Adverteren op Facebook
Facebook komt opnieuw onder druk te staan nadat Gizmodo in een artikel een experiment uit de doeken deed dat het samen heeft uitgevoerd met een team van onderzoekers van Princeton University in de Verenigde Staten. Uit de bevindingen is gebleken dat adverteerders je via Facebook doelgericht kunnen bereiken via informatie die je zelf nooit eerder hebt vrijgegeven.
Een advertentie werkt zo: een bedrijf kan een eigen lijst van contactgegevens doorgeven, en vervolgens matcht Facebook die gegevens met de info die Facebook-gebruikers in hun profielen hebben gegeven. Als je je e-mailadres op Facebook ook gebruikt hebt voor je account op een webshop, dan kan die shop je met een advertentie bereiken door zijn klantengegevens te uploaden voor zijn reclame op Facebook. Dat is tenminste hoe Facebook het uitlegt.
Schaduwcontactgegevens
Uit het nieuwe onderzoek is namelijk gebleken dat adverteerders je ook kunnen bereiken met gegevens die je zelf nooit hebt ingevoerd, maar die de algoritmes van Facebook wel aan jouw profiel hebben gekoppeld. De onderzoekers noemen het 'schaduwcontactgegevens'. Gizmodo heeft geprobeerd een advertentie speciaal te richten naar een onderzoeker. Als contactinformatie werd een telefoonnummer van een vaste lijn gebruikt die de onderzoeker voordien nooit in zijn account heeft opgegeven. Binnen enkele uren kreeg hij de advertentie te zien. Daarna werd het onderzoek ook op grotere schaal uitgevoerd.
In deze screenshot geeft Facebook uitleg waarom de onderzoeker de advertentie te zien krijgt.
Facebook verzamelt die zogenaamde schaduwcontactgegevens op basis van informatie uit de adresboeken van andere gebruikers. De algoritmes koppelen de info aan jouw profiel, ook al heb je de info nooit zelf met het sociale netwerk gedeeld. Daarnaast kan je op Facebook je telefoongegevens gebruiken voor een beveiligingsmaatregel als tweestapsverificatie bij het inloggen. Ook die telefoonnummers worden volgens de onderzoekers rechtstreeks voor doelgerichte advertenties gebruikt.
Reactie Facebook
Het vervelende is dat schaduwcontactgegevens informatie over jou als gebruiker bevat, maar het gaat om info waar je zelf geen toegang toe hebt. Als je de gegevens zou inkijken, zou dat namelijk een inbreuk zijn op de privacy van anderen, omdat het om gegevens gaat uit hun contactinformatie. Er is dus geen manier om die verzamelde gegevens te raadplegen, te bewerken of te verwijderen.
Als de onderzoekers Facebook confronteerden met hun bevindingen, kregen ze de volgende reactie van een woordvoerder: "We verduidelijken de informatie die we gebruiken voor advertenties in ons gegevensbeleid. Gebruikers hebben controle over de advertenties die ze te zien krijgen via advertentievoorkeuren." In advertentievoorkeuren is inderdaad te zien welke adverteerders allemaal gelinkt worden aan jouw profiel op Facebook. Al maakt Facebook niet in bovengenoemde pagina's duidelijk op welke manieren die adverteerders precies aan je gegevens komen.

Via: Gizmodo