Energie wordt duurder en we zoeken dan ook naarstig naar oplossingen om dat goedkoper te maken, maar ook duurzamer. Zo zijn er bedrijven in Nederland die allerlei methodes ontwikkelen om warmte uit het huis terug te leveren in het huis (zoals douchewater), maar zijn er ook start-ups die zorgen dat we de energie die we bijvoorbeeld winnen uit zonne-energie kunnen opslaan voor later gebruik. Charged is de eerste Nederlandse maker van een thuisbatterij en die heeft goed nieuws: de thuisbatterij ‘Sessy’ gaat vanaf september in productie.
Nederlandse thuisbatterij Sessy
Het toffe aan deze start-up is dat ze hun product waarheid kunnen laten worden door crowdfunding. Het heeft succesvol geld bij elkaar kunnen krijgen door simpelweg anderen te enthousiasmeren voor de thuisbatterij. In drie maanden werden er wel 600 Sessy’s besteld en dat was volgens de mensen achter Charged precies dat duwtje in de rug dat het nodig had voor de volgende stap: productie van zijn Sessy-batterij, een lithium-ionbatterij waarop 5kWh kan worden bewaard, maar die in een soort six-pack kan werken om in totaal 30 kWh op te slaan.
Maar, waar gebruik je zo’n thuisbatterij nu precies voor? Een thuisbatterij gebruik je als bezitter van zonnepanelen om te zorgen dat de zonnestroom die je niet gebruikt niet aan het elektriciteitsnet wordt geleverd, maar wordt opgeslagen in een accu. Zo kun je overdag volop zon opslaan die je ‘s avonds als je telefoon wil opladen kunt gebruiken.
Start-up Charged
Dit is uiteindelijk ook beter voor het bestaande energienet: hierdoor wordt namelijk momenten dat er te veel groen stroom is netcongestie voorkomen. Zo hoeft de spanning met zo’n thuisbatterij nooit te hoog op te lopen. Plus, je kunt zo echt je zelf opgewekte stroom gebruiken en dat is bijvoorbeeld als je off-grid wil wonen erg prettig. Nu is zo’n batterij om energie in op te slaan niet nieuw: ze bestaan al langer. Tesla maakt ze bijvoorbeeld (ook voor huizen) en er zijn meer Amerikaanse, maar ook Aziatische makers van thuisbatterijen. Charged zorgt ervoor dat de productie nu voor het eerst in Nederland is.
Het gaat daarbij niet alleen om de hardware, want er hoort ook slimme software bij de batterij waarmee deze op het juiste moment laadt of ontlaadt. Zo kunnen bewoners van het huis zoveel mogelijk geld besparen door gewoon hun eigen energie te gebruiken. Sessy werkt met alle merken zonnepanelen en omvormers. Als je een dynamisch energiecontract hebt, dan kun je met de slimme energiemanager ook geld verdienen: je kunt die stroom immers ook opslaan om deze vervolgens wel aan het energienet terug te leveren, maar dan op een moment dat de prijzen hoger zijn. Ook zou de Sessy de stroomconsumptie van zonnepanelen zelf met 30 procent verhogen: het gaat van 30 tot 40 naar 60 tot 80 procent.
De productie van Sessy start volgende week en de eerste thuisbatterijen van Charged worden het eerste kwartaal van 2023 geleverd.
Zou jij het zien zitten, off-grid leven en dus afhankelijk zijn van je eigen energie? Laat het nu achter bij dit artikel.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Zelf heb ik de Renon Xtreme en ben er erg tevreden mee. Deze is van: https://bolk.energy/thuisbatterijen-50-kwh/
Bedankt rogier
Aangesloten op een stopcontact. Dat mag helemaal niet omdat het onveilig is en onwettig.
Zolang salderen nog bestaat koop ik geen batterij, er gaat nog veel veranderen in die markt dus ik wacht het eerst rustig af.
En zo komen we er nooit, gelukkig zijn er andere (pioniers).
Ik heb er twee besteld. Met name om de koppeling naar dynamisch tarief te koppelen aan voorraad energie. Ik verwacht met hun app de energie in de batterijen, de energie van de zonnepanelen, de energie in mijn batterij van mijn Porsche Taycan en de energie vanuit het net (betalen of betaald krijgen) zo te kunnen managen dat ik richting 0 euro inkoop energie ga ondanks de 10KW
In het artikel staat: “lithium-ionbatterij”.
Op de website van Sessy staat: Batterij type: IJzerfosfaat batterij
It sounds too good to be true, but stranger things have happened, so let’s wait and see. …. and hope. I suspect there is a long road ahead, but like everyone else I have no inside knowledge of this technology.
It’s good to see that there’s a lot of energy/money going into battery development, because that is the weak link in storing electricity from renewable sources.
https://routerlogin.ltd/
De eerste? Tesla heeft dit allang, de Tesla Powerwall.
Deze batterij kan ook kijken naar een variabel tarief en tijdens goedkope tijden opladen en met dure tijden ontladen, dat is geld verdienen.
Alleen is de capaciteit niet groot genoeg voor een hele winter denk ik.
Een hele winter ga je met geen enkele thuisaccu halen.Het mooie is dat je het overschot van je zonnepanelen hierin stopt zodat je het kan gebruiken op momenten dat de zon niet schijnt.Dit levert meer op dan aan het einde van de rit te salderen.
± 10 kwh per dag voor een gezinnetje.
Nee, met 1 accu haal je nog geen dag als je alleen daar afhankelijk van zou zijn.
Onwaar. Het maakt voorlopig niks uit.
Dat gaat met de huidige techniek nooit lukken
Ben benieuwd naar de Android app.
Altijd irritant dat je moet zoeken naar de prijs. Heb het even voor jullie opgezocht €3250 plus 150 installatie kosten. Ik overweeg een thuisbatterij, maar ga nog onderzoeken of dit de beste aanbieding is.
Ik wacht wel even tot volgend voorjaar (want dan wordt je accu ook pas geleverd).
Er komt vast meer concurrentie op die markt.
Heb je al een elektrische auto of overweeg je een ?
Wacht dan maar even met je beslissing voor een dure thuisbatterij.
Binnen nu en twee jaar kan je de batterij van je BEV als thuisbatterij gebruiken (V2G of V2H).
Maar daarna kan je niet meer wegrijden natuurlijk.
Leuke mogelijkheid maar niet handig aangezien het ten koste van je range gaat.Duur opladen langs de weg om het vervolgens in je huis te stoppen en ja de leaserijders zullen hier niks om geven aangezien het alleen de bijtelling kost en niet de “brandstof”
@Wim & Fahad:
In combinatie met zonnepanelen uiteraard.
Dan nog steeds. Overdag laden met de zonnepanelen (op het moment dat je net vaak met je auto weg bent), en ‘s-avonds ontladen aan je huis (op het moment dat je de auto moet laden voor de volgende dag).
Alleen leuk als je de auto gratis of goedkoop op je werk kan en mag laden en die range dan thuis deels weer kan gebruiken.
Ja en dan is je accu in een paar jaar versleten.
Daar hoop ik ook op, maar ben bang dat de Megane die ik volgend jaar krijg het nog net niet heeft ?
Zou ideaal zijn voor mij als thuiswerker met zonnepanelen erbij.