Google’s XR-bril heet Martha, futuristisch prototype krijgt steeds meer vorm

Sven Rietkerk
Sven Rietkerk
25 juni 2025, 8:42
2 min leestijd

Google’s nieuwe XR-bril heeft een naam: Martha. Een app-ontwikkelaar deelde een foto waarop de naam duidelijk zichtbaar is. De bril werd eerder al gepresenteerd tijdens een demo op Google I/O en lijkt nu steeds concreter te worden. De bijbehorende app geeft daarnaast een goed beeld van wat gebruikers in de toekomst kunnen verwachten van deze slimme bril.

Lees verder na de advertentie.

Van Project Astra naar Martha

Tijdens de demonstratie op I/O toonde Google al dat het grote ambities heeft met augmented reality. Wat begon als Project Astra is inmiddels uitgegroeid tot een prototype met de naam Martha. App-ontwikkelaar Sayed Ali Alkamel deelde een screenshot van de bijbehorende app, die opvallend veel lijkt op de interface van de Pixel Watch-app. Hierin zijn onder meer opties zichtbaar voor notificaties, instellingen, het opnemen van beeld, feedback geven en probleemrapportage.

Hoewel de interface voorlopig nog vooral bedoeld is voor testers, geeft deze al wel een indruk van de functionaliteit die Google nastreeft. De uiteindelijke app zal waarschijnlijk worden aangepast zodra de bril dichter bij een release komt.

Lees verder na de advertentie.

Nog geen lanceringsdatum

Er is nog geen officiële releasedatum bekendgemaakt voor Martha. Google benadrukt dat de bril zich nog in de ontwikkelfase bevindt. Toch zal het prototype de basis vormen voor een nieuwe generatie slimme brillen. Naar verwachting komt Samsung nog dit jaar met een eigen XR-bril.

Tijdens I/O 2025 werd duidelijk dat Google veel functionaliteit wil integreren in de bril. Denk aan berichten versturen, afspraken beheren, navigatieprojecties die als hologrammen verschijnen, foto’s maken en real-time vertalingen van gesprekken. Bij deze vertalingen toont Martha ondertiteling direct in het gezichtsveld van de gebruiker.

Samenwerking met modemerken

Google werkt samen met onder andere Gentle Monster en Warby Parker om de brillen een stijlvol ontwerp mee te geven. Deze samenwerking moet ervoor zorgen dat de bril niet alleen slim is, maar ook draagbaar blijft voor dagelijks gebruik. Of de bril daadwerkelijk naar Nederland komt, is nog niet bekend. De slimme bril van Meta en Ray-Ban is tot op heden ook niet officieel in ons land verkrijgbaar.

Lees verder na de advertentie.

Wat vind jij van Martha en de toekomst van slimme brillen? Deel je mening in de reacties!

Martha. Why did you say that name ? | Batman v Superman

Bron afbeelding: Google

Op de hoogte blijven?

Volg Androidworld nu ook op WhatsApp

Download de nieuwe Androidworld-app!