Amazon heeft een eigen AI-chatbot ontwikkeld en hij heet Q. Het is een concurrent van ChatGPT en het is dan ook niet gebaseerd op dezelfde technologie. Amazon heeft er even over gedaan om de chatbot te ontwikkelen, mede omdat het wil zorgen dat het niet met teveel ‘hallucinaties’ komt (verkeerde antwoorden).
Amazon-chatbot Q
Q is een zakelijk ingestoken chatbot die alleen beschikbaar komt voor mensen met een AWS-account: Amazon Web Services. Het idee is dat je de chatbot kunt vragen om een mail voor je op te stellen, maar bijvoorbeeld ook wat moeilijkere vragen over integraties met Amazon Web Services of verzoeken om te programmeren. Het is dus voor zowel mensen die bijvoorbeeld op een klantenservice werken als mensen die IT-beheerder zijn of programmeur.
Het voordeel is dat je Q een beetje kunt aanpassen: je kunt het dingen voeden over jouw bedrijf, waardoor hij wat meer antwoord geeft op basis van de regels die gelden binnen jullie bedrijf. Op die manier is het dus een iets meer gepersonaliseerde chatbot en dat betekent dat hij wat meer als een collega optreedt, in plaats van slechts een koude chatbot. Wel moet je er een abonnement op nemen dat vrij prijzig is: 20 dollar per medewerker voor de wat eenvoudigere versie. Maar daarvoor krijgen bedrijven wel de garantie dat hun gegevens niet door andere bedrijven die Q gebruiken worden gezien.
Kunstmatige intelligentie
Amazon komt ook met een tweetal nieuwe chips die beter zouden zijn in het werken met kunstmatige intelligentie. Kortom, nu zijn echt alle grote bedrijven bezig met AI en dat betekent dat we in 2024 nog veel meer toepassingen zullen gaan zien. Zeker nu we ook wat vaker zakelijke toepassingen zien.
Zou jij graag AI-chatbots gebruiken om je werk te doen? Laat het nu achter in de reacties bij dit artikel.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten