Android 15 biedt een frameratefunctie aan waarmee je het aantal frames per seconden kunstmatig kunt verhogen voor videogames. Deze optie is in elk geval beschikbaar binnen de tweede ontwikkelaarsversie van het aankomende besturingssysteem. Echter, de functionaliteit werkt straks niet voor elke videogame, helaas.
Android 15 verhoogt framerate
Binnen de opties van de ontwikkelaarsversie tref je namelijk een functie aan genaamd disable default frame rate for games. Daarmee zet je het limiet van maximaal zestig frames per seconde in feite uit, waardoor games in een hoger aantal fps kunnen draaien. Dat klinkt tof, maar daar staat dus een kanttekening bij.
Want dit betekent niet dat je zomaar al je favoriete games op een veel hogere framerate kunt afspelen. Want wat blijkt: het opheffen van de beperking werkt slechts voor een handjevol games. Android Authority is in de materie gedoken en heeft op een redelijk technisch niveau uitgelegd wat er precies aan de hand is.
Het maximale aantal frames
Er zijn namelijk meerdere toggles die de framerate voor videogames bepalen. En de toggle die daadwerkelijk het maximale aantal frames per seconde bepaalt, wordt met disable default frame rate for games niet beïnvloed. Die laatstgenoemde optie werkt daardoor alleen wanneer ontwikkelaars zelf geen maximale framerate ingesteld hebben.
Aangezien de meeste developers juist wel een grens stellen aan het maximale aantal frames (om ervoor te zorgen dat hun games soepel draaien), kun je er dus beter van uitgaan dat deze toggle weinig zal doen in de praktijk. Behalve dus voor de games waarvan het maximale aantal fps niet op voorhand bepaald is.
Bovendien is het zo dat deze toggle ondergeschikt is aan andere instellingen, zoals die van een gamemodus. Als die modus zegt dat er een maximum zit op het aantal frames, dan doet de nieuwe schuifregelaar ook vrij weinig. We moeten dus nog even zien wat hieruit zal gaan komen.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten