• Samsung Galaxy Z Flip

• Samsung Galaxy Note 10 Lite

• Samsung Galaxy S20 Ultra

Deze review is geschreven door gastredacteur Eric Oosterbeek. Hij is oprichter van IDeas in Motion, een bedrijf dat anderen bijstaat in nieuwe ontwikkelingen met betrekking tot ICT, bijvoorbeeld het werken "in the cloud". XiiaLive is een app die je toegang biedt tot een grote keur van internet muziek stations. De app laat je zoeken en kiezen uit een keur van ruim 50.000 radiostations die keurig op genre zijn ingedeeld.

Als je Winamp zegt, dan weet iedereen waar je het over hebt. Van Shoutcast hebben minder mensen gehoord. Shoutcast is een online radio-dienst van Nullsoft (maker van Winamp) die iedereen in staat stelt om gratis een eigen webradio te maken. De XiiaLive-app voor Android wordt gezien als de enige voor ontvangst van Shoutcast. Er wordt zelf al gezegd dat Nullsoft XiiaLive heeft opgekocht. De app zelf is helder en duidelijk, het streamt online radiostations en muziek. Kies het genre waarvan je houd en selecteer het station waar je naar luisteren wilt. Als menig MP3-speler blijft het keurig op de achtergrond doorspelen en vraagt maar erg weinig geheugen. Meerdere audioformaten kunnen worden afgespeeld, waaronder: aac+, m3u, pls, mp3, mp4, mp4a en mpeg. Ook tijdens een oproep gedraagt de app zich netjes door het geluid te dempen. De geluidskwaliteit is afhankelijk van het station. Maar de meeste stations hebben een goede bitrate om lekker te kunnen genieten van jouw favoriete muzieksoort. De app heeft ook een eigen volume instelling middels een flinke slider zodat je het eenvoudig zachter kunt zetten wanneer dat gewenst is.

De XiiaLive-app is uitermate geschikt om naar playlists van anderen te luisteren. Het is snel en eenvoudig. Een hele mooie feature is de instelbare timer met eveneens instelbare fade-out. Nog een mooi liedje tijdens het slapen gaan die heel langzaam wegzakt. Het werkt op zowel UMTS en uiteraard met WiFi. Met breedband mobiel zul je echter wel heel wat dropouts meemaken. Zeker in gebieden waar je slechts tot 3,2 Mbit ter beschikking hebt is het niet aan te raden om OTA te luisteren. XiiaLive is een aanrader voor mensen die hun smartphone als achtergrondmuziek willen laten draaien. Ook kun je middels een eigen playlist en broadcast op iedere locatie jouw muziek laten horen. Wat mij betreft een toppertje die een volledig eigen niche heeft in het aanbod van muziek dat via internet verkrijgbaar is. XiiaLive is op externe SD te plaatsen.
Versie:2.0.1
Prijs:gratis
Getest op:Samsung Galaxy S (2.2)