Google gaat van cookies voor zijn diensten vereenvoudigen, want straks kan je in één keuzemenu alle cookies accepteren of weigeren. De wijziging gaat in in alle landen van de Europese Economische Ruimte nadat ze eerst in Frankrijk werd getest.

Lees verder na de advertentie.
Google-cookies
Google gaat zijn beleid rond cookies in heel wat Europese landen versoepelen, dat heeft het bedrijf in een blogbericht bekend gemaakt. Gebruikers die niet zijn ingelogd met een Google-account of de incognitomodus gebruiken krijgen straks nieuwe opties te zien rondom cookies.
In de Google-zoekmachine of op YouTube verschijnt een nieuwe pop-up-melding met informatie over cookies. In de huidige melding die vandaag actief is, zie je alleen een knop met ‘Ik ga akkoord’ of ‘Aanpassen’. Voortaan komt er een derde optie waarmee je in een keer alle opties kan weigeren. Die knop zal er hetzelfde uitzien als de optie om alle cookies te accepteren.
Handig maar met een keerzijde
Cookies zijn een mechanisme dat websites gebruiken om informatie van een gebruiker te bewaren. Het zorgt ervoor dat je bijvoorbeeld ingelogd blijft. Maar aan de andere kant zijn cookies niet alleen van praktisch belang, want ze worden ook vaak door websites gebruikt om informatie over een gebruiker en zijn internetgedrag te verzamelen. Die info wordt dan weer ingezet om gepersonaliseerde reclame te tonen.
Google heeft de melding aangepast op verzoek van verschillende Europese privacywaakhonden en het werkte ervoor samen met de Franse Commission Nationale de l’Informatique et des Libertés (CNIL). Het bedrijf legt uit dat de wijziging in feite een stuk complexer is dan alleen het toevoegen van een knop en dat het kritieke delen van zijn infrastructuur ervoor heeft aangepast.
De functie is al een maand lang beschikbaar in Frankrijk, maar zal ook spoedig in alle andere landen van de Europese Economische Ruimte worden uitgerold. Alle websites inclusief die van Google moeten sinds 2016 in Europa de toestemming vragen om cookies te mogen gebruiken, want in dat jaar ging de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) in.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Eerst zien en dan geloven
Beter gepersonaliseerde reclame dan reclame van items die mijn interesse niet hebben..Onder de reclame zelf kom je toch niet uit! Hoe je het ook went of keert! E.o.d.