Naar content
Trending apps
  • Inbox by Gmail

  • Maps: Navigatie en OV

  • WhatsApp Messenger

  • Messenger

  • Facebook

Trending games
  • Ghostbusters World

  • Asphalt 9: Legends - 2018’s New Arcade Racing Game

  • Pokémon Quest

  • PUBG Mobile

  • Super Mario Run

Trending smartphones
  • Xiaomi Mi 9

  • OnePlus 6T

  • Huawei Mate 20 Pro

  • Samsung Galaxy S10

  • Google Pixel 3 XL

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab A 10.5

  • Samsung Galaxy Tab S4

  • Samsung Galaxy Tab S3 9.7

  • Asus Zenpad 3S 10

  • Sony Xperia Z4 Tablet

Leven makkelijker maken met zelflerende computers

Dit is de toekomstvisie van Google-CEO Sundar Pichai

· 30 april 2016

Elk jaar publiceert de CEO van Google een brief waarin hij de bedrijfsvisie voor de toekomst beschrijft. Voor het eerst doet Sundar Pichai dit, en hij maakt duidelijk dat Google doorgaat met het plan om iedereen op de wereld van informatie te voorzien.

Founder's Letter

De jaarlijkse Founder's Letter van Google wordt sinds dit jaar niet meer geschreven door Larry Page en Sergey Brin, maar door Sundar Pichai. In augustus 2015 maakten Page en Brin bekend een nieuw bedrijf te starten: Alphabet. Verschillende afdelingen die voorheen onder Google vielen, werden - net als Google zelf - losse bedrijven met Alphabet als moederbedrijf. Sundar Pichai werd benoemd tot Google-CEO en heeft nu dus voor het eerst de jaarlijkse Founder's Letter geschreven. Hierin beschrijft hij kort het verleden van Google en gaat hij dieper in op wat Google al bereikt heeft. Maar belangrijker is zijn toekomstvisie, want daaruit valt op te maken waar het bedrijf de aankomende jaren op gaat inzetten.

Google Search

Google startte als een zoekmachine, en is dat nog steeds. Pichai noemt Search dan ook de kern van het bedrijf en zegt dat het zoeken de afgelopen jaren enorme stappen heeft gemaakt. Google wil het zoeken naar informatie vereenvoudigen, bijvoorbeeld via Google Now en  Maps. Ook refereert Pichai aan Photos, de fotodienst die in minder dan een jaar ruim honderd miljoen maandelijkse gebruikers heeft verworven. Maar er is nog veel meer mogelijk, zegt de topman. Het zoeken naar informatie gaat meer verschuiven naar het aanbieden van content die op jou is afgestemd. Google-diensten moeten persoonlijke behoeften beter gaan begrijpen om nuttiger te worden bij het aanbieden van informatie - met respect voor je privacy.

Google Zoeken algoritme

Al (Artificial intelligence) en Android

Een technologie die met name het laatste jaar veel onder de aandacht is gekomen, is Al en zelflerende computersystemen. Ze zorgen ervoor dat je spraakopdrachten met je stem kan uitvoeren, maken Google Translate mogelijk en laten je in Photos of Inbox zoeken naar specifieke woorden of personen. Pichai zegt dat Google de afgelopen jaren gewerkt heeft aan het beste Al-team en tools, waarbij twee maanden geleden een belangrijke mijlpaal werd gehaald. Een Google-supercomputer versloeg toen de wereldkampioen van een lastig bordspel, terwijl wetenschappers dachten dat dit pas over een paar jaar mogelijk zou zijn. Volgens Pichai kan Al ons op termijn helpen bij dagelijks taken, maar ook problemen als klimaatverandering en kanker bestrijden.

Pichai herinnert ons er nog even aan dat Android met 1,4 miljard maandelijkse gebruikers het grootste mobiele besturingssysteem is. Maar de topman ziet een verschuiving aankomen van smartphoneschermen naar een ander soort display, bijvoorbeeld in de auto (Android Auto), je horloge (Android Wear) en Virtual Reality (Google Cardboard). Deze ontwikkeling wordt volgens Pichai opgevolgd door Al, waarbij het apparaat waar je naar kijkt, verandert in een slimme, digitale assitent. 

YouTube en advertenties

Google heeft zich neergezet als een belangrijke speler op het gebied van content. Pichai noemt dit geweldig voor zowel ontwikkelaars, creators en gebruikers, die met Googlediensten kunnen informeren en geïnformeerd worden. Zo heeft Google in 2015 intensief samengewerkt met uitgevers, ontwikkelaars en andere betrokkenen om mobiele webpagina's te verbeteren. Pichai gaat in de brief ook in op YouTube, dat maandelijks door ruim één miljard mensen gebruikt wordt en vorig jaar verschillende nieuwe features introduceerde. Denk aan YouTube Kids voor kinderen, YouTube Red om tegen een betaling advertentievrij te kijken en YouTube Music waarbij je ook muziek kan luisteren. 

YouTube - Home

Nauw verbonden met Search is Google's advertentieplatform. Dit is het belangrijkste verdienmodel van het bedrijf, maar Pichai heeft het vooral over de miljoenen mensen en (nieuws)organisaties die er geld mee verdienen.

De zakelijke cloud

Pichai heeft het ook over de zakelijke diensten die Google aanbiedt voor zowel kleine bedrijven als klanten als Spotify. Volgens Pichai leent de cloud zich uitstekend om effectiever te werken, en wordt dat met de toevoegingen van Al alleen maar beter.

Google's doel blijft hetzelfde

De toekomstvisie van Pichai lijkt vooral over de ontwikkelde wereld te gaan, waarin gebruikers de beschikking hebben over de benodigde apparatuur, internet en - niet geheel onbelangrijk - een normaal inkomen. Maar volgens Pichai - zelf geboren in India - zet Google ook in op armere landen door de infrastructuur daar te verbeteren. Bijvoorbeeld door gratis internet en betaalbare Chromebooks en Android (One)-smartphones aan te bieden, met als doel om de mensen online te krijgen en ze van informatie te voorzien. Want dat is volgens Pichai nog steeds Google's doel: mensen informeren. Waarbij je wel moet onthouden dat Google een commercieel bedrijf blijft en iedere internetgebruiker (in)direct geld in het laatje brengt. 

Bron: Google
Foto via Associated Press

Spelfouten, taalfouten of inhoudelijke fouten ontdekt? Stuur dan een mailtje naar de auteur van dit artikel!

Reacties (12)
Bezig met laden van reacties...