Naar content
Trending apps
  • Inbox by Gmail

  • Maps: Navigatie en OV

  • WhatsApp Messenger

  • Messenger

  • Facebook

Trending games
  • Minecraft Earth

  • Dr. Mario World

  • Harry Potter: Wizards Unite

  • Breaking Bad: Criminal Elements

  • The Elder Scrolls: Blades

Trending smartphones
  • Samsung Galaxy Note 10 Lite

  • Realme X2 Pro

  • Moto G8 Plus

  • Samsung Galaxy A51

  • Samsung Galaxy S10 Lite

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S6

  • Samsung Galaxy Tab A 10.5

  • Samsung Galaxy Tab S4

  • Samsung Galaxy Tab S3 9.7

  • Asus Zenpad 3S 10

Totaalverbod?

Onderzoek: appen met telefoon in autohouder is net zo gevaarlijk (+poll)

· 13 januari 2020

Of je nu in de auto appt met de telefoon in je hand of in de houder, beide hebben gevolgen voor je rijgedrag. Dat laatste is in Nederland nog altijd toegestaan.

Telefoon bedienen in de auto

We weten allemaal dat het bedienen van een telefoon tijdens het autorijden je afleidt van het verkeer. Uit onderzoek van de SWOV, een stichting die onderzoek doet naar de verkeersveiligheid, blijkt nu dat het niet uitmaakt of je de telefoon vasthoudt of gebruikt als deze in een houder geplaatst is. In beide situaties heeft appen gevolgen voor je rijgedrag. Dat meldt NOS.

We weten ook allemaal dat je tijdens het autorijden geen mobiele telefoon mag vasthouden. Je riskeert hiermee namelijk een boete van 240 euro. Het is in Nederland wel toegestaan om je telefoon te bedienen als deze in een houder zit. Bijvoorbeeld als je navigatiesysteem vraagt een alternatieve route  te accepteren. Ook mag je spraakbediening gebruiken.

Auto bellen

Meer slingeren op de weg

Volgens de resultaten van het onderzoek leidt appen achter het stuur ertoe dat automobilisten meer gaan slingeren en minder in hun spiegels kijken. Hierbij maakt het dus niet uit of de telefoon in de hand vastgehouden wordt of in een houder zit. Daarnaast heeft de telefoon in de houder volgens het onderzoek nog een nadeel: "Automobilisten die hun smartphone in de houder bedienen kijken bovendien vaker naar hun scherm dan wanneer ze de telefoon in hun hand houden." Hierbij is er geen verschil geconstateerd tussen mannen en vrouwen en tussen jongeren en ouderen.

Volgens de SWOV geeft het verbod op het vasthouden van een telefoon achter het stuur een verkeerd signaal naar weggebruikers want ze zouden ten onrechte kunnen denken dat het gebruik van de telefoon in de houder veiliger is. De SWOV ziet dus liever dat de bestaande wetgeving wordt aangepast maar daarvoor moeten de verschillen tussen 'handheld en handsfree' nog wel extra onderzocht worden.

Totaalverbod niet aan de orde

Een woordvoerder van minister Van Nieuwenhuizen geeft aan dat een totaalverbod niet aan de orde is: "Het is levensgevaarlijk om te appen achter het stuur, ook met je telefoon in een houder. Een navigatie-app kan je wijzen op een omleiding of ongeval, dat is goed voor de verkeersveiligheid en de doorstroming."

Het ministerie van van Infrastructuur zit met smartphonefabrikanten en appontwikkelaars om tafel om afspraken te maken over het bedienen van een telefoon zonder hierbij afgeleid te worden. Daarnaast vraagt het ministerie werkgevers afspraken met hun werknemers te maken over bellen en appen in auto.

Poll

Wij zijn benieuwd jullie van een totaalverbod vinden. Daarom hebben we deze tussentijdse poll aan het artikel toegevoegd. 

De nieuwste artikelen over WhatsApp Messenger

WhatsApp is de tweede niet-Google-app met 5 miljard downloads

WhatsApp-tip: zo laat je de Google Assistent je appjes voorlezen

'WhatsApp zet advertenties tijdelijk in de ijskast'

WhatsApp: 8 tips voor optimale beveiliging en fraudebescherming

Opgelet: Nederlandse WhatsApp-fraudeurs stelen je geld met nieuwe truc

Spelfouten, taalfouten of inhoudelijke fouten ontdekt? Stuur dan een mailtje naar de auteur van dit artikel!

Reacties (28)
Bezig met laden van reacties...