niet betaald dan ben je het product. Dat wil niet zeggen dat zomaar alles kan, daar zijn regels voor.
Wat ik vervelend vind is dat mensen niet willen betalen en dan ook nog eens gaan vertellen hoe ze het graag willen hebben. En dat is meestal niet de manier waarop we de kosten kunnen dekken.
Dat gezegd hebbende, we moeten wel binnen doe kaders zorgen voor een goede ervaring. We proberen zoveel mogelijk gelijk te trekken, dat kost helaas tijd en geld>
We zijn aan het nadenken hoe we de mensen die inloggen een andere ervaring kunnen bieden. Nog steeds moeten we dan denken aan een verdienmodel voor onze site. Suggesties zijn daarvoor altijd welkom want hoe meer discussie en gesprekken rond dit thema hoe sneller we bij een goede vorm komen.
Oké, ik snap dat u ontwikkelingskosten etc. hebt en dat lonen uitbetaald moeten worden. Maar als nvda steeds meer de hik krijgt op uw website of uw app qua toegankelijkheid beter kan, dan is dat vooral door animaties en flashy eyecandy. Want wat voor jullie lekker prettig en luchtig oogt, is allerlei flashy opmaak etc. Daar krijgt een schermuitleessoftware juist de hik van, helaas.
Ik heb via de app “ontoegankelijk” via een schermopname het probleem van de ontoegankelijkheid al aangekaart.
Ipv. mij aan te vallen, zou u beter de discussie eens aangaan op uw website, peilen naar hoe lezers al dan niet willen inloggen (wat via de app kan, zou ook via de website mogelijk kunnen zijn?) etc. Simpel dingetje: als ik naar uw website ga, zie ik eerst een verzoek om cookies etc. toe te laten, en dan pas kan ik eventueel inloggen. De enige reden dat ik nu inlog, is om reacties te kunnen posten. Waarom die inlogmogelijkheid niet meteen op het beginscherm aanbieden zodat de lezer kan kiezen om al dan niet in te loggen en dan pas de cookie-instellingen te configureren? Nu moet ik iedere keer dat ik uw site bezoek dezelfde procedure doorlopen.
U kunt ook nog een andere weg bewandelen: op uw collega-website androidplanet.nl kan ik intekenen voor een dagelijkse nieuwsbrief (of wekelijkse nieuwsbrief) en mijn strategie is daar dan die brief bekijken en enkel op de artikels klikken die ik daadwerkelijk wil lezen.
Maar als u mij als lezer liever kwijt bent dan rijk, zeg dat dan gewoon en ik laat de zaak voor wat het is. Ik wil gerust inkomsten helpen genereren, maar het staat mij ook vrij om elders m’n nieuws te vergaren. U zegt het maar.
Ik val je alles behalve aan. De discussie ging om wel of niet tonen van reclame. Daar halen we de inkomsten uit. Wanneer ik een betaalmodel voorstel zeg je ‘Betalen begin ik niet aan’ met andere woorden ‘zoek het maar uit’.
De toegankelijkheid voor schermuitleessoftware heb je bij je ons aangekaart en terecht. Daar werken we aan en gaan we aan werken, geen discussie over mogelijk.
Zeker ben je vrij om ergens anders nieuws te vergaren, en ik ben vrij om het bedrijf in te richten volgens een bepaald beleid. Keuzes moeten gemaakt worden, hopelijk kunnen we je snel verassen met iets waar je wel blij van wordt.
Schitterende taal/tikfout in uw reactie: u wil me verassen =cremeren? Ik zou liever verrast worden ipv. verast. Ik heb geen probleem met het tonen van advertenties, zolang deze niet in de weg gaan zitten van de inhoud van het artikel dat ik wil lezen of m’n screenreadersoftware de hik doen krijgen. Ook had ik liever relevante reclame dan reclame voor auto’s of huurwoningen etc. Ik vind het gek dat u geen reclame laat zien van smartphones, internetproviders etc. Dat lijkt me meer aan te sluiten bij de inhoud van uw website.
Dat is een grappige en onbedoelde taalfout. Helaas spendeert de smartphonemarkt bijna geen geld in vergelijking tot andere takken van het bedrijfsleven. Bezoekers van onze website hebben ook andere behoeften dan alleen smartphones kopen, bijvoorbeeld een huurwoning of voedsel.
Ook is het zo dat het grootste gedeelte van de advertentie ruimte in gekocht wordt in plaats van verkocht. Bedrijven zoeken geschikte websites om hun advertenties te laten zien en kopen ze daar in via systemen zoals die van Google en andere partijen.
Tiens, dan moet u eens gaan praten met uw collega’s van androidplanet.nl hoe zij de zaak aanpakken, want daar zie ik weldegelijk reclame voor internetproviders etc. Mbt toegankelijkheid: u vindt zeker meer info op www.anysurfer.be of hun Nederlandse tegenhanger, maar ik vermoed dat ze u bij www.accessibility.nl al het een en ander hebben doorgegeven? Over nvda vindt u meer op www.nvaccess.org