Google stopt met gepersonaliseerde reclame in zijn zoekmachine

Google stopt met gepersonaliseerde reclame in zijn zoekmachine

Google heeft bekend gemaakt dat het niet langer reclame gaat tonen op basis van het surfgedrag van gebruikers. Het bedrijf wil vertrouwen met zijn gebruikers opbouwen en erkent dat gebruikers steeds meer belang hechten aan privacy.

Gepersonaliseerde reclame

Google staat bekend om apps als Maps, YouTube en natuurlijk zijn zoekmachine en het Android-besturingssysteem. Dat zijn stuk voor stuk diensten die gratis zijn, en Google haalt dan ook zijn inkomsten uit gepersonaliseerde reclame. Het bedrijf volgt je online-activiteiten en kan zo een profiel van alle interesses van een gebruiker maken om zo relevante advertenties te verkopen.

In een blogbericht maakt het bedrijf nu bekend dat het binnenkort stopt met het aanbieden van gepersonaliseerde reclame in zijn zoekmachine en andere producten. Google stelt dat 72 procent van zijn gebruikers het gevoel hebben dat ze overal online worden gevolgd. 81 procent vindt dan weer dat mogelijke risico's die daar aan verbonden zijn zwaarder doorwegen dan de voordelen, dat blijkt uit gegevens van Pew Research Center. "Als de digitale advertentiemarkt niet evolueert en deze bezorgdheden rond privacy en het omgaan met persoonlijke gegevens behandelt, dan staat de toekomst van het vrije en open internet op het spel", dat zegt David Temkin, Googles director of product management.

Google stopt met gepersonaliseerde reclame in zijn zoekmachine

privacyvriendelijke alternatieven

Google maakte eerder bekend dat het wil stoppen met de ondersteuning van cookies van derden. Cookies verzamelen gegevens van gebruikers en ze worden ook voor reclamedoeleinden gebruikt. Zodra de cookies verdwenen zijn, gaat Google, geen alternatieve methode ontwikkelen om het surfgedrag van gebruikers te volgen.

Google is er zich naar eigen zeggen van bewust dat andere partijen wel gepersonaliseerde partijen blijven aanbieden, maar het is er ook van overtuigd dat het op andere manieren ervoor kan zorgen dat reclame goed werkt. "Verbeteringen op het vlak van aggregatie, anonimiseren, lokaal gegevens verwerken en andere privacyvriendelijke methoden zijn een duidelijk alternatief", aldus Temkin. Het is nog niet bekend wanneer de omschakeling precies wordt gemaakt.

Zichzelf heruitvinden

Google kan naast cookies nog wel andere methoden gebruiken om je online surfgedrag te volgen, zoals bijvoorbeeld de woorden die je in de zoekmachine gebruikt of in apps als YouTube en Maps. Toch kan dit een belangrijke stap voorwaarts zijn als het om online privacy gaat. Google was in 2020 goed voor 52 procent van de inkomen uit digitale advertenties, aldus The Wall Street Journal.

We schreven vorige week nog in een opiniestuk dat Google steeds meer zoekende is naar zijn identiteit en zich op bepaalde gebieden moet heruitvinden als het succesvol wil blijven. Is dit volgens jou een goed begin? Laat het ons weten in de reacties onderaan dit artikel.

Lees meer over:
Algemeen nieuws

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties