Samsung 2025? Maak nu kans op een Music Frame t.w.v. €449!

Google verwijderde in 2023 5,5 miljard malafide advertenties

Laura Jenny
Laura Jenny
27 maart 2024, 14:04
2 min leestijd
Google verwijderde in 2023 5,5 miljard malafide advertenties

Lees verder na de advertentie.

Google heeft zijn jaarlijkse Ads Safety Report uitgebracht, waaruit blijkt dat het in 2023 maar liefst 5,5 miljard malafide advertenties verwijderde. Het is belangrijk dat het bedrijf dit doet, want advertenties zijn een belangrijke manier om te zorgen dat mensen content kunnen blijven zien: immers zijn de advertenties een manier om inkomsten te genereren. Echter zijn ze soms niet oke, omdat zonder het medeweten van een beroemdheid met zijn gezicht reclame wordt gemaakt, of omdat er reclame wordt gemaakt voor iets dat illegaal is.

5,5 miljard malafide advertenties

In 2023 waren het er 5,5 miljard, in 2022 was het nog 5,2 miljard stuks. Er werden 12,7 miljoen adverteerdersaccounts opgeschort, terwijl dat in 2022 nog 6,7 miljoen was. Google ziet ook trends in de advertenties: er worden vooral veel populaire softwaremerken nagedaan in slechte advertenties. Ook zijn deepfakes populair, waardoor het lijkt alsof een beroemdheid iets aanprijst waar hij of zij in de realiteit helemaal niets vanaf weet. We hebben ze een tijdje gezien in Nederland rondom John de Mol die dan crypto of gokken zou aanprijzen.

Daarnaast buigt Google zich ook over zaken als het ontkennen van klimaatverandering, maar ook verkiezingen die in het verleden bijvoorbeeld op Facebook daadwerkelijk zijn beïnvloed door social media-advertenties en malafide posts. Ook claims over gezondheid die niet oke zijn worden door Google opgeruimd: in 2022 waren het er 24 miljoen die door de virtuele shredder gingen van het bedrijf: in 2023 waren dat er 30 miljoen. Het doel is om 0 van die malafide advertenties te hebben binnen Google Ads, maar dat is uiteraard een moeilijk te bereiken doel: zeker als je naar de schaal kijkt.

Google Gemini

Google gebruikt ook Gemini om die slechte advertenties aan te pakken. Het schrijft: “Onze veiligheidsteams maken al lange tijd gebruik van AI-gestuurde machine-leersystemen om ons beleid op schaal. Zo zijn we al jaren in staat om miljarden slechte advertenties te detecteren en te blokkeren voordat een persoon ze ooit te zien krijgt. Maar hoewel deze machine-learningmodellen nog steeds zeer geavanceerd zijn, moesten ze in het verleden uitgebreid getraind worden. Ze zijn vaak afhankelijk van honderdduizenden, zo niet miljoenen voorbeelden van aanstootgevende inhoud. LLM’s (Large Language Models) daarentegen zijn in staat om snel inhoud met een hoog volume te beoordelen en te interpreteren, en tegelijkertijd ook belangrijke nuances binnen die inhoud vastleggen.”

Google bereikt hiermee naar eigen zeggen grootschaligere en nauwkeurigere handhavingsbeslissingen voor sommige van zijn complexere beleidsregels. Als voorbeeld geeft het onbetrouwbare financiële claims, zoals advertenties die oplichterspraktijken promoten. “De slechte actoren achter dit soort advertenties zijn geraffineerder geworden. Ze passen hun tactieken aan en maken advertenties op maat voor nieuwe financiële diensten of producten, zoals beleggingsadvies of digitale valuta, om gebruikers op te lichten.“ Werk aan de winkel dus voor Google en Gemini, want het lijkt alleen maar te groeien. 

Lees meer over

Op de hoogte blijven?

Volg Androidworld nu ook op WhatsApp

Download de nieuwe Androidworld-app!