In een gedeelte van België gaat de politie harder optreden tegen smartphonegebruikers achter het stuur. Mensen die een mobiel apparaat gebruiken tijdens het rijden, riskeren nu een onmiddellijke intrekking van het rijbewijs. Dit moet ervoor zorgen dat de aanzienlijke toename van het aantal smartphonegebruikers achter het stuur drastisch naar beneden gaat.
Eén op de vier gebruikt smartphone tijdens het rijden
Uit een Europese enquête blijkt dat één op de vier Belgische bestuurders zijn of haar smartphone gebruikt tijdens het rijden. Het zal hierbij gaan om het lezen of versturen van berichten. Eén op de zes bestuurders zal nog bellen, met zijn of haar smartphone aan het oor, achter het stuur. Volgens het Openbaar Ministerie Parket Oost-Vlaanderen is het gebruik van mobiele apparaten tijdens het rijden, en de ongelukken die hieruit voorkomen, dan ook enorm toegenomen. Met de nieuwe maatregelen willen zij hier iets tegen doen.
Intrekken rijbewijs
Het Openbaar Ministerie van Oost-Vlaanderen meldt daarbij dat acht procent van de dodelijke gevallen in het verkeer verband houdt met het gebruik van de smartphone achter het stuur. Zo blijkt uit een enquête van Vias Institute, een onafhankelijk kennisinstituut dat onderzoek doet naar mobiliteit en verkeersveiligheid. Dit zal naar schatting inhouden dat er zo’n 4600 ongevallen per jaar zouden ontstaan, waarvan een vijftigtal met een dodelijke afloop.
Om deze reden is de Vlaamse Stichting Verkeerskunde een nieuwe én grootschalige campagne gestart om mensen erop te attenderen geen smartphone of andere mobiele apparaten te gebruiken tijdens het rijden. Het Openbaar Ministerie Oost-Vlaanderen neemt ook deel aan deze actie en komt daarom met nieuwe richtlijnen en maatregelen. Hierin staat het volgende: ”Wie een mobiel apparaat gebruikt tijdens het rijden, zonder dat het in een daartoe bestemde houder bevestigd is, riskeert de onmiddellijke intrekking van het rijbewijs voor de duur van acht dagen.” Eerder werden er in België al hoge boetes opgelegd voor smartphonegebruikers achter het stuur.
Wanneer gaan de nieuwe maatregelingen in?
De nieuwe maatregelingen worden op dit moment al toegepast. Zo blijkt onder andere uit een artikel van het dagblad De Morgen. Hierin staat dat een 39-jarige man zijn rijbewijs moest afgeven na het gebruik van een smartphone achter het stuur. In Nederland krijgen smartphonegebruikers achter het stuur momenteel boetes opgelegd. Zo krijg je voor handheldbellen in de auto op dit een boete van 350 euro.
Gebruik jij je smartphone tijdens het rijden? Vind jij de maatregelen in België nu streng genoeg? En vind jij dat je in Nederland ook je rijbewijs in zou moeten inleveren na het gebruik van een smartphone achter het stuur? Laat het weten in de comments onder dit artikel.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Ze letten ook niet echt goed op.
Nog niet zo lang geleden zette een politieman merkt zijn wagen de snelweg gedeeltelijk af, omdat er een ongeluk gebeurde was.
1 naderende automobilist let niet goed op (appen?),en klapt op de politie auto. 5 achter hem rijdende auto’s klapten er vervolgens ook bovenop.
Hoe dom kunnen ze zijn.
De telefoon mag alleen in een houder gebruikt worden, en niet worden bediend tijdens het rijden.
Je mag tijdens het rijden niets vasthouden, anders krijg je een dure bekeuring, maak je het nog bonter, dan krijg je artikel 5 aan je broek met een verplichte emg cursus van minstens 1400 euro.
En doe je dat niet, dan raak je je rijbewijs kwijt.
Maar de fietsers moeten ook een bekeuring van 90 euro krijgen.
Heel goed aanpakkende die bende! Wedden dat iedereen dan wel in eens kan voldoen aan de regels xD
Ik zet mijn mobiel op de Bluetooth van de auto bellen kan altijd van af stuur. Appen dan wachten ze maar tot ik er ben zo was het in het verleden ook. Altijd bereikbaar ik moet er om lachen ze zitten altijd allemaal op media kanalen te kijken waar je ook bent. En dat is meestal onzin allemaal. Vaak ook nog fake news.
Een variant hiervan zou al goed begin zijn
Eerste keer boete en 6 maand opzegging
Tweede keer 1 jaar derde 3 etc. Zijn genoeg mensen die denken. Dit telefoontje levert me meer op dat die bekeuring. Ze zouden dit met snelheidsovertredingen ook mogen toepassen.
Sommige mensen denken dat (anders dan hun medemensen) zij wel kunnen appen achter het stuur, omdat zij het veilig doen. Dat is natuurlijk een grote zelfoverschatting. Die zelfoverschatting kan levenslang verdriet opleveren voor anderen. Daarom is wat mij betreft deze maatregel terecht.
In de houder als navigatie en verder af en toe eens als ik stil sta voor een stoplicht.
Maar als de smartphone in een vaste houder zit ben je dus safe blijkbaar want anders zou men ook het gebruik van de radio moeten verbieden….?
Smartphone mag zelfs niet meer naast je op de passagierszetel liggen in dat landsgedeelte…
En we hebben het weer over de fietser! En waar wordt de impact van de schade door de fietser gebagatelliseerd ?? (Die aopende fietser wordt er bij gehaald door Katty en de appe staat niet toe dat mijn reactie een niveau dieper zit)
Als het over boetes en appen in de auto gaat wordt altijd die fietser weer opgehaald. Er staat een olifant in de kamer maar niemand ziet hem.. Want als appen achter het stuur niet mag, dan moet ook die fietser aangepakt worden.
Nogal wiedes dat die aangepakt moet worden, maar daar ging het niet over.
Helemaal eens. Gisteren ook weer een bijna botsing. Kon nog net op tijd remmen.
En betrapte fietsers mogen wat mij betreft ook hun rijbewijs inleveren. Of (in geval nog geen rijbewijs) ook een jaar of 2 extra wachten voordat ze mogen begínnen aan hun rijbewijs
En waar wordt er recht gepraat over appende automobilisten? Die worden terecht zwaarder beboet en meerdere mensen hier (waaronder ik) zijn van mening dat de straffen (en pakkansen) veel hoger moeten. Dat zal niemand weerleggen. Neemt niet weg dat appende fietsers ook een groot probleem zijn die we niet moeten bagatelliseren met opmerkingen als ‘ze kunnen bijna geen schade aan anderen berokkenen’
Sja, en altijd wordt die appende fietser weer heel groot gemaakt. Maar al die automobilisten die met de telefoon op het stuur aan het rijden zijn geven mij als fietser grote zorgen. Ik ben al enkele keren bijna getorpedeerd door een appende automobist, zo iemand die op een eenrichtsweg ineens aan zijn linkerkant zit. Dat is waar ik fiets en waar deze persoon met 50 of soms harder aan komt…, recht op mij af.
Maar owee die appende fietser, daarvoor moeten aaaaaallll die automobilisten uitwijken. Wat een slap gelul is dat zeg, de impact van een appende chauffeur is veel groter en toch proberen we dat weer recht te praten.
De automobilist die ik later weer tegenkom (in de winkel of zo) spreek ik aan op zijn gedrag en dan overdrijf ik een beetje over mijn 3 maanden durende revalidatie die ik door zo iemand heb moeten volgen.
Als je ziet hoe vaak buschauffeurs moeten uitwijken voor appende fietsers of dat automobilisten schade oplopen om te moeten uitwijken, mogen ze bij fietsers ook wel strenger optreden. Pak dan gelijk die klote wielrenners mee
Wat mij betreft mogen ze die regel ook uitbreiden naar fietsers etc. Je zal maar eens de ouder zijn van een kind dat door zo’n appende bestuurder aangereden wordt. Ik snap b.v. ook niet hoe je geconcentreerd kan rijden als je radio loeihard staat. Je hoort dan ook de hulpdiensten niet meer aankomen.
Safe is een groot woord. Ze kunnen zich altijd nog beroepen op artikel 5 verkeerswet waar je geen gevaar of hinder voor anderen mag veroorzaken. Of dat nu komt door je radio bedienen, krantje lezen of met je foon in de houder spelen, maakt dan niet uit.
Dus als je op de weg wat slingert door te whatsappen op je telefoon in de houder, krijg je al een artikel 5 aan je broek waarbij boetes worden bepaald door een rechter.
Ik gebruik mijn telefoon nooit tijdens het rijden alleen voor te navigeren en het geluid gaat uit. Maatregelen zijn nooit streng genoeg mensen blijven toch wel appen ?.
Alles af pakken wat ze zeer doet (dus ook phone) plus nog hogere boetes