Samsung Galaxy S24: nu met hoge korting!

Gezondheids- en fitness-apps meer dan 2,5 miljard keer gedownload in 2021

Stella Meulemans
Stella Meulemans
3 februari 2022, 16:16
5 min leestijd
Gezondheids- en fitness-apps meer dan 2,5 miljard keer gedownload in 2021

Lees verder na de advertentie.

Gezondheids- en fitness-apps zijn in 2021 25% keer meer gedownload dan in 2019. Een reden hiervoor is dat de vraag naar welzijn, meditatie en vrouwelijke gezondheidsproducten is toegenomen. Het aantal downloads is ook een stuk hoger dan in de periode voor corona. 

Corona 

Het tweede kwartaal van 2020 zal de geschiedenis ingaan als een zeer succesvolle periode voor de mobiele economie. Mensen moesten thuisblijven en downloadden daarom veel apps. Vanwege de sluiting van sportscholen in veel landen, stegen de downloads van gezondheids- en fitness-apps van 565 miljoen naar 811 miljoen in dat kwartaal alleen al.  Na die dramatische piek in de begindagen van de lockdown daalde het aantal downloads terug vorig jaar.

Ongeacht het ongewone jaar veroorzaakt door corona, groeide de langetermijntrend voor de gezondheidscategorie nog steeds naar 2022 toe. Volgens App Annie’s State of Mobile 2022 Report bedroeg het totale aantal downloads 1,97 miljard voor 2019. In 2021 bereikten ze 2,48 miljard.

Meer interesse in meditatie

Een van de grootste factoren in het opvallende jaar voor gezondheids- en fitness-apps was het succes van meditatie-apps. Tijdens de pandemie was er veel aandacht voor mentale gezondheid, waardoor er belangstelling kwam voor applicaties  zoals CalmHeadspaceMeditopia en Insight Timer. Volgens gegevens van App Annie’s State of Mobile-rapport domineren de drie grootste apps op basis van downloads de markt en zorgden ze samen voor 37 miljoen downloads in 2021.

Uit de top 10 van meditatie-apps wereldwijd in 2021, hadden Insight Timer-gebruikers in termen van gebruik het hoogste gemiddelde aantal sessies per gebruiker op Android-telefoons. Dit is meer dan 40% hoger dan die van de op een na meest gebruikte meditatie-app. Bovendien waren ze ook nummer 1 in termen van gemiddelde tijd doorgebracht in de app per gebruiker. Dit betekent dat mensen niet alleen meer tijd doorbrengen in Insight Timer, ze gebruiken de app ook gemiddeld vaker.

Qua app store-uitgaven behaalden de top 5 meditatie-apps vorig jaar 25% groei. De twee beste meditatie-apps, Calm en Headspace, zorgden samen voor 205 miljoen dollar in 2021. Het is echter wel belangrijk om op te merken dat dit niet de enige manier is om inkomsten te genereren. Sommige apps maken gebruik van in-app-advertenties, of verdienen geld met zakelijke partnerschappen.

Deze twee bedrijven richten zich nu op de volgende fase in hun groei. Calm heeft 217 miljoen dollar opgehaald om zijn uitbreiding te financieren. Headspace daarentegen is al begonnen met uitgeven. Het bedrijf nam in januari 2022 het door geestelijke gezondheids- en welzijnsbedrijf Sayana over.

Headspace

Millennials versus Gen Z

Het State of Mobile-rapport van dit jaar onthult dat leeftijd een grote rol heeft in de categorie voor gezondheids- en fitnessapps. In grote lijnen is het een millennial-gerichte categorie (mensen tussen 24 en 41 jaar). In 2021 neigde deze generatie het meest naar gezondheids- en fitness-apps in vergelijking met Generatie Z (10 tot 25 jaar) of Generatie X (42 tot 57 jaar) en babyboomers (57+).

Volgens de demografische index hadden millennials in Zuid-Korea vorig jaar gemiddeld 20% meer kans om een ​​gezondheids- en fitness-app te gebruiken in vergelijking met de totale bevolking. Althans in de top 20 van apps die door MAU (Monthly Active Users) zijn waargenomen.

Welke apps hebben Generatie X en babyboomers geïnstalleerd?

Wat app-keuzes betreft, hebben Gen X en babyboomers een duidelijke voorkeur voor zelfkwantificerende apps. Dat zijn apps waarmee je dagelijkse gebeurtenissen analyseert, zoals wanneer je gaat slapen, hoeveel je beweegt, wat je eet, wat je gemoedstoestand is, et cetera. Generatie X en babyboomers neigen dan vooral naar stappentellers, dieet-apps en wandel-apps. 

Waar focust Generatie Z zich op?

Aan de andere kant van de leeftijdsschaal neigt Gen Z naar apps voor wellness en vrouwelijke gezondheid. Als er inderdaad één app is dat eruit springt in de subcategorie ‘femtech‘, dan is het wel Menstruatiekalender Flo. De Britse app stond op nummer 1 of 2 voor het aantal maandelijks actieve Gen Z-gebruikers in zeven van de acht onderzochte landen. Dit kan een reden zijn waarom het bedrijf nu wordt geschat op ongeveer ‚ 675 miljoen.

Gen Z is een enorm interessante leeftijdsgroep om in de nabije toekomst aandacht aan te besteden. Dit komt omdat ze meer kans lijken te hebben om nieuwe en innovatieve concepten voor gezondheids- en fitnessapps uit te proberen, zoals Reflectly. Dat is een door AI aangedreven dagboek-app die feedback geeft aan de gebruiker op basis van wat ze schrijven en hoe ze zich voelen op een bepaalde dag. Reflectly zal waarschijnlijk degene zijn die de komende jaren de trend zal zetten in de subcategorie gezondheid en fitness.

Heb jij meer gezondheids- en fitness-apps gebruikt dit jaar? Welke waren dat? Laat het weten in de reacties onderaan het artikel.

Headspace: Mindful Meditatie

Headspace for Meditation, Mindfulness and Sleep

9.0
Gratis
Via Google Play

Insight Timer - Meditatie

Insight Network Inc

9.6
Gratis
Via Google Play

Calm - Sleep, Meditate, Relax

Calm.com, Inc.

8.0
Gratis
Via Google Play

Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws over Gezondheids- en fitness-apps? Download dan onze Android-app en volg ons op FacebookInstagramYouTubeTelegram en Twitter.

Op de hoogte blijven?

Volg Androidworld nu ook op WhatsApp

Download de nieuwe Androidworld-app!