• Samsung Galaxy Note 10 Lite

• Samsung Galaxy A51

• Samsung Galaxy S10 Lite

App review: Scott Pilgrim the App, comic op je telefoon

· 25 augustus 2010

'Scott Pilgrim is dating a high schooler!'. De eerste zin van de graphic novel-serie van artiest Brian Lee O'Malley. De populariteit van deze zwart-wit-serie over de 23-jarige Canadees Scott Pilgrim bereikt momenteel een nieuw hoogtepunt. Aangezien deze maand de film (met in de hoofdrol Michael Cera) in première ging én er een spel voor de Xbox en PlayStation uit is gekomen, leek het uitgever HarperCollins een mooi moment om de stripserie in app-formaat uit te brengen. Gelukkig is de applicatie niet zo maar een kopietje van de graphic novel: er is duidelijk werk gestoken in deze 'awesome' app!

Comic in een app

Het verhaal is wel wat apart te noemen. Het komt er op neer dat Scott verliefd wordt op een meisje, maar haar zeven kwaadaardige exen moet verslaan om bij haar kunnen zijn. Nou, klink leuk toch? HarperCollins heeft er duidelijk werk van gemaakt om de applicatie een eigen stijl te geven.

Zo is het lezen van de strip niet een kwestie van plaatje naar plaatje scrollen, maar gaat het overschakelen naar het volgende beeld met een mooie animatie. Het leuke hiervan is dat je bijvoorbeeld inzoomt op de belangrijke details en hierdoor wat meer in het verhaal wordt gezogen. Om het verhaal nóg spannender te maken zijn er zelfs (bij een paar scènes) geluids- en trileffecten toegevoegd! Bij het voor de eerste keer opstarten wordt het volledige album gedownload en op je SD-kaart gezet. Bij de lite-versie was dat niet het geval en ik had het idee dat de kwaliteit van de tekeningen wanneer er op een enkel detail werd ingezoomd ook wat slechter was. Op onderstaande demovideo kun je zien hoe Scott Pilgrim the App applicatie werkt.

Extraatjes

Om het lezen nóg spannender te maken heeft HarperCollins een aantal extraatjes in de applicatie verwerkt. Zo kun je content vrijspelen door hints te volgen. Het gaat hier onder andere om schetsen van karakters uit de boeken. Verder kun je ook nog je leeservaringen delen met andere fans middels het 'comments'-tabblad. Je kunt een eigen profiel aanmaken met als avatar één van de karakters uit de boekenserie en commentaar geven of berichten achterlaten voor andere lezers. Overigens kun je tijdens het bekijken van de verschillende scènes ook een screenshot delen met je vrienden, door 'm bijvoorbeeld als mail te versturen.

Wanneer je er niet helemaal zeker van bent of het verhaal (of de tekenstijl) je aanspreekt, kun je eerst de lite-versie van de applicatie proberen. Je kunt dan het eerste hoofdstuk gratis uitproberen. De volledige apps zijn vrij prijzig; ze kosten 3,49 pond per stuk. De applicatiesversies van de albums zijn echter wél een stuk goedkoper dan de boekvorm. De comic-applicatie zit leuk in elkaar en geeft het verhaal echt wat extra's. Een aanrader voor die-hard fans, maar ook voor nieuwkomers in het genre!
Versie:1.0
Prijs:Gratis lite-versie met eerste hoofdstuk
Getest op:Google Nexus One (2.2)