34 procent van de Nederlanders heeft tenminste 300 euro zelf direct betaald aan zijn smartphone. Het gaat dan om de eenmalige bijbetaling die je bij de aanschaf van een smartphone bij een nieuwe abonnement doet. Wel verstandig om te doen, want anders riskeer je een BKR-registratie. Maar er komen meer interessante bevindingen uit het onderzoek van Telecompaper.
Apple versus Samsung
In een panel dat werd gehouden over het eerste kwartaal van 2022 komt naar voren dat vooral jongeren vaak veel bijbetalen om een telefoon te kopen. 42 procent van de Nederlanders tussen 18 en 24 jaar heeft meer dan 300 euro betaald voor hun telefoon.
Ook Apple-gebruikers zijn al snel wat eigen geld kwijt: dat bedrijf heeft überhaupt geen nieuwe smartphones beschikbaar die minder dan 300 euro kosten, waardoor 48 procent meer dan 300 euro bijbetaalde. Bij Samsung ligt dat heel anders: 22 procent betaalde meer dan 300 bij: 45 procent van de Samsung-gebruikers betaalt minder dan 100 euro bij. De goedkoopste Apple (iPhone SE) kost meer dan 500 euro, terwijl de goedkoopste Samsung (Galaxy A03) maar 150 euro kost.
Bijbetalen voor een toestel
Je kunt natuurlijk altijd meer bijbetalen voor je toestel: zo legde 10 procent van de Nederlanders 700 euro of meer bij voor een mooie nieuwe smartphone. 8 procent zat tussen de 500 en 700 euro, met 16 procent tussen de 300 en 500 euro. Ongeveer eenderde heeft minder dan 100 euro gespendeerd bij het aangaan van een abonnement met smartphone. 16 procent betaalde zelfs minder dan 50 euro en nog eens 16 procent zat tussen 50 euro en 100 euro in.
Ouderen lijken het minst te geven om een luxe, dure smartphone of krijgen deze wellicht op een andere manier (bijvoorbeeld van een kleinkind dat op zijn telefoon is uitgekeken of kan verlengen): 34 procent van de mensen boven 68 betaalt 100 euro minder bij voor zijn smartphone.
Telecompaper geeft aan dat over vier jaar genomen opvalt dat Nederlanders steeds vaker meer dan 300 euro bijbetalen aan hun toestel. In 2019 was het 24 procent versus 34 procent in 2022.
Hoe zit dat bij jou? Leg jij wat bij als je een abonnement afsluit en zo ja, hoeveel? Laat het nu achter in de reacties onder dit artikel.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Ik koop al jaren sim only en bepaal zelf welk toestel ik koop. Ben je goedkoper uit.
Mijn huidige OnePlus 8 Pro twee jaar geleden met abonnement gekocht. Toestel in één keer afbetaald (was destijds 100 euro goedkoper dan los kopen). Maandelijkse kosten zijn daardoor een stuk lager en ouders die ook klanten zijn van T-Mobile voor de extra korting.
Nokia x 20 gekocht net voor dat ze de prijzen gingen verhogen ik heb hem voor270 euro meer geef ik er niet aan uit en mijn abbo per maand is 14 euro 150 bel minuten en 5 gb internet. Hoe goed koop wil je het hebben. Ik heb ook android 12 128gb en 8 ram.
Wat dacht je van samsung a52s a 348 euro gekocht en een youfone (snel 4g kpn netwerk) sim only abonnement voor 2 jaar met onbeperkt bellen en 5gb data voor 10 euro per maand.
Daarom even 3 maanden wachten op een nieuw model. Mijn contract bij T-Mobile loopt juni af maar ik mocht in april al verlengen. Een Samsung s22 ultra 128 GB moest ik bijna 300 euro voor bijbetalen. Nu al is dat gezakt naar 47,83.
Maar dat spelletje speel ik al jaren. Als ik wacht tot juni ga ik altijd naar de t-mobile shop. Dan laat je weten dat je een goede aanbieding hebt liggen van een andere provider, dan krijg ik die s22 Ultra 512 GB heus wel voor niks of een aanzienlijk lager bedrag.
Ik heb dat tot nu toe nog niet gedaan en overweeg dat ook niet, omdat je in feite je smartphone op afbetaling =krediet koopt. Je zit dan x aantal jaren aan je abonnement vast. Mij lijkt het beter om ofwel te sparen voor je toestel, ofwel proberen het toestel op een andere wijze met korting etc. te kopen. Kopen op afbetaling kan aardig in de papieren lopen, omdat je geld leent. Als je dit meermaals doet, zit je zo in de schulden, zonder dat je het in de gaten hebt.
Iedereen mag zeker bepalen wat hij of zij doet, maar je moet je wel realiseren dat je op afbetaling koopt, je leent geld. Als je dat vaak doet, zit je zo in de schulden zonder dat je dat door hebt. Dat is het enige punt dat ik wilde maken.
x aantal jaar?euh bij elke provider is het maximale duur van een abonnement 2 jaar aan vast .
tevens zit de afbetaling in je abonnement dus toestel kosten 25 euro abonnement met alles onbeperkt en 5g 30 dus je betaald 2 jaar lang 55 euro .
dus ik snap jou punt totaal niet of je weet niet hoeceen abonnement met telefoon werkt.
en trouwens mag iedereen zelf bepalen wat hij of zij doet
Verstandige keuze Katty! Je krijgt inderdaad ook nog eens te maken met een BKR-registratie als je smartphone meer dan 250 euro kost en je dit niet zelf in één keer betaalt. Door een BKR-registratie kun je bijvoorbeeld minder geld lenen of een minder hoge hypotheek afsluiten. Slim dus om te sparen, naast dat het fijn is dat smartphoneleveranciers de laatste tijd ook wat duidelijker zijn in hun updatebeleid, waardoor je -in principe- ook wat langer met je telefoon kunt doen en je dus wat meer spaartijd hebt voor de volgende 😉