Android-loyaliteit
De aanleiding van de AW Poll was deze week een onderzoek naar de loyaliteit van Android- en iOS-gebruikers waaruit bleek dat 26 procent zijn iPhone omruilt voor een Android-toestel. De loyaliteit voor iOS heeft daarmee opnieuw zijn dieptepunt uit 2011 bereikt. Wij wilden onderzoeken hoe het is gesteld met de loyaliteit van onze lezers ten opzichte van Android als platform en het huidige merk van hun telefoon.
Als eerste stellen we vast dat de grote meerderheid van de meer dan duizend AW-lezers die op onze poll hebben gestemd opnieuw voor een Android-toestel kiest. Minstens 80,1 procent kiest opnieuw voor een telefoon met Googles-besturingssysteem. Daarbij werden ook de mensen die nog niet beslist hebben over een aankoop (14,5 procent) niet meegerekend, dus het werkelijke cijfer zal nog hoger liggen. Vergeleken met de 74 procent iPhone-gebruikers die opnieuw voor iOS kiezen, zijn de AW-lezers dus erg loyaal aan Android.
Loyaliteit voor merken
Als we kijken naar de gebruikers die zeker opnieuw voor hetzelfde merk van telefoon kiezen bij een volgende aankoop dan zien we dat minstens 58,3 procent zegt dat ze daar nu alvast van overtuigd zijn. Ook in dit geval zijn de onbesliste stemmers nog niet meegerekend. Terwijl Apple vooral de concurrentie met Android aangaat, lijken Android-fabrikanten vooral verweven in een strijd met elkaar. Ten slotte stellen we vast dat 4,4 procent overschakelt van Android naar iOS en dat precies 1,0 procent, ofwel 10 stemmers, momenteel een iPhone gebruikt.
Wij danken je graag voor je loyaliteit ten opzichte van onze nieuwssite! Wat denk jij van de resultaten uit deze poll, en wat zal jou volgende toestel worden? Ben jij een stemmer die zeker een iPhone zal kiezen en wat zijn voor jou de belangrijkste redenen om voor iOS te kiezen? Laat het ons weten in de reacties onderaan dit artikel.