Naar content
Trending apps
  • Inbox by Gmail

  • Maps: Navigatie en OV

  • WhatsApp Messenger

  • Messenger

  • Facebook

Trending games
  • Minecraft Earth

  • Dr. Mario World

  • Harry Potter: Wizards Unite

  • Breaking Bad: Criminal Elements

  • The Elder Scrolls: Blades

Trending smartphones
  • Samsung Galaxy Note 10 Lite

  • Realme X2 Pro

  • Moto G8 Plus

  • Samsung Galaxy A51

  • Samsung Galaxy S10 Lite

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S6

  • Samsung Galaxy Tab A 10.5

  • Samsung Galaxy Tab S4

  • Samsung Galaxy Tab S3 9.7

  • Asus Zenpad 3S 10

Dat is dan 9,50 per maand

Google zet in op apps die abonnementen aanbieden

· 22 mei 2017

Het aanbieden van een abonnement binnen een app kan zorgen voor meer inkomsten dan bij het eenmalig aanschaffen van een premium-app, zegt Google.

Stabielere inkomsten

Bij app-abonnementen krijgen gebruikers toegang tot premium-functies of extra content in ruil voor een terugkerende abonnementsbetaling. Dit kan een wekelijkse, maandelijkse, driemaandelijkse, halfjaarlijkse of jaarlijkse betaling zijn.

Volgens Google zorgen app-abonnementen voor stabielere en voorspelbare inkomsten dan wanneer een app eenmalig aangeschaft moet worden. Daarbij hebben gebruikers de neiging om meer geld in totaal uit te geven voor een abonnement dan voor een eenmalige aanschaf.

De afgelopen drie jaar zag Google een tienvoudige toename van de uitgaven van consumenten aan app-abonnementen. Gebruikers kiezen voor een app-abonnement om uiteenlopende redenen, zo zag Google in een onderzoekje met 2000 Amerikaanse en Britse gebruikers.

Onderzoek Google Play Store
Het volledige onderzoek met aanbevelingen voor ontwikkelaars, is hier te vinden.

Abonnementen 'pauzeren'

Een veelvoorkomend probleem bij abonnementen is dat er iets misgaat bij de betaling van de periodieke abonnementsgelden. Dat kan bijvoorbeeld komen doordat een creditcard verlopen is, of dat er niet voldoende saldo beschikbaar is. Google doet een aantal keer een nieuwe poging om het geld te innen, maar annuleert het abonnement als er dan geen poging geslaagd is. Momenteel test Google in samenwerking met enkele tientallen ontwikkelaars een soort 'pauze'-functie, waardoor een abonnement niet volledig geannuleerd wordt bij betalingsproblemen.

De 'account hold'-functie, zoals deze in het Engels heet, laat volgens Google zeer goede resultaten zien. Met account hold wordt de toegang tot premium content geblokkeerd totdat een gebruiker een nieuwe betaalmethode geselecteerd heeft. Deze directe link tussen premium content en het heractiveren van een abonnement zorgt er volgens Google voor dat veel meer gebruikers er voor kiezen een nieuwe betaalmethode te selecteren en het abonnement weer actief te maken. Bij een test met Keepsafe Photo Vault ging het percentage herinschrijvers met 25% omhoog bij het gebruik van account hold.

Eind juni maakt Google bekend wanneer deze functie voor alle gebruikers beschikbaar wordt gemaakt.

Bron: Android Developers

Spelfouten, taalfouten of inhoudelijke fouten ontdekt? Stuur dan een mailtje naar de auteur van dit artikel!

Reacties (38)
Bezig met laden van reacties...