Samsung Galaxy S25 Ultra: nu met upgrade voordeel tot €633

Consumentenbond verzoekt providers: laat ongebruikte data en belminuten niet vervallen

Stijn Wanders
29 november 2018, 12:27
2 min leestijd
Consumentenbond verzoekt providers: laat ongebruikte data en belminuten niet vervallen

Lees verder na de advertentie.

Handelswijze providers

Als je een telefoonabonnement hebt, wordt er elke maand een bepaalde hoeveelheid MB’s en belminuten bijgeschreven. Stel je hebt deze nog niet helemaal opgemaakt, dan wordt op de dag dat je bundel opnieuw wordt bijgevuld alles wat je nog niet gebruikt hebt verwijderd, terwijl je hier volgens de Consumentenbond gewoon voor betaald hebt. Aan de andere kant, als je alles voor de maand hebt opgemaakt hebt en dus geen data of belminuten meer overhebt, maar hier toch buiten je bundel gebruik van wil maken, dan betaal je de hoofdprijs. Bij sommige providers betaal je in dat geval maar liefst 31 cent per belminuut of 15 cent per MB, wat simpelweg veel te duur is.

Directeur Bart Combée laat duidelijk weten wat hij vindt van de handelswijze van providers: “Stel je eens voor dat de supermarkt aan het einde van de maand je halfvolle pot pindakaas komt ophalen. En je voor een nieuwe pot laat betalen als je de maand erna weer pindakaas op brood wilt. Of dat de benzinepomp aan het einde van elke maand de tank van je auto leeghaalt. Dat zouden we toch allemaal heel gek vinden? En toch is dat precies wat hier gebeurt. Dat kan niet. Als consument heb je voor die bundel betaald. Die is van jou. Providers mogen dat niet zomaar van je afpakken. Zeker niet als ze je aan de andere kant flink extra laten betalen.”

Juridisch

Juridisch gezien staan de providers er echter sterk voor. Ondanks het voelt alsof je betaalt voor het bezitten van een bepaalde hoeveelheid data en belminuten, is dit eigenlijk niet het geval. Feitelijk huur je het recht om voor een maand lang gebruik te maken van een bundel waar een plafond aan zit. Je hebt dan ook de mogelijkheid om hier de hele maand gebruik van te maken. Als de maand eindigt start een nieuwe periode waarin je wederom gebruik kunt maken van de diensten van je provider, natuurlijk tot het afgesproken limiet.

Advertenties spelen waarschijnlijk een grote rol bij het verkeerde beeld dat mensen hebben op abonnementen. Reclames roepen het gevoel op dat je betaalt voor de bezitting van MB’s en belminuten, terwijl de bezitter eigenlijk gewoon de provider blijft, maar hij jou de mogelijkheid geeft om tijdelijk gebruik te maken van een gedeelte hiervan. Dit zou enigszins misleidend kunnen zijn, maar niet in de mate dat ze er daadwerkelijk op aangesproken kunnen worden.

Het is daarentegen vanzelfsprekend geen goede zaak om de Consumentenbond tegen je te hebben, aangezien er daardoor veel negatieve publiciteit ontstaat. Dit zou uiteindelijk kunnen zorgen voor eventuele veranderingen omtrent de handelswijze van providers. Er hoeft immers maar één grote provider te zijn die de eerste stap zet, waarna de rest ongetwijfeld zal volgen om te kunnen blijven concurreren.

Via: Consumentenbond

Op de hoogte blijven?

Volg Androidworld nu ook op WhatsApp

Download de nieuwe Androidworld-app!

Reacties

8

Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten

30 november 2018, 3:47

Gewoon heel simpel houden. Betalen wat je gebruikt.

29 november 2018, 23:24

Was er vroeger ook. Gevolg was dat er mensen honderden euro’s aan tegoed opsparen en dan vervolgens voor dat bedrag gecompenseerd willen worden als ze bijvoorbeeld vertrekken.

Prijs per GB zal dan ook weer hoger worden als ze dit willen doorvoeren

29 november 2018, 16:30

Bij Telfort (geen reclame hoor) kun je overgebleven minuten en je databundel twee maanden meenemen!

29 november 2018, 15:51

klinkt heel sympatiek van de consumentenbond, totdat iedereen opeens het 5 voudige gaat betalen voor data.

Prijsstelling van de abonnementen gaat namelijk uit van mensen die niet hun data opmaken. Als je iedereen ook daadwerkelijk hun maandelijkse bundel geeft en die mogen ze meenemen, dan wordt het een dure grap en dan zouden de providers echt niet uit de goedheid van hun hart gaan doen. Ik ben wel blij dat ik genoeg heb om rond te komen. Als ik zonodig meer data zou willen, dan neem ik een grotere bundel en als ik zoveel over heb elke maand, dan kan ik toch een kleinere bundel nemen (en waarschijnlijk goedkoper uit zijn)?
Snap het probleem niet helemaal.

29 november 2018, 15:16

Misschien, met data punten komen, lossen we dit probleem op, opsparen daarna kunnen gebruiken in buitenland bijvoorbeeld 10mb is 1 punt

29 november 2018, 15:02

Wordt zeker wel lastig dit want er zijn ook providers waarbij internet gewoon door gaat als de bundel op is. Alleen dan wel tegen een lage snelheid. Een andere nepperij van de providers is dat zij 1GB vertalen naar 1000MB, in plaats van 1024MB. Als je gebruik maakt van hun diensten dan worden kosten altijd afgerond naar boven, terwijl hetgeen je krijgt altijd minder is dan hetgeen je bent overeengekomen. Het feit dat ze dit allemaal doen, maakt niet dat het dan maar oké is.

29 november 2018, 14:16

Rond de wereld is hetzelfde met de providers eerlijke handel kennen ze niet, het altijd misleidend, afzetterij, oplichterij

29 november 2018, 13:59

Huren.. echt niet. Het is een verzekering die je betaald om tot een bepaald verbruik niet onverwachts geconfronteerd te worden met een rekening. Betalen om geen pootje gelicht te worden.