‘Facebook moet boete FTC betalen na goedkeuring Amerikaanse rechter’

Facebook en FTC
De Amerikaanse Federal Trade Commission mocht in 2019 zijn hoogste boete ooit uit te schrijven. Facebook mocht de boete op 24 juli in ontvangst nemen, nadat het bedrijf herhaaldelijk fouten had gemaakt in de handhaving van privacymaatregelen. Na onderhandelingen kwam de boete uit op een astronomisch bedrag van vijf miljard dollar. Tezamen met de boete moet Facebook een commissie in het leven roepen om de privacymaatregelen van het bedrijf te controleren; tot slot moet Facebook Compliance Officers in dienst nemen – die medewerkers moeten elk kwartaal een rapport leveren aan de FTC over de privacymaatregelen van Facebook.
Een weergave van de Facebook-maatregelen die in de FTC-overeenkomst staan
Hoewel de FTC een overheidsinstantie is, moesten de maatregelen nog goedgekeurd worden door het Amerikaanse rechtssysteem. Donderdag heeft een rechter de Federal Trade Commission in het gelijk gesteld, waardoor Facebook verplicht is om de boete te betalen. Ook moet het de maatregelen van de FTC in zijn bedrijfsvoering doorvoeren. In een blogpost laat Facebook weten in een verregaand stadium te zijn; wel moet de privacycommissie nog worden opgetuigd. Volgens Facebook zal er een commissie worden opgesteld met onafhankelijke bestuurders, die door een onafhankelijk bedrijf worden ingelicht over de vorderingen bij Facebook.
Cambridge Analytica
Een onderzoek naar de privacymaatregelen bij Facebook werd ingesteld door de gebeurtenissen bij Cambridge Analytica. Het bedrijf kon gegevens van miljoenen Facebook-gebruikers verzamelen via applicaties die aan Facebook verbonden waren. Het ging niet alleen om gegevens van het account waar de applicatie aan verbonden was, maar ook om de vrienden van de Facebook-gebruiker. In een plotselinge wending in 2014 kondigde Facebook aan de mogelijkheid stop te zetten; desondanks was de mogelijkheid om op deze wijze data te verzamelen tot 2018 beschikbaar.
Donderdag is de overeenkomst van de FTC met Facebook definitief goedgekeurd
Daarnaast controleerde Facebook niet wat de ontwikkelaars van plan waren met de gegevens van Facebook-gebruikers, die plots in bezit waren van externe partijen. Hoewel Facebook aangaf op de dataverzameling toe te zien, knoop het een oogje dicht als het er financieel van kon profiteren. Tot slot verbaasde de FTC zich over het gebruik van telefoonnummers voor advertentiedoeleinden, zelfs voor telefoonnummers die enkel waren opgegeven voor tweetrapsauthenticatie (extra beveiliging). Met de maatregelen van de FTC wordt Facebook verplicht om privacywetgevingen in acht te nemen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties