In gesprek met Samsung
De media en de bedrijven waarover deze media schrijven moeten een goede verstandhouding hebben. Daarvoor zal een bedrijf de media zo goed mogelijk inlichten en de media een bedrijf benaderen wanneer er vragen zijn. Helaas blijven deze contactmomenten vaak steken op een algemeen persbericht of een ‘daar kunnen we nu nog niks over zeggen’-antwoord. Om eens wat dieper op de zaken in te gaan organiseren de bedrijven dan sessies met media om een aantal onderwerpen te bespreken en daarover van gedachten te wisselen.
We deden dat eerder met Nokia in Helsinki en Londen en deze keer gingen we in gesprek met Samsung. Sinds een aantal maanden heeft Samsung het pand in Delft (naast de IKEA) verlaten en zijn intrek genomen in een pand op Schiphol. Het is een mooi doorzonkantoor met een grote kantine en ruime frisse werkplekken. Een selecte groep van vier journalisten waar wij er een van waren kregen de gelegenheid om met Gerben van Walt Meijer, Marketing Manager Mobile, Gert-Jan ter Haar Technical Product Manager Mobile, Michiel Dijkman en Cella Sin beide van PR en Communicatie te spreken.
Samsung in de smartphonemarkt
Een van de onderwerpen waar we het deze ochtend over gehad hebben is de markt waarop Samsung Mobile zich beweegt. Gerben van Walt Meijer trapt af door de zeggen dat de nieuwe Wet Financieel Toezicht zeker zijn effect heeft gehad op de markt. Volgens Samsung heeft het mensen wat onzeker gemaakt omdat een ‘enge’ instantie als BKR nu over de schouder meekijkt. Men heeft gezien dat de markt voor toestellen met een abonnement een flinke daling doormaakt en dat de losse toestellen-verkoop is aangetrokken.
‘Door de nieuwe wet is het veel inzichtelijker geworden wat iemand binnen een contract aan een smartphone uitgeeft’ zegt Gerben van de Walt Meijer. Deze bewustwording zorgt er dus voor dat minder mensen kiezen voor een abonnement met toestel en er meer smartphones in het middensegment gekocht worden omdat deze betaalbaar zijn en vaak goed presteren. In dat segment wil Samsung scoren met zijn toestellen uit de A-serie zoals de Samsung Galaxy A6 en A7. Daaronder heeft Samsung onlangs weer twee toestellen uit de J-serie gelanceerd. Lager zal het merk niet gaan want het wil wel Samsung-kwaliteit blijven leveren en dat gaat niet met een toestel van onder de 100 euro. Voor de Nederlandse markt is het dus belangrijk dat Samsung een aantal producten heeft rond de grens van €250. Daaronder is een abonnement namelijk geen lening en zal er namelijk een BKR-toetsing volgen.
Samsung heeft de afgelopen maanden moeten toestaan dat het marktaandeel iets geslonken is ten gunste van een concurrent als Huawei. Daarnaast komen er steeds meer nieuwe en sterke merken bij. Wanneer het gaat om het marktaandeel zijn Gerben en Gert-Jan het met ons eens dat meer concurrentie voor iedereen beter is. ‘Het is eigenlijk niet goed dat er twee merken zijn (Apple en Samsung) die de markt grotendeels bepalen’. Samsung verwelkomt de Xiaomi’s en Nokia’s dus wel op de markt maar stiekem zullen ze het slinkende marktaandeel niet leuk vinden.
Wat de toekomst van de markt betreft zal het allemaal een stuk leuker worden. De opkomst van de kunstmatige intelligentie en de vouwbare schermen gaan ervoor zorgen dat ook Samsung zich op meerdere fronten kan gaan profileren en dat de strijd niet alleen op camera- en beeldschermgebied gaat plaatsvinden.
Bixby
Over kunstmatige intelligentie gesproken, de naam Bixby viel veelvuldig tijdens het gesprek. Samsung gelooft nog steeds heilig in de eigen persoonlijke assistent die (nog) maar niet echt van de grond wil komen. Dat komt in Nederland en België vooral door de taal, Bixby is namelijk nog niet in het Nederlands te gebruiken.
Op de vraag waarom het bedrijf kiest voor Bixby en niet gewoon voor Google Assistent zegt Gert-Jan ter Haar: “Bixby is eigenlijk meer dan Google Assistent”. De eigen digitale assistent is namelijk zo diep geïntegreerd in het eigen ecosysteem dat het zelfs opdrachten kan uitvoeren waar de Google Assistent nooit aan toe zal komen. Het ecosysteem van Samsung is natuurlijk best groot want het bedrijf maakt ook wasmachine’s, televisies en dergelijke.
Een product met Bixby dat onlangs aangekondigd werd is de Galaxy Home die tijdens ons gesprek ook op tafel stond. Het is echt een enorm apparaat dat je niet zomaar even in een hoekje zet zoals de Google Home. Het apparaat zal een prominente plek gaan innemen in een interieur. Samsung wil dat ook omdat er volgens hen de behoefte is aan een slimme speaker met een goed geluid. Apparaten met Bixby die net zoals de Google Home Mini voor minder dan €50 verkocht worden hoeven we van Samsung dus niet te verwachten.
Ik moet zeggen dat ik wel onder de indruk was van het geluid. De Galaxy Home heeft speakers rondom die via de app ook nog eens te richten zijn op een bepaald gebied. Helaas was het een prototype zonder de juiste software waardoor we Bixby niet konden testen. Of deze speaker ook naar Nederland zal komen is volgens de productmanager nog niet bekend. Natuurlijk was er ook de vraag wanneer Bixby in het Nederlands te gebruiken zal zijn. Ook daar wist men niets over te zeggen maar had ik wel het idee dat er iets in de lucht hing waarover niets gezegd mocht worden.
5G-netwerk
Een dergelijk gesprek als met Samsung is ook goed om eens samen te kijken naar de toekomst. Samsung maakt zich zorgen over de ontwikkeling van 5G in Nederland. “We lopen achter op landen als Italië.” zegt Gerben van de Walt Meijer. Dat komt omdat het veilen van de frequenties in Nederland is uitgesteld door het samengaan van T-Mobile en Tele2. Momenteel wordt er een advies opgesteld waar pas in het nieuwe jaar een beslissing op zal komen en dan moet alles nog starten.
Dan is er ook nog het probleem van de 3,2GHz-band waar Defensie gebruik van maakt en dat contract duurt tot 2026. In Nederland zou men dus een andere 5G-band moeten gaan gebruiken en dat is natuurlijk niet wenselijk. De verschillende partijen zijn nog steeds in overleg met Defensie om dit op te lossen. Samsung zelf is actief in gesprek met verschillende partijen maar zien het zeker nog niet gebeuren dat er in 2020 in Nederland 5G gebruikt kan worden. De impact van 5G op de consument zal wel kleiner zijn dan de impact die 4G had op het gebruik van smartphones in Nederland.
eSIM
Een tweede technologische vooruitgang is de eSIM. Hiermee wordt de sim-lade overbodig en kan het abonnement via software aan een toestel gehangen worden. Voor de fabrikant ideaal omdat er meer ruimte beschikbaar komt in het toestel en voor de provider is het ideaal omdat er minder handling vanwege de fysieke simkaarten. Toch is de laatste partij nog heel erg huiverig om de eSIM in te voeren. Daarvoor moet geïnvesteerd in de techniek en personeel en dat kost geld. Daarnaast hebben wij het idee dat de providers bang zijn voor verloop in het klantenbestand. Met een eSIM is het in principe makkelijker om snel (nog sneller) naar een andere provider te ‘hoppen’.
Samsung ziet het voordeel van de eSIM vooral voor de wearables. “Ideaal, een smartwatch met een eSIM, oordopjes in en je hebt geen smartphone meer nodig.” Inderdaad een aanlokkelijk idee. We blijven in het de producten die niet gaan komen want in het gesprek kwam ook naar voren dat Samsung Pay voorlopig niet naar Nederland zal komen. Hier liggen de banken weer dwars, het is ook altijd wat.
Wellbeing
Samsung is trots op de resultaten zie zijn behaald met de BoefProef-campagne van een aantal jaren geleden en ze zijn nu enthousiast over de Rij-mono-campagne. Waar veel bedrijven zich nu bezighouden met het welzijn van de consument doet Samsung dat natuurlijk al een tijdje. De app In-traffic Reply staat nu standaard geïnstalleerd op de Samsung-telefoons en men ziet het gebruik van de app stijgen. Binnenkort zal er ook een update komen waarmee je aan het einde van de rit ook kan zien wie er allemaal geprobeerd heeft om contact met je op te nemen.
Updates
Ten slotte zijn er natuurlijk de onvermijdelijke problemen rondom uit uitbrengen van updates ter sprake gekomen. Samsung is van ver gekomen maar doet het op dit moment (relatief) goed. In een onderzoek dat we onlangs op Androidworld gehouden hebben scoort Samsung goed al moeten we wel zeggen dat het daar dan vooral over de duurdere smartphones gaat.
Samsung zelf ziet ook dat het beter gaat. Het zit hem zelf in de transparantie en het duidelijk zijn naar je klanten toe. Het bedrijf doet meer aan informatievoorziening over de updates naar de gebruikers toe. Het blijft volgens Gert-Jan onmogelijk om alle toestellen voor een bepaalde periode maandelijks van updates te voorzien. Vaak is dat ook helemaal niet nodig en er zit een groot verschil tussen een versie-update en een beveiligingsupdate. Vroeger communiceerde men daar niet over en bleven de gebruikers met vragen zitten, door de transparantie zijn veel van deze vragen vaak al beantwoord.
AKG N700
Hebben we het dan helemaal niet over nieuwe producten gehad? Gelukkig wel, want we hebben nog heel even een nieuwe headset van AKG in onze handen gehad. Deze AKG N700 zal binnenkort uitkomen met een verkoopprijs van €349. Wat opvalt is dat Samsung een apparaat gaat voeren dat niet de eigen merknaam draagt. Enige tijd geleden heeft het bedrijf de Harman Kardon-groep overgenomen en daarmee merken als AKG en JBL in handen gekregen. De samenwerking met AKG was er al, eerder werden er oortjes van AKG bij een Galaxy-toestel geleverd. Je zou verwachten dat de naam AKG wat verder naar de achtergrond zou gaan maar het lijkt er niet op dat dat zo is.
Conclusie
Het was absoluut een goed gesprek met Samsung en zeker voor herhaling vatbaar. Hoewel er geen wereldschokkende mededelingen zijn gedaan is het goed om eens dieper in te gaan op een aantal onderwerpen.
App niet meer beschikbaar
com.samsung.intrafficreply
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Maar Gert-Jan ter Haar kon dus geen bevestiging geven dat Bixby in het Nederlands onderweg is??
Ah de broodjes zijn zo lekker daar op Samsung hoofdkantoor ?