Fraudehelpdesk: dit was de meest voorkomende fraude in 2021

Fraudehelpdesk: dit was de meest voorkomende fraude in 2021

Er is vorig jaar voor een schadebedrag van bijna 47 miljoen euro aan fraude gemeld, dat maakt de Fraudehelpdesk bekend. Wat opvalt is dat fraude met online-verkoop sterk toeneemt, net als beleggersfraude. Daarnaast blijft ook fraude met WhatsApp een groot probleem.

Onderzoek Fraudelpdesk 2021

De Fraudehelpdesk heeft ook weer in 2021 een heel jaar lang alle soorten meldingen rond fraude gekregen en de onderzoekers delen nu een analyse van het voorbije jaar in een persbericht. Wat daarbij het meest opvalt is de toename in het aantal meldingen over frauduleuze online aan- en verkopen (een stijging van ruim 25% t.o.v. 2020) en het hoge schadebedrag door beleggingsfraude (ruim 19 miljoen euro, een toename van 45% t.o.v. 2020).

In 2021 is voor 47 miljoen euro aan schade door fraude gemeld, tegenover een bedrag van 41 miljoen in 2020. In de laatste maanden van 2021 zag Fraudehelpdesk ook een explosie aan meldingen over geautomatiseerde telefoontjes, zogenaamd van de politie of de Hoge Raad der Nederlanden. Van de 1,5 miljoen websitebezoekers in 2021 zochten ongeveer 200.000 bezoekers naar informatie hierover.

WhatsApp-fraude

Vorig jaar zorgden hacking en phishing voor de meeste meldingen, terwijl in 2020 het vaakst berichten kwamen over WhatsApp-fraude. Dat wil echter niet zeggen dat WhatsApp-fraude nu weinig voorkomt, want recent waarschuwden politie en het OM nog voor deze oplichtingsvorm.

In de meeste gevallen gaat het om criminelen die zich voordoen als een zogenaamd familielid die plotseling een ander telefoonnummer heeft. In dit artikel leggen we je uit hoe je jezelf het beste beschermt tegen kwaadwillenden op WhatsApp en zo kan je fraude melden.

Top 3's fraudevormen

Fraudehelpdesk deelt ook zijn top 3's van de fraudevormen die het meeste voorkomen wat betreft: fraudemeldingen, het aantal slachtoffers met financiële schade en de hoogste schadebedragen. Je leest hier het overzicht:

Meldingen
  1. Cybercrime (hacken, phishing, computervredebreuk, malware)
  2. Identiteitsfraude (vooral WhatsApp-hulpvraag)
  3. Handelsplaats/webwinkelfraude
Slachtoffers met financiële schade
  1. Handelsplaats/webwinkelfraude
  2. Identiteitsfraude (vooral WhatsApp-hulpvraag)
  3. Voorschotfraude (alles waarbij mensen geld moeten ‘voorschieten’ om iets te kunnen ontvangen, waaronder datingfraude en valse leningen)
Schadebedragen
  1. Beleggingsfraude
  2. Voorschotfraude (alles waarbij mensen geld moeten ‘voorschieten’ om iets te kunnen ontvangen)
  3. Identiteitsfraude Rechtspersonen (waaronder misbruik van een bedrijfsnaam)

Fraudebescherming: privé en professioneel

Fraudehelpdesk stelt dat een gezond wantrouwen de beste bescherming biedt tegen fraude. Dat geldt privé vooral in de mailbox, op sociale media en bij online-aankopen. Het raadt bedrijven aan om fraude met werknemers te bespreken. Licht medewerkers in over de risico’s en zorg voor een goede e-mailbeveiliging. Wees ten slotte altijd terughoudend met het plaatsen van (bedrijfs)gegevens online.

Ben jij vorig jaar het slachtoffer geworden van online fraude? Heb je vorig jaar fraude gemeld? Misschien heb je nog meer tips waarmee we met zijn allen fraude snel kunnen opmerken? Laat het ons weten in de reacties onderaan dit artikel.

De populairste artikelen over malware en fraude

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties