Google heeft, zonder hierover een (nieuws)bericht of iets dergelijks te sturen. een nieuwe limiet voor Google Drive ingesteld. Sinds vorige maand zijn er al gebruikers van Drive die melden dat het uploaden van bestanden niet meer kan, ondanks het feit dat hun abonnementslimiet qua TB nog niet is bereikt. Wat is er aan de hand?
Nieuwe limiet, los van je abonnement
Een gebruiker op Reddit meldt dat hij geen bestanden meer kan uploaden naar of in Drive. De gebruiker meldt daarbij dat hij een Google Drive-account heeft voor 2 TB en dat hij hiervan op dit moment 1,62 TB heeft gebruikt. Desondanks zit zijn Drive toch ‘vol’ en krijgt hij de melding ‘Uploading Failed’: uploaden mislukt. Dit verhaal vindt navolging in andere berichten op Reddit, met enkele meldingen van Google Support-vertegenwoordigers.
Hierin werden mensen geïnformeerd over het feit dat Drive een limiet had ingesteld van vijf miljoen items (bestanden, foto’s, video’s of andere bestanden). Dit geldt voor heel Google Drive. Dit staat verder los van het account en de beschikbare ruimte waarvoor je een abonnement hebt. Hierdoor zullen gebruikers met kleine bestandsgroottes zoals documenten de itemlimiet waarschijnlijk eerder bereiken dan de opslaglimiet is bereikt.
Reactie Google
Google heeft hierover helaas (nog) geen bericht of duidelijke richtlijnen verspreid. Tegenover CNET kwam een medewerker van Google wel met de volgende reactie:
”Om sterke prestaties en betrouwbaarheid te behouden, zijn individuele gebruikers beperkt tot 5 miljoen in totaal gemaakte items in hun Google Drive. Het zal slechts een aantal gebruikers raken.”
Medewerker Google over limiet Drive tegenover CNET
Als je de limiet hebt bereikt hoef je overigens niet bang te zijn dat je documenten ontoegankelijk worden, gaan verdwijnen of dat je deze met een nieuw bestand zal overschrijven. Je kunt echter geen nieuwe bestanden meer maken en/of uploaden. Hiervoor moet je eerst ruimte vrijmaken.
Krijg jij ook al een melding met uploaden mislukt? Of ben je nu bang deze snel te krijgen? Laat het weten in de comments onder dit artikel.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws over Google Drive? Download dan onze Android-app en volg ons via Google Nieuws en op Telegram, Facebook, Instagram en Twitter.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
wat een belachelijke limit. Puur om de winst te vergroten, ten kosten van de klant.
Ik heb inmiddels mijn eigen cloud in de lucht en stop het abonnement bij Google.
Dan heb ik alles zelf in de hand van wat mag en wat niet.
Met een paar rar-bestanden kun je je backup dus wel kwijt
Hier gebruiken we Strato Hidrive met volle tevredenheid.
Snelle up & downloads naar serverpark in Duitsland en met de prijs van enkele euro’s per maand is het een prima alternatief voor Google Drive.
en mag dit wettelijk…. contract is contract….
Ik gebruik Google Drive in principe alleen voor de telefoon. Dat loopt zo’n vaart niet en dat gaat zeker niet tot 5 miljoen objecten aangroeien.
Dat is toch geen interessante reactie voor de rest van de lezers?
Eigenlijk net zoiets als jouw reactie op zijn reactie en uiteindelijk ook mijn reactie?
Je hebt gelijk Edward. Op de vraag van Jelle had ik kunnen reageren door te antwoorden dat ik, zeker niet tegen de limiet van 5 miljoen bestanden ga aanlopen. Voor mijn foto’s op de telefoon die gemiddeld 3mb groot zijn, zou ik bij 5 miljoen bestanden dan op 15TB cloudopslag uitkomen. ?
En ik blijf heerlijk genieten van mijn stack bij TransIP, geheel in eigen beheer op Nederlandsche bodem zonder pottenkijkers en wispelturig beleid??
Hier ook voor ongeveer 3 euro per maand een Stack abbo , werkt als een tiet, zonder probs??
Tot het gehacked wordt, net als LastPass.
Best knullig antwoord Jessica.. Google drive kan dan net zo goed gehacked worden…..
Ja Jessica, best een knullig antwoord. Bovendien heeft Lostpass niet veiligheid als verdienmodel, maar zo veel mogelijk binnenharken met een sullige password manager.
Het verdienmodel van TransIP is de beste service en veiligheid op hum producten leveren en daar betaal ik graag voor. Dat is anders dan bij Lostpass en Google.
Typisch beleid van een Amerikaanse multinational, altijd alleen maar aan zichzelf denken en de klanten kunnen verrekken. Aan dit soort gedrag moeten overheden paal en perk stellen.
Heb twee jaar geleden een Google One abonnement genomen voor 20€ per jaar…..eerlijk gezegd, toch wel super goedkoop….
Heb zelf OneDrive wat ik gebruik met de Samsung apps en betaal 2 euro per maand. Dus ook goedkoop. Zal het nooit vol krijgen
Ik gebruik het voornamelijk om foto’s te synchroniseren tussen mijn foon & tablet.