Netflic heeft zijn eigen gamestudio in de Finse hoofdstad Helsinki voorgesteld. Het bedrijf wil zijn abonnees hoogwaardige mobiele games aanbieden die zonder microtransacties of reclame komen. Netflix werkte voordien altijd met derde partijen voor zijn game-aanbod.
Netflix' gamestudio
Netflix wil zijn aanbod voor consumenten verbreden, en doet dat sinds vorig jaar door naast films en series ook games aan te bieden. We bespraken al uitgebreid wat we van dat game-aanbod mogen verwachten. Inmiddels heeft Netflix zelf zijn volgende zet aangekondigd: de oprichting van een eigen gamestudio in Helsinki.
"Ik vind het spannend om te mogen aankondigen dat we interne gamestudio oprichten in de Finse stad Helsinki, met Marko Lastikka als directeur", dat schrijft Amir Rahimi, vice president van de gamestudio's voor Netflix. "Dit is een volgende stap in onze visie om een gamestudio van wereldklasse te bouwen, een die een variëteit brengt van heerlijke en meeslepende games - en dat aan onze honderden miljoenen leden van over de hele wereld". Lastikka was eerder een topman bij de ontwikkelaar Zynga en hij heeft dus ruime ervaring met mobiele games.
Netflix spreekt dan wel de ambitie uit om met zijn games honderden miljoenen van zijn abonnees aan te spreken, maar op dit moment slaagt het bedrijf daar allerminst in. Volgens cijfers die CNBC in augustus deelde, spelen gemiddeld 1,7 miljoen Netflix-gebruikers dagelijks de games van de streamingdienst. Dat is minder dan 1 procent van de 221 miljoen gebruikers wereldwijd.
Meerwaarde creëren
Toch wil Netflix vooral duidelijk maken dat het menens is met zijn uitbreiding naar games. Eerder dit jaar heeft het bedrijf ook al de studio Next Games overgenomen voor 58,6 miljoen euro. De bedoeling is dat Netflix met zijn games een meerwaarde kan creëren zodat het abonnees langer kan vasthouden, ook in de maanden waarin er misschien geen serie uitkomt waar ze op wachten.
Netflix wil daarnaast ook een goedkoper abonnement met reclame aanbieden en het wil meer inkomsten genereren door het delen van accounts aan te pakken.