Google heeft zijn jaarlijkse ontwikkelaarsconferentie gehouden. Het doel is in elk geval duidelijk: AI behulpzaam voor iedereen maken. Met nieuwe kunstmatige intelligentie voor verschillende Google-producten heb je genoeg om naar uit te kijken (of niet).
Google Foto’s met AI-prompts
Google heeft aangekondigd dat je voortaan door middel van prompts foto’s kan opzoeken en verzamelen in de Google Foto’s-app. De techgigant geeft zelfs als voorbeeld het vragen hoe je dochtertje is gevorderd met haar zwemvaardigheden, waarna Gemini in foto’s en video’s laat zien hoe het gaat.
Het kan redelijk specifiek worden wat betreft de prompts: je kan vragen wat het kenteken is op een specifieke auto op een foto. Fijn om bijvoorbeeld voor herinneringen erbij te kunnen pakken, zoals je eerste auto.
Ook updates van locaties en uploaddatum kunnen worden meegenomen voor prompts. Zo kun je gemakkelijk vragen wat je vandaag drie jaar geleden gedaan hebt, of waar je die foto van sushi nou had gemaakt. De mogelijkheid om vragen te stellen aan Google Foto’s komt ‘aankomende zomer’ naar de app. Of je prompts kan doen zonder internet of dat dit lokaal mogelijk is, is nog niet duidelijk.
Project Astra en Gemini Live
Project Astra, een speciale bril met een camera, kan fungeren als jouw ogen en oren. De AI is ook zonder bril beschikbaar. In dit geval maakt Astra gebruik van een telefooncamera om je dingen te vertellen, je te helpen met items zoeken of iets uit te leggen. Vraag bijvoorbeeld waar je bril lag of om een naam te verzinnen voor je nieuwe huisdier.
In de toekomst zitten de mogelijkheden van Astra mogelijk ook in andere producten, zodat je geholpen kan worden met items in het echt opzoeken of te begrijpen wat je her en der ziet. Fijn als je een willekeurig onderdeel in huis vindt, of niet meer weet waaruit die LEGO-set bestaat.
Een andere functionaliteit is Gemini Live. Met de app kan je gesprekken voeren met Gemini op je eigen gesprekstempo. Je kan zelf uit tien verschillende stemmen kiezen om tegen te praten. De functie komt in de komende maanden beschikbaar voor Gemini Advanced-gebruikers.
Tekst-naar-video met Veo, plus Imagen 3
Google kondigt ook Veo aan, een creatieve tool om video’s te genereren door middel van een tekst. Je kunt bijvoorbeeld vragen om een auto te volgen op een snelweg, mits je vertelt dat je wil dat de camera het voertuig achtervolgt.
Het AI-model kan visuele aspecten en natuurlijke bewegingen begrijpen en ze in video’s toepassen. Ook filmische video’s kunnen worden ontworpen, zoals bijvoorbeeld B-roll-content. Tot slot kun je aan Veo vragen een video voor jou aan te passen. Bijvoorbeeld als er kleuren ontbreken, of als je iemand een andere outfit wil geven.
Dan werpen we nog een vlugge blik op Imagen 3, de nieuwe tekst-naar-afbeeldingen-generator van Google. Imagen 3 moet afbeeldingen van hoge kwaliteit kunnen leveren, zonder al te veel digitale artefacten. Als gebruiker kun je daarnaast om fotorealistische of levensechte beelden vragen. Verder is het mogelijk tekst te renderen, waar andere afbeeldingengenerators nog wel eens moeite mee hebben.
Side panel voor Google Workspace komt breed beschikbaar
Google Workspace had al een aantal AI-functies die kunnen helpen bij het schrijven van e-mails, het organiseren van berichten en meer. Het paneel aan de zijkant, dat al voor betalende klanten beschikbaar is in Google Workspace, komt nu naar alle gebruikers. Ook gratis accounts kunnen er straks gebruik van maken.
Laat bijvoorbeeld de AI je mailbox of je Drive-bestanden voor je samenvatten, ordenen of uitzoeken. De sidepanel is beschikbaar in Gmail, Google Drive, Spreadsheet, Presentaties, en Documenten. Ook wordt de tool aangestuurd door Gemini 1.5 Pro. Hierdoor kunnen bestanden en berichten sneller en nauwkeuriger worden samengevat of uitgelegd.
Gmail Q&A en Smart Reply
Gmail krijgt via de sidepanel nog meer mogelijkheden om snel te kunnen reageren op mails. Google geeft als voorbeeld het laten repareren van een dak. In die situatie zijn verschillende offertes binnengekomen, maar je had nog geen tijd ze te vergelijken en erop te reageren.
Je kan met een prompt aan Gmail vragen om ze voor je te vergelijken, zodat je een handig overzicht krijgt. Vervolgens kan je acties uitvoeren, zoals een antwoord sturen naar het bedrijf dat je niet hebt gekozen. Houd een antwoord ingedrukt om het volledige bericht te kunnen lezen.
Ook kan je voortaan kiezen wat er met bepaalde mails gebeurt. Denk aan mails met bonnetjes, die dan in een spreadsheet kunnen worden verzameld. Spreadsheet kan zelf voor jou de mail in het bestand zetten samen met het bedrag, de datum, de categorie en de betaalmethode. Handig om je overzicht te geven in je uitgaven.
Wil je weten wat er allemaal in je mails gebeurt? Dan kan je straks Gemini vragen om iets voor je op te zoeken of een uitwisseling samen te vatten. Bijvoorbeeld de lange mailwisseling over een productlancering of een overzicht van alle mails die je van een afzender gekregen hebt.
Bepaalde functies komen in de aankomende maand al naar betalende gebruikers, waar gebruikers met een gratis account iets langer moeten wachten. Voor hen komen de meeste functies in juli of in de komende maanden uit.
Chip de AI-chatbot
Chip is een chatbot in Google Workspace die je kan helpen met vragen. Zo kun je hem vragen of een presentatie al met je was gedeeld, of wat de laatste update is over dat ene belangrijke project.
De chatbot zoekt door al je gesprekken waar je Chip actief hebt en kan zodoende een goed antwoord geven. Dat scheelt jou veel tijd met zoeken. Ook kan je Chip vragen om een meeting in te plannen op basis van de beschikbaarheid van je collega’s.
AI-Search: zoeken is nooit meer hetzelfde
Google Zoeken gaat er nu echt anders uitzien: vandaag heeft de techgigant aangekondigd dat AI naar de zoekmachine komt. Een preview-overzicht na het opzoeken komt bovenaan de zoekresultaten te staan. Dit wordt de standaard voor alle gebruikers.
De previews laten een paar resultaten zien met links, om je zo goed mogelijk te helpen met het vinden van je antwoord. Het overzicht verschijnt volgens Google bij de meeste zoekopdrachten, maar niet bij alle. Volgens de techgigant zijn AI-overzichten tegen eind 2024 beschikbaar voor een miljard gebruikers wereldwijd.
Google zegt dat het ervoor wil zorgen dat de focus blijft liggen op het sturen van verkeer naar publishers en makers. Velen maken zich zorgen over de manier waarop de zoekresultaten straks worden gesorteerd en of je wel in dat AI-overzicht komt te staan. Contentmakers moeten rekening houden met een verdere afname van het bezoek. Maar Google stelt hier tegenover dat de sites in het AI-overzicht juist meer bezoekers zullen krijgen. We zullen moeten zien wat de uitkomst wordt.
Wat vind jij van alle nieuwtjes: heeft Google een goede presentatie neergezet, of had je er meer van verwacht? Vertel het ons in de reacties!
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
AI bij zoekresultaten is uiteindelijk niet meer dan het subtiel opdringen van de voorkeur van de programmeurs.
Ik geloof dat de conferentie 2 dagen duurt en dat de hardware vandaag aan bod zou komen. Wat ik bij al dat AI geweld enorm mis, is alles mbt. toegankelijkheid. Ik vind AI handig als me dat kan helpen. Stel dat ik b.v. via een gesproken opdracht zou kunnen zeggen dat de storende achtergrond uit een foto verwijderd moet worden, dan zou ik dat wel handig vinden. Ik ben blind dus kan niet even op een foto aanduiden wat ik weggehaald wil hebben. Maar stel dat m’n mama zegt dat ik een foto nam met iets storends op de achtergrond en ik via een gesproken opdracht die storende achtergrond zou kunnen wegwerken, … Of stel dat het mogelijk is om de guided frame technologie in Gemini in te bouwen en zo guided frame ook naar niet-pixels te brengen, … dan zou mij dat misschien kunnen helpen om voor crowdsource betere foto’s te kunnen nemen. De lookout app zou ook wel wat extra aandacht van Google kunnen gebruiken. En zo kan ik nog wel even verder opsommen.
Een zeer tegenvallende I/O. Vol ingezet op AI en geen updates mbt hardware. Wat betreft al die mooie verhalen is het maar de vraag of en wanneer wij in Nederland daar wat van te zien krijgen.
We betalen ook de volle prijs voor bijvoorbeeld een pixel, maar zien veel (nog) niet terug. Voorbeelden: de thermometer voor lichaamstemperatuur, screen calling, Gemini en we hebben nog steeds niet het find my device network. Tal van dit soort dingen zetten mij wel aan het denken om in de toekomst nog een pixel aan te schaffen. Wat overigens verder een prima telefoon is, maar de volledige experience is alleen voor Amerika. Verder vind ik dat Google vrij slecht naar de community luistert wat betreft bugs etc.
ik lees niks over een mogelijke Chromecast en google nest hub waar ik wel naar uitkeek na al 4 jaar geen waardige opvolger gehad te hebben ?
De belofte van Google dat websites in de overzichten meer verkeer zullen krijgen, klinkt aantrekkelijk. Echter, of dit daadwerkelijk het geval zal zijn, is nog af te wachten. Het is mogelijk dat de concurrentie in de overzichten toeneemt, waardoor het voor individuele websites moeilijker wordt om op te vallen. Daar maak ik me wel druk om. NOS: “Een bureau dat merken helpt zichtbaar te worden, heeft volgens Bloomberg berekend dat door deze veranderingen mogelijk een kwart van het internetverkeer via Google zal verdwijnen.” Ik maak me ook zorgen over manipulatie. Het is belangrijk dat Google maatregelen neemt om te voorkomen dat de AI-overzichten worden gebruikt om verkeerde informatie te verspreiden of bepaalde agenda’s te promoten.