In 2022 verwijderde Google ruim 5,2 miljard advertenties. Het beperkte er 4,3 miljard en sloot de adverteerdersaccounts van ruim 6,7 miljoen adverteerders. Dat zijn maar liefst 2 miljard advertenties meer dan in 2021. Google heeft zijn jaarlijkse rapport over advertentieveiligheid gepubliceerd en hieruit zijn interessante inzichten te halen.
Advertentiebeleid van Google
Volgens Google werken er duizenden mensen dag en nacht om te zorgen dat het advertentie- en uitgeversbeleid van Google wordt gehandhaafd. Het doet dat om misbruik tegen te gaan en te zorgen voor toegang tot informatie van goede kwaliteit. In 2022 zijn er 29 nieuwe beleidsregels toegevoegd voor adverteerders en uitgevers, naast dat de verificatie voor financiële diensten naar 7 landen werd uitgebreid (Nederland en België nog niet). Dit houdt in dat adverteerders aan moeten tonen dat ze door een lokale instantie gemachtigd zijn om hun producten te promoten. Er zijn daarnaast extra beveiligingsmaatrgelen voor tieners bijgekomen en het beleid voor verkiezingsadvertenties is aangescherpt in 2022.
Google heeft de macht om advertenties die zich niet aan het beleid houden te verwijderen, te beperken of zelfs het account achter de advertenties te sluiten. Het schrijft: “Ook blokkeerden of beperkten we de weergave van advertenties op meer dan 1,5 miljard uitgeverspagina’s en pasten we op ruim 143.000 uitgeverssites bredere handhavingsmaatregelen op siteniveau toe.” Hierbij maakt het gebruik van handmatige beoordelingen en beoordelingen door kunstmatige intelligentie en machine learning.
Phishing en andere online criminaliteit en oplichting nemen een steeds grotere vlucht en dat ziet ook Google. Het wil scams in de vorm van digitale advertenties tegengaan om te zorgen dat er geen grote financiële schade wordt berokkend bij bezoekers. Zo had Google eind 2022/begin 2023 last van een campagne van kwaadwillenden die zich voordoen als grote, bekende softwaremerken en zo duizenden accounts maakten om malware rond te sturen. Malware die dus vrij geloofwaardig was. Google heeft naar eigen zeggen ‘extra beperkingen’ ingevoerd om de schade binnen de perken te houden, maar wat het precies deed is niet aangegeven. Sowieso zijn de accounts achter die scam gesloten.
Nepnieuws
Er zijn in 2022 165 miljoen advertenties geblokkeerd of verwijderd vanwege het schenden van het Google-beleid tegen valse beloften en 223 miljoen advertenties die het beleid voor financiële diensten schonden. Google heeft daarnaast nieuwe mogelijkheden geïmplementeerd op nepnieuws en valse claims tegen te gaan waar het gaat om gezondheid, politiek en klimaatverandering. Er werden in 2022 meer dan 300.000 pagina’s gesloten die dit beleid schonden. Er werden daar bovenop ook nog eens 52,5 miljoen advertenties verwijderd vanwege ongepaste content. Denk dan aan het aanzetten tot haat en geweld of schadelijke gezondheidsclaims. Er waren ook nog eens 25,6 gestopte advertenties over wapens, explosieven of andere gevaarlijke producten.
Ook werd er gedacht aan de oorlog in Oekraïne, befaamd voor de verspreiding van misinformatie. Google schrijft: Vanaf het begin van de oorlog in Oekraïne hebben we er snel voor gezorgd dat advertenties die deze oorlog ontkennen, goedkeuren of uitbuiten zijn verboden. Daarnaast onderbraken we de meeste van onze commerciële activiteiten over al onze producten in Rusland, inclusief het onderbreken van het tonen van advertenties in Rusland, van advertenties van in Rusland gevestigde adverteerders en van de mogelijkheid voor door de Russische overheid gefinancierde media om op onze platforms inkomsten te genereren.” 17 miljoen advertenties met content over de oorlog in Oekraïne zijn geblokkeerd volgens het beleid.
Het in 2021 aangekondigde beleid rondom kinderen en tieners ging in 2022 van kracht. Zo kan er bij mensen onder de 18 jaar niet specifiek worden geadverteerd op basis van leeftijd, gender of interesses. Hetzelfde geldt voor advertenties voor dating-apps, wedstrijden, prijsvragen en dieetproducten.
Centrum voor adverteerderstransparantie
Het gehele rapport over advertentieveiligheid is hier te lezen. Het is ook de moeite waard om eens te kijken in het Mijn advertentiecentrum, een gedeelte waarbinnen je allerlei handvatten kunt vinden om te beïnvloeden welke advertenties je te zien krijgt binnen Google Zoeken, Discover en YouTube. Er komt bovendien een nieuwe tool bij: het Centrum voor adverteerderstransparantie. Je kunt hierin zoeken naar geverifieerde adverteerders op onder andere Google Zoeken, Display en YouTube. Wanneer deze nieuwe tool wordt gelanceerd is echter nog onbekend.
Denk je dat Google genoeg doet om slechte advertenties tegen te gaan, of kom jij vaak advertenties tegen die duidelijk tegen het beleid zijn? Laat het nu achter in de reacties.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten