De Samsung Galaxy S24 FE nu met Wireless Charger Duo t.w.v. €89,99 cadeau!

Googles zoekmachine kan nu nog meer social media-resultaten laten zien in Perspectieven

Laura Jenny
Laura Jenny
24 juni 2023, 14:39
2 min leestijd
Googles zoekmachine kan nu nog meer social media-resultaten laten zien in Perspectieven

Lees verder na de advertentie.

Google heeft besloten om Google Zoeken persoonlijker te maken. In een wereld waarin social media zorgt dat ieder individu nog beter kan laten zien wie hij is, is er meer behoefte aan personalisering en dat wil Google nu ook toepassen op zijn zoekmachine. Daarom komt het met een Perspectieven-filter.

Perspectieven

Google heeft laten weten dat het Perspectieven nu uitrolt en dat betekent dat je beter informatie kunt vinden van mensen op bijvoorbeeld forums en social media. Google is er nog wel wat vaag over, zo stelt het dat het bij bepaalde zoekopdrachten waarbij de zoeker profijt heeft van de ervaringen van anderen inderdaad komt met een speciaal tabblad met ‘Perspectieven’, waarin je dus social media content ziet.

Een voorbeeld van zo’n opdracht is ‘Wat te eten in Chicago’. Als je daarop zoekt, dan krijg je allerlei adviezen van andere mensen, zoals een persoonlijk verhaal op een forum, of een filmpje op TikTok. Jawel, TikTok. 9to5Google laat zien hoe het werkt.

Je krijgt bij deze zoekresultaten onder andere lange en korte video’s te zien, foto’s en geschreven posts van wat meer persoonlijke aard, bijvoorbeeld gevonden op fora, Q&A-websites en social media dus. Uiteraard behoort YouTube er ook toe, maar ook concurrenten zoals TikTok dus, plus Reddit en Quora. YouTube Shorts en gewone YouTube-video’s werden natuurlijk al getoond bij de gewone zoekresultaten, maar nu is er dus nog veel meer ruimte om YouTube-content te laten zien.

Meer social media op Google Zoeken

Op mobiel zie je het tabblad zelfs als een scrollbare feed waarbij je kaartjes ziet met daarop de content. Je kunt daarbij ook nog doortikken naar meer informatie over de creator, de profielfoto en meer informatie over hoe populair zij en hun content zijn. Maar over een paar maanden wordt deze functie verder uitgebouwd om te zorgen dat content die op persoonlijke titel wordt gemaakt ook daadwerkelijk waarde toevoegt binnen Google Zoeken.

Eerst moet het überhaupt nog worden uitgerold, want op de redactie hebben we het in ieder geval nog niet voorbij zien komen, of we nu op Engelstalige zaken zoeken of Nederlandstalige.

Zie jij wel al een nieuw Perspectieven-tabblad (of: Perspectives)? Laat het weten in de reacties, ook als je het niet hebt maar er wel een mening over hebt.

Op de hoogte blijven?

Volg Androidworld nu ook op WhatsApp

Download de nieuwe Androidworld-app!