Naar content
Trending apps
  • Ouderlijk toezicht voor Nintendo Switch

  • Inbox by Gmail

  • Maps: Navigatie en OV

  • WhatsApp Messenger

  • Messenger

Trending games
  • Super Mario Run

  • RollerCoaster Tycoon® Classic

  • Bully: Anniversary Edition

  • Paper Wings

  • Pokémon GO

Trending smartphones
  • OnePlus 6

  • Xiaomi Mi A1

  • OnePlus 5T

  • Samsung Galaxy A8 (2018)

  • HTC U11+

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S3 9.7

  • Asus Zenpad 3S 10

  • Sony Xperia Z4 Tablet

  • ASUS ZenPad S 8

  • ASUS ZenPad 8

Bedrijven krijgen minder aandacht

Grote veranderingen bij Facebook, meer nadruk op berichten van familie en vrienden

· 13 januari 2018

Facebook heeft geen makkelijk jaar achter de rug want het bedrijf kende vele problemen. Al deze problemen hadden min of meer te maken met manipulatie van de stroom aan nieuws. Facebook heeft laten weten daar iets aan te gaan doen.

Facebook

Facebook is het grootste sociale netwerk en heeft enorm veel invloed. Dat is prachtig voor Facebook maar dat geeft ze een enorme verantwoordelijkheid. Tijdens de Amerikaanse verkiezingen bleek dat het Amerikaanse publiek te beïnvloeden was door het plaatsen van advertenties. Deze werden geplaatst door zogenaamde 'trollen', mensen of organisaties die onder andere nepnieuws verspreiden met de bedoeling de publieke opinie te beïnvloeden.

Andere koers

Facebook gaat het bovenstaande aanpakken door het nieuwsoverzicht te veranderen. Het sociale netwerk gaat meer aandacht geven aan de kern van het platform en dat is het verbinden van mensen door middel van berichten op Facebook. Ze gaan het algoritme zo veranderen dat de berichten van vrienden en familie eerder getoond worden. Daarbij is ook nog belangrijk of er op een bericht veel gereageerd gaat worden, kortom berichten die discussie of reacties 'uitlokken' zullen eerder getoond worden.

Dat is goed nieuws voor iedereen die Facebook gebruikt om contact te hebben en te leggen met familie en vrienden. Het is minder goed nieuws voor alle bedrijven die een pagina hebben op Facebook. Door deze verandering zal hun content veel minder snel zichtbaar zijn in het nieuwsoverzicht van gebruikers. Vooral berichten van bedrijven die weinig tot geen reacties krijgen zullen deze verandering het hardste treffen. Wij verwachten dat veel bedrijven hun organische bereik (onbetaald bereik) nog verder zien dalen. Facebook schrijft zelf in de blogpost dat ze er op rekenen dat de inkomsten wat dat betreft zullen teruglopen. 

Conclusie

Het is een nobel streven van Facebook om de waarden van het platform, mensen verbinden, boven de commerciële waarden te zetten. Je kunt je afvragen of de bestuurders van een beursgenoteerd bedrijf een terugloop in de reclame-inkomsten zullen accepteren. Wanneer het organische bereik terugloopt zullen bedrijven nog meer bereik inkopen om toch hun boodschap bij het publiek te brengen.

Bron: Facebook via NOS

Zakelijke deal

Zakelijke deal van de maand – Samsung Galaxy S8 6 GB + onbeperkt bellen voor 40,- excl. Btw - 50 euro cashback

Bekijken

Adv

De nieuwste artikelen over Facebook

Franse WhatsApp mag geen info delen met Facebook

Facebook gaat gezichtsherkenning toepassen voor herstellen account

Facebook test met snel ladende 'instant video's'

Facebook test reacties met gekleurde achtergrond

Spelfouten, taalfouten of inhoudelijke fouten ontdekt? Stuur dan een mailtje naar de auteur van dit artikel!

Reacties (23)
Bezig met laden van reacties...