Onderzoek: aankopen met smartphone steeds populairder

Onderzoek: aankopen met smartphone steeds populairder

Online shoppen met je smartphone

Het aantal consumenten dat aangeeft minimaal één keer per maand een algemeen product aan te schaffen via de mobiele telefoon ligt momenteel op 40%. Dat zijn aankopen waarbij ook de betaling van de aankoop via de smartphone afgerond wordt. Ten opzichte van vier jaar geleden is dat bijna aan verdubbeling. Het onderzoek van Telecompaper richt zich op de periode tussen juli 2015 en juli 2019.

Telecompaper heeft voor het onderzoek onderscheid gemaakt tussen algemene producten (kleding, boeken, cadeaus et cetera) en producten die specifiek bedoeld zijn voor gebruik op of met mobiele telefoons, zoals apps en muziek, maar ook accessoires zoals hoesjes, screenprotectors en headsets.

Foto's van de oortjes in gebruik

Algemene producten

Consumenten die af en toe – één keer per half jaar of heel jaar – een aankoop via de smartphone doen, doen dat vier jaar later iets vaker. Er zijn nu iets meer consumenten die aangeven ééns per half jaar een aankoop te doen (20%) dan één keer per jaar (12%), maar in totaal is het, net als in juli 2015, nog altijd 32 procent. De verdeling stond toen voor beide categorieën nog op 16 procent. Het percentage van consumenten dat aangeeft nooit een aankoop te doen via de smartphone, daalde in die periode van 47 procent naar 33 procent.

Smartphone-accessoires en apps

Het percentage consumenten dat regelmatig - minimaal ééns per maand - via hun smartphone een product aanschaffen dat specifiek bedoeld is voor gebruik op of met een smartphone, is in de vier jaar gestegen van 21 procent naar 28 procent. In 2015 gaf 45 procent van de van de consumenten aan dat ze nooit een product voor hun smartphone via de mobiele telefoon kochten. Inmiddels is dat percentage gezakt naar 28%.

design backcover Samsung Galaxy Note 10

De consumenten die wekelijks via de telefoon iets kopen, vertonen de grootste stijging. Dat percentage is in vier jaar verdriedubbeld naar 9%. Op het gebied van producten voor gebruik op de smartphone is die stijging aanzienlijk minder sterk: 6 procent in juli 2019 tegenover 4 procent in juli 2015.

Hoe vaak kopen jullie een product via de smartphone? Laat het weten in de reacties.

Lees meer over:
Algemeen

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties