AW Onderzoekt: skin of geen skin, update of geen update, dat is de vraag

AW Onderzoekt: skin of geen skin, update of geen update, dat is de vraag

Skin

Wij houden van Android omdat het ons zoveel mogelijkheden geeft wat betreft toestellen, apps en ook de software. Producenten van smartphones zijn ook blij met Android omdat ze aan de standaard software allemaal zaken kunnen toevoegen. Dat doen ze vooral om het toestel 'eigen' te maken en jou als gebruiker te overtuigen dat hun versie van Android de beste is. Het ultieme doel is natuurlijk dat je om deze reden ook voor dat desbetreffende merk gaat wanneer je een ander toestel gaat kopen. We noemen deze toevoeging aan het standaardbesturingssysteem een skin of schil.

We hebben de afgelopen jaren veel geschreven over de diverse skins en dat was meestal niet positief, Een van de belangrijkste redenen was (en is) dat de meeste producenten uit China komen en er hele andere ideeën op nahouden wat betreft design en gebruiksgemak. Tijdens het meest recente lezersonderzoek vroegen we aan jullie welke skin jullie het liefste gebruiken.

OnePlus' OxygenOS 10

OxygenOS

> EMUI (Huawei en Honor) 2,4%

> One UI van Samsung 13%

> Android zonder skin (onder andere Motorola) 10,6%

> Android One (oa Nokia) 42,5%

> Xperia Home van Sony 1,5%

> Miui van Xiaomi 1,2%

> OxygenOS van OnePlus 9,3%

> OPPO Color OS 0,3%

> LG UX 0,2%

> Maakt mij niks uit 15,6%

Je zou denken dat iedereen voor de skin kiest die op zijn eigen toestel draait maar niets is minder waar. Wanneer je het naast de cijfers over smartphone gebruik plaatst (hier) dan zie je dat dat niet gelijk loopt.

Zo heeft Samsung een aandeel op Androidworld van meer dan 40%, toch kiest maar 13% voor One UI. De gebruikers van OnePlus zijn het meest content van allemaal.

Android One 'for the win'

Meer dan 53% van de bezoekers van Androidworld kiest voor de pure ervaring van Android. Daarvan kiest meer dan 42% weer voor Android One en dat maakt het met afstand de meest populaire skin met de kanttekening dat het dus helemaal geen skin is.

Nokia heeft Android One omarmt en vrijwel elk toestel dat ze uitbrengen draait op Android One. Dit is wel degelijk een heel goed verkoopargument wat voor dit merk pleit. Daarbij moeten we zeggen dat de lezers van Androidworld over het algemeen iets beter zijn ingelicht. De taak van Nokia is dus om de rest van de wereld te overtuigen van Android One.

Android One

Updates, updates, updates

Er zijn twee soorten updates. De update van je Android-versie die je allerlei nieuwe functies en verbeteringen brengt. Dan hebben we ook nog de beveiligingsupdate die de laatste kwetsbaarheden repareert in het besturingssysteem zodat 'boeven' niet bij je persoonlijk gegevens kunnen.

We hebben jarenlang geklaagd over de frequentie van deze updates. De laatste tijd lijkt het beter te gaan, maar om dat zeker te weten hebben we het aan jullie gevraagd.

Updates Lezersonderzoek

Uit de bovenstaande grafiek blijkt dat 67% zegt dat hij of zij genoeg updates krijgt. Iets meer dan 20% zegt dat het tegenvalt maar dat ze wel genoeg veiligheidsupdates ontvangen. Toch zegt 8,6 % dat ze niet tevreden zijn.

Wanneer we kijken welke toestellen er in die 8,6% vallen dan zien we dat dat daar eigenlijk elk merk wel terugkomt. Samsung heeft daar het grootste aandeel van 24 % gevolgd door Huawei en Motorola met beide 11%. In deze rij komen eigenlijk ook alle 'kleine' merken voor zoals CAT, Vestel, HTC en dergelijke.

Uopdate fabrikant

Meer dan de helft geeft aan dat het updatebeleid van een fabrikant een belangrijk gegeven is bij het aankoopproces. Toch zegt 40% dat veiligheidsupdates niet doorslaggevend zijn bij het kiezen van een telefoon. Blijkbaar zijn er andere zaken zoals camera en accu die ook belangrijk zijn.

Header: Alvaro Reyes via Unsplash

Lees meer over:
AW Onderzoekt

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties