AW onderzoekt: de grootste providers en streamingdiensten in 2019

AW onderzoekt: de grootste providers en streamingdiensten in 2019

We hebben het onderzocht dus het is waar!

Dat klopt natuurlijk niet helemaal, want de lezer van Androidworld is niet de doorsnee inwoner van Nederland of België. Toch vertegenwoordigen jullie wel een belangrijke groep, want de lezers van Androidworld hebben een bijzondere interesse in Android, smartphones en tech in het algemeen. Ook zijn jullie een grote groep, want elke maand worden er miljoenen pagina's gelezen op Androidworld.

Daarom zijn de antwoorden die jullie geven op onze vragen zo belangrijk. In deze reeks artikelen delen we een aantal van onze resultaten resultaten met jullie. Je leert alles over de populariteit van providers, mobiele datapakketten en streaming.

Providers

Elk jaar vragen we jullie tijdens een van onze onderzoeken welke provider jullie gebruiken. Dit jaar kwam daar de volgende resultaten uit. Je ziet hieronder telkens hoeveel procent van de lezers die deelnamen aan het onderzoek klant zijn bij een bepaalde provider.

Providers 2019

Als we de cijfers vergelijken met die van vorig jaar zien we dat de grote drie allemaal marktaandeel verloren hebben. Vodafone heeft met een afname van 0,4% de schade beperkt weten te houden. KPN verliest 1 procent maar T-Mobile gaat er 2,3 % op achteruit.

Wat opvalt is dat veel MVNO's marktaandeel hebben gewonnen. Een MVNO is een provider zonder eigen netwerk. Ze huren daarvoor capaciteit op de bestaande netwerken. Hollands Nieuwe groeit 1,5 %, Lebara gaat van 0,6% naar 1,5% en Simyo gaat van 3,4% naar 5,2% en is daarmee de winnaar. Deze groei kunnen we toewijzen aan de jongere groep lezers, want die kiezen sneller een MVNO in plaats van een traditionele provider. Hollands Nieuwe haalt zijn winst dan weer uit een groep lezers die ouder is dan 25 jaar.

Mobiele data

Het aantal GB's die je kunt verbruiken was altijd een argument om over te stappen naar een andere provider. Ook dit jaar hebben we daar weer een aantal vragen over gesteld.

Data 2019

Van de ondervraagden heeft 6,4 % een unlimited-abonnement waarbij ze zich geen zorgen hoeven te maken over het verbruik.

Wanneer we de data vergelijken zien we dat de bundels groter zijn geworden. De bundel met 2 GB is met 5% gestegen, 5 GB is met 2,5% gestegen en de klapper is 'meer dan 20 GB', want die bundel steeg van 1,9% naar 6,3%. grote databundels zijn dus duidelijk steeds meer in trek bij de Androidworld-lezers.

Heb je genoeg data?

Wat tegelijk opvalt is dat meer mensen aangeven dat ze te weinig mobiele data in hun bundel hebben (12,1% t.o.v 16,1% in 2018). Daaruit kunnen we concluderen dat het verbruik van data opnieuw gestegen is. De grotere databundels zoals we ze hierboven noemden, bevestigen dat nog eens.

Overigens is het wel belangrijk om te vermelden dat enkele providers het aantal GB's per abonnement zelf al heeft verhoogd waardoor databundels op een natuurlijke wijze stijgen. Zo heeft een flink aantal mensen een ruimere bundel dan het jaar ervoor zonder over te stappen of een duurder abonnement aan te schaffen.

Streaming

Die data die onze lezers verbruiken, wordt voor een stuk ingezet om muziek of series te streamen via streamingdiensten. We vroegen jullie ook welke diensten jullie gebruiken en daar kwam deze tabel uit.

Streaming 2019_goed

Uit eerdere metingen weten we dat Amazon Prime gegroeid is. Daarnaast is dplay een verrassende nieuwkomer en Film 1 moest het afgelopen jaar de helft van zijn marktaandeel onder lezers van Androidworld inleveren.

Disney+ in Nederland

Wat verder in deze lijst opvalt, is het hoge percentage voor de nieuwe dienst, Disney+. Daar is een duidelijke verklaring voor, want Disney+ heeft namelijk een heleboel Nederlanders gratis toegang gegeven in de periode waarin de app werd getest.

Belangrijk is wel dat deze gegevens zijn verzameld voordat de dienst officieel werd gelanceerd in Nederland, vandaar dat het percentage nog zo hoog is. Ondertussen hebben een deel van de gratis gebruikers hun abonnement weer stopgezet. In de resultaten van onderstaande poll merk je dat 35 procent van de Androidworld-lezers die Disney Plus hebben getest abonnee zijn gebleven.

Disney

Meer dan 40% van de mensen die in de testperiode een account hebben gemaakt zijn daarna weer afgehaakt. We kunnen dus concluderen dat op dit moment ongeveer 7% van onze lezers momenteel betaalt voor Disney+. Disney+ is recent wel gehacked waardoor de gegevens van duizenden accounts zijn 'misbruikt'. Dat nieuwsfeit heeft de populariteit van de dienst mogelijk geschaad.

Lees meer over:
AW Onderzoekt

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties