Vloeiend, vloeiender, vloeiendst
De ontwikkeling van Flutter-apps wordt gedaan in de eveneens door Google gemaakte taal Dart. Flutter is vanaf de grond af aan ontwikkeld om vloeiende apps mogelijk te maken. Daarbij moet het scrollen van de apps evenals andere animaties gebeuren in 60 frames per seconde. Dit is in iOS-apps vrij normaal, maar deze mate van vloeiendheid is bij Android-app vaak ver te zoeken.
Verbeteringen in bèta
Sinds Flutter vorig jaar als alfa-versie uitkwam heeft Google een flink aantal verbeteringen doorgevoerd. Zo is er onder andere ondersteuning gekomen voor iOS 11 en de iPhone X. Een andere belangrijke toevoeging is dat het mogelijk is om Flutter-code op de achtergrond uit te laten voeren.
Het ontwikkelen voor Flutter kan inmiddels onder andere in Android Studio (de standaard-omgeving voor Android-ontwikkeling) en in Visual Studio Code. De bètaversie heeft verder ook ondersteuning voor de aankomende release van programmeertaal Dart, versie 2.0.
Flutter en Fuchsia
Google werkt ook aan een experimenteel besturingssysteem voor tablets en smartphones met de naam Fuchsia. In Fuchsia zegt Google alle lessen toe te passen die het bedrijf geleerd heeft van zijn ervaringen met Android. Het systeem maakt volledig gebruik van Flutter: het hele systeem is opgebouwd uit Flutter-applicaties.
Flutter maakt op Android en iOS gebruik van meegeleverde softwarebibliotheken, die er voor zorgen dat de apps zo vloeiend kunnen draaien. Deze aanpak is vergelijkbaar met die van gamesontwikkelaars: de basis blijft hetzelfde op alle platformen. Dit heeft wel een nadeel voor Flutter op Android en iOS: zonder eigen code en afbeeldingen zijn apps al minimaal 6,7 MB groot. Op Fuchsia hebben de apps deze tekortkoming niet: de benodigde bibliotheken zijn al standaard aanwezig. Een releasedate voor Fuchsia is nog niet bekend.
Bron: Google, via: Ars Technica