Apple krijgt kritiek van privacyorganisaties door de uitstel van een nieuwe privacyfunctie voor iOS. Het bedrijf reageert in een open brief en het neemt daarbij volop Facebook in het vizier.
Apple kritisch over Facebook
Als antwoord op kritiek van privacyorganisaties als Human Rights Watch en Electronic frontier Foundation heeft Apple in een open brief opmerkelijk genoeg uitgehaald naar Facebook. Volgens de iPhonemaker negeert het bedrijf de privacy van gebruiker en doet het dat met steeds meer van zijn producten, dat meldt Bloomberg dat een gedeelte van de open brief publiceert.
“Facebook en anderen gebruiken daarentegen een heel andere aanpak voor doelgerichte reclame. Ze groeperen gebruikers niet alleen in kleinere segmenten, maar ze gebruiken ook gedetailleerde gegevens van je browseractiviteit voor doelgerichte reclame. Facebook-mensen hebben het ook duidelijk gemaakt dat het hun doel is om zoveel mogelijk gegevens te verzamelen met zowel first-party-producten als producten van derden, en zo ontwikkelen ze een gedetailleerd profiel van gebruikers waar ze dan geld uitslaan. Ze blijven de privacy van gebruikers negeren en de strategie breidt zelfs uit in steeds meer van hun producten.”

Beschuldigende vingers
Privacyorganisaties waren eerder niet opgezet met Apples beslissing om een nieuwe privacyfunctie voor iOS uit te stellen tot 2021. Het ging om een nieuwe machtiging waarbij gebruikers expliciet de toestemming moeten geven aan apps alvorens die hun gegevens kunnen gebruiken voor advertentiedoeleinden. De feature werd aangekondigd als deel van iOS 14, maar werd daarna uitgesteld. Apple wilde zo appontwikkelaars meer tijd geven om hun apps aan te passen aan de verandering.
Gerelateerde artikelen
Facebook reageerde al bij Bloomberg op de uitspraken van Apple. Volgens het bedrijf wijst Apple naar concurrenten om zo de aandacht af te leiden van zijn eigen problemen. Het bedrijf van CEO Mark Zuckerberg beschuldigt Apple er ook van dat het zijn dominante marktpositie misbruikt om zelf gegevens te verzamelen over gebruikers en concurrenten ervan te weerhouden om het zelf te doen.
Afbeelding: jdlasica, CC BY 2.0