Google is schoon schip aan het maken en dat doet het door ontslagrondes waarbij vorige week al duizend mensen moesten vertrekken. Deze week gaat het door: honderden mensen van hun advertentieteam staan op straat. Waarom Google dat niet in één keer heeft gedaan, is onduidelijk.
Reorganisatie bij Google
Het is voor bedrijven nu eenmaal nodig om regelmatig te reorganiseren, zeker in economisch onzekere tijden, maar het blijft een moeilijk onderwerp. Zo zagen we vorige week de oprichters van Fitbit vertrekken en worden er allerlei afdelingen samengevoegd, waarbij de medewerkers die wel blijven moeten zorgen dat ze goed meebewegen met alle veranderingen. Vorige week was de hardwaretak van het gigabedrijf aan de beurt, deze week de advertentie-afdeling.
Business Insider kreeg een memo onder ogen van Philipp Schindler, waarin hij aangeeft dat het vooral gaat om de Large Customer Sales-afdeling. Deze afdeling is verantwoordelijk voor de verkoop van advertenties aan grote bedrijven. Google wil liever dat het Google Customer Solution-team een grotere rol krijgt als het om advertentieverkoop gaat: momenteel verkoopt dat alleen aan kleinere bedrijven.
Ontslagen bij advertenties
Google zegt tegen Business Insider: “Elk jaar doorlopen we een rigoureus proces om ons team in te delen dat we onze klanten met advertenties de beste service kunnen bieden. We brengen klanten in kaart bij de juiste gespecialiseerde teams en verkoopkanalen om aan hun servicebehoeften te voldoen. Als onderdeel hiervan worden wereldwijd een paar honderd functies opgeheven en de betrokken medewerkers kunnen solliciteren naar openstaande functies in het team of elders bij Google.”
Google is zeker niet alleen als het om grote ontslagrondes gaat: bijna elk bedrijf is daar nu mee bezig, waaronder Amazon, Meta en Microsoft. Hoewel we als gebruikers waarschijnlijk wel wat merken van die veranderingen bij het hardwareteam, zullen we de veranderingen bij advertenties niet echt meekrijgen. Maar wel is het een belangrijk signaal dat Google zo aan het snijden is: het wil duidelijk klaar zijn voor een nieuwe toekomst.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Die hadden ze in de eerste plaats niet moeten aannemen maar gezien de hoeveelheid reclame tegenwoordig hebben ze hard gewerkt. Zat niemand op te wachten volgens mij. ?
Ik vind het altijd jammer voor de medewerkers die ontslagen worden. Als je zelf al eens zo’n ontslagronde meemaakte, weet je hoe dat voelt.
Het is vervelend maar ook nodig op zijn tijd bij bedrijven. Doen ze het niet dan staan met weg pech iedereen op straat (heb het nu niet puur over Google)
Werken voor Google is als werken voor de Big 4.
Met zo een werkgever op je CV, vind je rap een nieuwe baan.
Leg dat maar eens uit aan degenen die hun ontslagbrief kregen. Ook hangt het ervan af wat voor werk je deed.