Naar content
Trending apps
  • Inbox by Gmail

  • Maps: Navigatie en OV

  • WhatsApp Messenger

  • Messenger

  • Facebook

Trending games
  • Asphalt 9: Legends - 2018’s New Arcade Racing Game

  • Pokémon Quest

  • PUBG Mobile

  • Super Mario Run

  • RollerCoaster Tycoon® Classic

Trending smartphones
  • Oppo R17 Pro

  • Pocophone F1

  • Xiaomi Mi A2

  • Samsung Galaxy Note 9

  • Nokia 7 Plus

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S3 9.7

  • Asus Zenpad 3S 10

  • Sony Xperia Z4 Tablet

  • ASUS ZenPad S 8

  • ASUS ZenPad 8

Bedrijven krijgen minder aandacht

Grote veranderingen bij Facebook, meer nadruk op berichten van familie en vrienden

· 13 januari 2018

Facebook heeft geen makkelijk jaar achter de rug want het bedrijf kende vele problemen. Al deze problemen hadden min of meer te maken met manipulatie van de stroom aan nieuws. Facebook heeft laten weten daar iets aan te gaan doen.

Facebook

Facebook is het grootste sociale netwerk en heeft enorm veel invloed. Dat is prachtig voor Facebook maar dat geeft ze een enorme verantwoordelijkheid. Tijdens de Amerikaanse verkiezingen bleek dat het Amerikaanse publiek te beïnvloeden was door het plaatsen van advertenties. Deze werden geplaatst door zogenaamde 'trollen', mensen of organisaties die onder andere nepnieuws verspreiden met de bedoeling de publieke opinie te beïnvloeden.

Andere koers

Facebook gaat het bovenstaande aanpakken door het nieuwsoverzicht te veranderen. Het sociale netwerk gaat meer aandacht geven aan de kern van het platform en dat is het verbinden van mensen door middel van berichten op Facebook. Ze gaan het algoritme zo veranderen dat de berichten van vrienden en familie eerder getoond worden. Daarbij is ook nog belangrijk of er op een bericht veel gereageerd gaat worden, kortom berichten die discussie of reacties 'uitlokken' zullen eerder getoond worden.

Dat is goed nieuws voor iedereen die Facebook gebruikt om contact te hebben en te leggen met familie en vrienden. Het is minder goed nieuws voor alle bedrijven die een pagina hebben op Facebook. Door deze verandering zal hun content veel minder snel zichtbaar zijn in het nieuwsoverzicht van gebruikers. Vooral berichten van bedrijven die weinig tot geen reacties krijgen zullen deze verandering het hardste treffen. Wij verwachten dat veel bedrijven hun organische bereik (onbetaald bereik) nog verder zien dalen. Facebook schrijft zelf in de blogpost dat ze er op rekenen dat de inkomsten wat dat betreft zullen teruglopen. 

Conclusie

Het is een nobel streven van Facebook om de waarden van het platform, mensen verbinden, boven de commerciële waarden te zetten. Je kunt je afvragen of de bestuurders van een beursgenoteerd bedrijf een terugloop in de reclame-inkomsten zullen accepteren. Wanneer het organische bereik terugloopt zullen bedrijven nog meer bereik inkopen om toch hun boodschap bij het publiek te brengen.

Bron: Facebook via NOS

De nieuwste artikelen over Facebook

Bijna helft van Amerikaanse jongeren heeft Facebook-app verwijderd

Dit zijn de eerste screenshots van datingdienst van Facebook

Straks kun je zien hoelang je op Facebook en Instagram zit

Aantal Europese Facebook-gebruikers daalt

Facebook rolt Watch Party uit, met zijn allen video kijken

Spelfouten, taalfouten of inhoudelijke fouten ontdekt? Stuur dan een mailtje naar de auteur van dit artikel!

Reacties (23)
Bezig met laden van reacties...