Kijk je veel YouTube op je televisie? Er gaat binnenkort iets veranderen: wanneer je een video pauzeert, komt er een advertentie in beeld. Nadat Google in mei al aankondigde dat advertenties op tv er anders uit gingen zien, lijkt de verandering nu te worden doorgevoerd.

Lees verder na de advertentie.
YouTube op tv
Als je geen YouTube Premium hebt, zie je ongetwijfeld regelmatig advertenties in de YouTube-app op je tv. In mei 2024 kondigde Google aan dat het andere keuzes gaat maken rondom het advertentiebeleid voor de tv-app. Inmiddels zijn die veranderingen gearriveerd (via 9to5Google).
Zoals Google eerder dit jaar al uitlichtte, kan je nu advertenties te zien krijgen wanneer je een video op je televisie pauzeert. De advertentie staat aan de rechterkant van het scherm, het beeld van je video aan de linkerkant. Wel staat er een knop onder de advertentie om die te kunnen sluiten. Gebruikers op X en Reddit delen foto’s van de advertenties. Vooralsnog lijkt enkel Dunkin’ Donuts langs te komen met een passende boodschap: ‘De show is gepauzeerd, maar je honger niet’.

Nederland
Veruit de meeste gebruikers die melden dat ze nieuwe advertenties zien wonen in de Verenigde Staten. Ongetwijfeld komen er vergelijkbare advertenties naar de Nederlandse versie, al is voorlopig nog niet bekend wanneer we die kunnen verwachten.
Google is ondertussen ook bezig met andere vormen van advertenties voor de YouTube-app op tv’s. Een van die plannen is om langere advertenties te tonen die niet overgeslagen kunnen worden. Ook is de Amerikaanse techgigant van plan om QR-codes toe te passen in de tv-app voor adverteerders, zodat gebruikers gemakkelijk meer informatie kunnen krijgen over een reclame of advertentie.
Het zijn stuk voor stuk allerlei stappen om YouTube Premium aantrekkelijk te maken. Met het abonnement kan je voor 15,99 euro per maand reclamevrij video’s op het platform bekijken. Ook kan je gebruikmaken van YouTube Music en krijgen contentmakers op het platform een hoger omzetpercentage als YouTube Premium-abonnees hun video’s bekijken. Nog een voordeel is dat je video’s kan downloaden om offline te bekijken en dat je een abbonement met maximaal vier andere gebruikers kan delen.
Wat vind jij: is dit een fijne manier van adverteren of heb je liever advertenties die afspelen tijdens de video? Laat het weten in de reacties!
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Knop ‘Audio Off’ werkt prima.
Gelukkig hier een Family abonnement. Geen reclame. En ja wie wil er nu echt voor niets werken. Iedereen wil toch boodschappen kunnen doen? Dus de werknemers bij Google of YouTube ook.
Geweldig
Gewoon niet kijken dan zie je geen reclame
Reclame reclame reclame.. alles moet en zal betaald worden zodat je de app normaal kunt gaan gebruiken
Je hoeft het niet te gebruiken
Gelukkig premium wat ik deel met mijn ouders die iets verderop in de straat wonen. Zo blijft het betaalbaar
Gelukkig nog steeds Premium Family, via …. ergens. Ik vergeet elke keer waar we dat ook alweer hebben; Argentinië geloof ik. Afhankelijk van koers, maar altijd minder dan 2 euro.