• OPPO Find X2 Pro

• Nokia 8.3

• Xiaomi Mi 10 Pro

• Huawei P40 Pro

Game review: Mini Squadron!

· 10 oktober 2010

Heb je altijd al onschuldige vogels, vliegende schildpadden, UFO’s en andere vreemde vliegende gevallen neer willen knallen? Dan is die mogelijkheid er nu op je Android-toestel. In het spel Mini Squadron is het de bedoeling dat je al dog fightend de tegenstanders neer moet maaien.

Levels

Het spel bevat in zijn totaliteit 8 levels, elk van deze levels hebben 12 ‘waves’. Bij elke wave komen er weer nieuwe vijanden afgewisseld door eenden, vleermuizen en vliegende schildpadden. Je begint elk nieuw level met 3 levens. Nadat je de 12 waves hebt overleefd krijg je één of twee nieuw(e) level(s) tot je beschikking. Mochten de tegenstanders te sterk voor je zijn kan je het gewoon opnieuw proberen, na 3 waves wordt het spel opgeslagen en kan je vanaf dat punt weer verder, echter begint je score dan weer vanaf nul.

Gameplay en besturing

Je begint het spel met een simpel vliegtuig met een simpel geweer. Hoe meer je speelt hoe meer vliegtuigen er beschikbaar komen. In totaal zijn er meer dan 50 vliegtuigen die je kan unlocken. Waar een paar erg vreemde vogels tussen zitten waaronder: een UFO, een rood kleurige hark, een octopus-vliegtuig, een panda-vliegtuig en een arend-vliegtuig. Met zoveel keuze zou je denken dat het moeilijk is om een vliegtuig uit te kiezen, maar het tegendeel is waar. Op het moment dat je begint met spelen raak je gewend aan de snelheid van het eerste vliegtuigje en wacht je ook op de vervolgversie van dat type vliegtuig. De besturing van dit spel is erg simpel. Het enige dat je hiervoor nodig hebt zijn twee duimen en aangezien de meeste Androidgebruikers deze bezitten, vormt dat geen probleem. Met je linkerduim bestuur je het vliegtuig en met de rechterduim vuur je je wapen af.

Big laser

Tijdens de levels vallen er regelmatig sterren uit de lucht. Met deze sterren krijg je tijdelijke upgrades, er zijn er in totaal zeven beschikbaar. Denk hierbij aan de ‘big laser’ een grote rode laser waar je iedereen vrij snel mee af kan knallen, ‘air-strike’ waarbij je van bovenaf wordt geholpen door wat neervallende rakketten, ‘health’ repareert je vliegtuig en een power-up waardoor al je tegenstanders bevriezen. Zo nu en dan vliegt er ook een hartje door de lucht waarbij je nogal moeite moet doen om deze te pakken, als je hem toch te pakken krijgt ontvang je een extra leven.

OpenFeint

Voor de topscores maakt Mini Squadron gebruik van OpenFeint waardoor je makkelijk je scores bij kan houden met je vrienden. Ook kun je achievements unlocken waardoor je OpenFeint score omhoog gaat, dit werkt het zelfde als de achievements op Xbox Live. Na het beëindigen van een level, of bij het falen, krijg je ook de mogelijkheid om je, trotse, score te delen met je vrienden op Facebook, jolijt!

Mozart!

Hoe leuk een spel ook is, ze worden toch altijd afgedaan op de kwaliteit van de plaatjes en het geluid. Mini Squadron speel je in 2D; hierdoor is het mogelijk om mooie achtergrondenin de levels te hebben en zijn de vliegtuigen ook vrij gedetailleerd. Het geluid is echt prachtig in dit spel, zo wordt er gebruik gemaakt van rechtenvrije muziek van overleden componisten, dat het spel een heerlijk sadistisch sausje geeft, elkaar afknallen op rustige muziek. Humor ontbreekt niet bij de ontwikkelaar van Mini Squadron aangezien ze voor elke power-up een schattige piepstem hebben gemaakt dat aanduidt wat voor een power-up je hebt opgepakt. Wordt je echter neergeschoten dan hoor je een gemene lach.

Multiplayer

Heb je alle levels al een keer uitgespeeld en ben je op zoek naar een andere uitdaging, dan kun je het opnemen tegen een vriend. Het spel heeft namelijk de mogelijkheid om 1 tegen 1 via Wi-Fi te vechten.

Video

Mini Squadron is een erg vermakelijk spel dat je niet zo snel weer weg legt. Verassend is het wel dat zo een simpel concept toch urenlang vermakend blijft. Dat het spel maar 8 levels heeft, is een grote teleurstelling. Meer variatie had van mij best gemogen. De toevoeging van meer dan 50 vliegtuigen is leuk maar je zal er weinig gebruik van maken. De besturing werkt fijn en reageert erg goed. De ontwikkelaar heeft zich er makkelijk vanaf gemaakt door de iOS-versie gewoon te porteren naar Android zonder enige toepassing. Dit vind ik erg jammer aangezien ze best wel de kans hadden om hierdoor wat extra levels toe te voegen.
Versie:1.12
Prijs:$ 2,99
Getest op:Samsung Galaxy S (2.1)